Hoe herken je phishingmails?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Alle overheidscampagnes, waarschuwingen en goedbedoelde adviezen ten spijt: de kans dat je een keer te maken krijgt met phishingmails of hackers, is best groot. Niet in de eerste plaats omdat internetcriminelen steeds gehaaider en inventiever worden, maar ook omdat jij misschien je apparaten niet goed beveiligd hebt. Maar geen paniek: wij hebben op een rij gezet hoe je phishingmails herkent én ervoor zorgt dat niemand er met jouw gegevens vandoor gaat.
Wat is fout en wat niet?


Een nepmail is steeds moeilijker te onderscheiden van een ‘echte’ mail. Internetcriminelen worden steeds slinkser in het achterhalen van jouw gegevens. Zaak dus dat je weet waar je op moet letten. Deze zes tips gaan je daarbij helpen:
  1. Afzender
    Kijk niet alleen naar de naam van de afzender, maar ook naar het precieze afzendadres. Is dit een vreemd adres, of een afgeleide versie van de echte naam van een bestaand bedrijf? Dan is het waarschijnlijk foute boel.
  2. Aanhef
    ‘Beste klant’. ‘Geachte heer / mevrouw’. ‘Dear Madam / Sir’. ‘Dear Google client’. Word je in algemene bewoordingen aangesproken in plaats van met je naam? Of staat er helemaal geen aanhef? Pas dan op. Dit kan een teken zijn dat je met een phishingmail te maken hebt. Bedrijven waar je daadwerkelijk klant bent, weten of je een man of vrouw bent. Maar, ook echte e-mails kunnen zonder naam zijn, dus check ook op de punten van de andere tips.
  3. Inhoud
    In phishingmail staat vaak een verzoek om persoonsgegevens. Die moeten om de één of andere reden zogenaamd ‘bijgewerkt’ of ‘geverifieerd’ worden. Of je hebt iets gewonnen, en je hoeft alleen nog maar een paar privégegevens te verstrekken. Dit zijn signalen dat je zeer waarschijnlijk met een phishingmail te maken te maken hebt.
  4. Spelling en taalgebruik
    Kijk goed naar het taalgebruik in de mail. Phishingmail bevat regelmatig tekst die door een vertaalcomputer is gehaald. Dat levert vaak vreemde zinsconstructies en taalfouten op. Inconsequent hoofdlettergebruik en punten en komma’s op rare plekken zijn ook geen goed teken. E-mails van echte bedrijven en officiële instanties bevatten doorgaans geen taalfouten en zijn ja, verzorgd geschreven.
  5. Vormgeving
    Is de mail niet vormgegeven in de huisstijl van het bedrijf? Ontbreken er bijvoorbeeld logo’s, of zien deze er raar uit? Alarmbellen!
  6. Links
    Klik nooit zomaar op een link in een e-mail waarover je twijfelt. Controleer eerst of het wel een legitieme link is. Hoe? Zo: ga met je muis op de link staan, zonder erop te klikken. Doorgaans verschijnt dan het adres in beeld waar de link daadwerkelijk naartoe gaat. Komt dit niet overeen met de tekst? Staat er geen officieel bedrijfsadres? Dan is het hoogstwaarschijnlijk niet in de haak.

    Bron: www.radar.nl
Even testen


Nu je jouw kennis wat hebt bijgespijkert, is het tijd voor een kleine test. Is de onderstaande mail van ICS (Visa Card) nep of echt?


Action_PhisingMail.png

Ook hartstikke fake. In deze video wordt uitgelegd waarom.

Bovenste voorbeelden komen van de Nederlandse Consumentenbond. Mijn laatste tip is dan ook: doe hun quiz . Na het doen van hiervan kun je – hopelijk – meteen zien of bovenstaande mails écht zijn, of nep.
 

Bijlagen

  • ICS_PhisingMail.png
    ICS_PhisingMail.png
    428.3 KB · Weergaven: 169
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad, Bijna wekelijks krijg ik zulke mails. Voor de zekerheid stuur ik die mail ook door naar de bank om hen er ook attent op te maken dat klanten hier vragen kunnen over hebben.
 
wekelijks dan ben jij nog bij de gelukkigen ik krijg er wel dagelijks een stuk of 15 met een verdachte afzender.. het topunt is hier dat wel mijn hoofd email adres vermeld stond !
vb :
Ashampoo_Snap_donderdag 11 oktober 2018_18h50m02s_004_.png
 
nu 5 minuutjes later komt er weer 1 binnen …
Ashampoo_Snap_donderdag 11 oktober 2018_18h55m46s_005_.png
deze beland dan ook direct in de spam map..
 
Ik weet niet of het mogelijk is bij de internet service providers in België om een alias emailadres aan te maken, hier bij ons in Holland voor zover ik weet kan dit bij nagenoeg alle providers.

Zo ja, dan zou ik het hoofd emailadres laten voor wat het is en verder gaan met het alias adres en iedereen die dit adres mag weten een bericht sturen dat jouw emailadres veranderd is.
Gebruik dat hoofd emailadres dan als spamadres voor bijvoorbeeld vage registraties o.i.d.
Zorg tevens dat deze alias bij alleen bekende mensen komt, dan kan het lang duren dat je weer duistere emailbericht binnen krijgt.
Kan natuurlijk wel gebeuren dat de contactpersonen van het emailprogramma van jouw familie of andere bekende wordt gehacked en je weer nare mails binnen gaat krijgen.
Verander dit alias adres dan als je weer tientallen spamberichten per dag binnen krijg.

Er bestaat een heuse handel in emailadressen en als je eenmaal op zo'n lijst staat kun je vele spamberichten gaan verwachten.
 
Ik gebruik al jaren mijn zelfde mail adres en ik zie amper spam in mijn inbox, Wat er in mijn SPAM box binnenkomt zal mijn worst wezen.
 
Qtex;n235306 zei:
ik laat het zo...en gebruik mijn gezond verstand …

Heb hier een aantal maanden geleden op vraag van een gebruiker een redelijke oplossing gepost. Als je Telenet gebruikt zijn de meeste van die mails al gemarkeerd. Kwestie van die te filteren via je webmail console. Die rule wordt dan onmiddellijk op hun mailservers toegepast voor jou account en niet op de client.

Stel daar een nieuwe filter in voor inkomende mail.
Code:
'HEADER NAMED' 'X-TN-Spam' 'contains' 'YES'
Atcion: Move Into Folder: Junk
(Quotes niet invoeren...)

Dan ga je al 99% en meer van die spam en phising filteren.
 
Inderdaad, ' of " zijn de quotes. Sommige velden zijn drop down keuzes, andere moet je manueel invoeren.
 
ben er mee aan de slag echter zo simpel is het dus niet als je dit nooit eerder heb gedaan ..
 
zeg me eens wat ik waar dien in te geven want het scherm dat ik te zien krijgt verschilt dag en nacht met dat van u .. kom er niet uit !

Ashampoo_Snap_vrijdag 12 oktober 2018_12h59m34s_001_.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan