Status
Niet open voor verdere reacties.
heb gisteren een nieuwe moederbord gekocht maar nu wil ik mijn windows 7 installeren maar hij toont aan dat mijn harde schijf een gpt partitie heeft en kan niet instaleren hoe kan ik dit best oplossen
 
Je moet deze converteren naar een MBR schijf.

Het gemakkelijks gaat dit met de dos opdracht diskpart.
Hier heb je een uitleg hoe dit allemaal moet: Een GPT-schijf (GUID Partition Table) converteren naar een MBR-schijf (Master Boot Record, hoofdopstartrecord)

Je zal eerst een opdrachtprompt moeten hebben, dit kan met de installatie schijf zodra de vraag komt waar je Windows wil installeren druk je op Shift+F10
Of als je de beschikking hebt over een andere pc, hang je de GPT schijf er bij en kom je met de opdracht CMD bij een opdracht prompt.

Lees ook dit topic eens, deze vraag was eerder langs gekomen: http://www.pctuts.be/f500/gpt-partitie-wijzigen-46585/?highlight=diskpart
 
Je kan het ook op deze manier.
Vooraleer de installatie te beginnen waar je het scherm te zien krijgt met beschikbare partities , selecteer de partitie en klik dan op dat rood kruisje om de partitie te verwijderen.
Maak daarna een nieuwe partitie aan .
Bij installeren van Windows7 zal er ook een kleine partitie van ong. 100 mb aangemaakt worden , waar de bestanden zullen worden naar gekopieerd die nodig zijn om Windows 7 te laten opstarten (opstart partitie) .

Het gaat om een nieuw moederbord , je hebt toch UEFI boot uitgeschakeld ? Windows 7 kun je niet installeren als UEFI boot is ingeschakeld.
 
Je kan het ook op deze manier.
Vooraleer de installatie te beginnen waar je het scherm te zien krijgt met beschikbare partities , selecteer de partitie en klik dan op dat rood kruisje om de partitie te verwijderen.
Maak daarna een nieuwe partitie aan .

Ik vermoed niet dat je hiermee het GPT "probleem" oplost. Ongeacht je partities verwijderd en terug aanmaakt, de disk layout blijft op GPT. Diskpart is volgens mij ook de enige oplossing (die Microsoft bied op dat moment). Tenzij met 3th party software...
 
Ik vermoed niet dat je hiermee het GPT "probleem" oplost. Ongeacht je partities verwijderd en terug aanmaakt, de disk layout blijft op GPT. Diskpart is volgens mij ook de enige oplossing (die Microsoft bied op dat moment). Tenzij met 3th party software...

Om diskpart te kunnen uitvoeren dien je wel eerst de computer met windows te kunnen opstarten .
 
Zijn veel manieren om dit te doen. Eén mogelijkheid is om dit via de herstel console te doen. Je hebt toch sowieso de DVD op een herinstallatie te doen. Er bestaat ook een manier om een command prompt scherm te krijgen tijdens de installatie mbv bepaalde hotkey.
 
Om diskpart te kunnen uitvoeren dien je wel eerst de computer met windows te kunnen opstarten .
Dat kan met de installatie disk van de Windows besturing. Hiermee kun je kiezen voor de opdrachtprompt met administrator rechten via Shift+F10 op het moment als de vraag komt waar je Windows wilt installeren. Hierna de Dos commando's intikken via de opdrachten die ik eerder gegeven heb en voila.
 
ik denk dat "Ranger" bedoeld door het feit dat jij een nieuw moederbord heb aangekocht zal deze dan ook de optie UEFI mee hebben gekregen ...
de installatie is dus gelukt vermeld je ....doch vergewis u er van dat de UEFI dient uitgezet te zijn in gebruik met de Windows 7
dit dien je na te zien in je bios !
 
MSI_SnapShot.jpgheb een foto van me bios hoe het er nu uit zie
 
zover ik kan zien heb je dus de Windows7 geinstalleerd onder een UEFI bios ....
Ashampoo_Snap_2014.12.09_13h05m13s_001_.jpg
(dit terwijl men eerder aanhaalde dat dit niet mogenlijk was !) doordat je de Windows 7 heb geinstalleerd met UEFI is de C wellicht ook een GPT partitie gebleven !

*doe de controle eens via schijfbeheer van je C wat staat er vermeld !
word de C gezien als een GPT of als NTFS ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan