Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Een praktisch geval:

Mijn schoonzuster heeft een budget van € 750 en is aan een nieuwe laptop toe. Zij mailt, Internet, een beetje Office-Word en print eigen fotootjes uit met minimale bewerkingen. Niet veel meer.

Ik heb haar de HP-Pavilion x2 12-b080 aangeraden omdat dit (1) een zeer goed full-HD beeldscherm heeft met een grote kijkhoek, (2) een goede B&O-klank en (3) een SSD van 128 GB. Bovendien (4) een afneembaar touch-scherm die dan een tablet wordt.
Met de goede B&O-klank kan ze het ook nog als radio gebruiken met TuneIn, Accuradio of zoiets, want een radio zoekt ze ook nog.

Ze zet alle documenten en foto's op een USB-stick. Dus op de C:-drive zal alleen het OS en een paar applicaties staan.

Maar: ik zie zopas dat de CPU een Intel Core M3 is. Verder zag ik dat de kloksnelheid 900 mHz is. Betekent dat dat het een trage Pc is? Of is het totaal van de hardware ook belangrijk.

Zie foto: HP-Pav.JPG

Bedankt om dat eens te bekijken, want ik wil geen miscontente schoonzuster...
 
Zijn nog nietveel benchmarks beschikbaar van die CPU. De beste beschrijving die ik terug kan vinden is volgende:

Actual performance of the Core m3-6Y30 greatly depends on cooling capabilities and TDP configuration of the related device. While the CPU will be similar to a Core i3-5010U (Broadwell, 15 W) in short benchmarks, its performance may decrease under continuous full load. Overall, the chip has sufficient power for usual office and multimedia purposes.

Wil je een deftige laptop, dan zou ik deze persoonlijk zeker niet aanraden voor die prijs. De performantie van de CPU ga je zeer zeker merken, niet aan twijfelen. Maar wellicht wel voldoende voor licht gebruik dus.
Wil je een licht toestel in gewicht, wat ook dienst kan doen als tablet enzo... dan ga je wel bij voorgestelde moeten blijven.

Ik heb een paar familieleden een HP ProBook aangeraden en die zijn daar zeer tevreden van. Is dus de zakelijke reeks van HP. Kwaliteit van zulke toestellen is ook aanzienlijk beter dan de consumentenreeks. Dat is geen persoonlijke mening maar een feit... Er stond tot verleden maand eentje te koop (ProBook 650) voor 800 a 850 EUR met zeer degelijke specs (Full HD, SSD 256GB, Core i5, ...). Maar ik merk dat de mensen tegenwoordig liever een visueel mooi hip toestel hebben ipv een functioneel kwalitatief toestel.
 
Oké. Dat is een goede tip. Ik heb eens de specs van HP ProBook 650 op het net opgezocht, maar niet aan de prijs die je vermeldt. 1250 Euro op het eerste zicht... Waar vind je deze Pc's aan de betere prijs?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat betreffende model toen gevonden op laptopshop.be. Maar die bieden dat nietmeer aan, tenzij duurdere... want dat was echt wel een koopje. Bij Azerty heb ik er nog een paar gevonden die in de buurt komen, maar helaas wel iets duurder.

https://azerty.nl/1-1476-906423/hp-probook-450-g3.html
https://azerty.nl/1-1476-857852/hp-probook-450-g2-core-i5-52.html

Moest ik er eentje aanraden, dan gaat het sowieso een HP ProBook zijn. Zelf heb ik een Dell Latitude E6540 van men werk, valt ook onder de zakelijke range. En dus uiteraard kwalitatief goede toestellen.
http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-Latitude-E6540-i7-4800MQ-HD-8790M-Notebook.97595.0.html

Maar met HP heb ik over het algemeen iets betere ervaring.
 
900 MGz is de basisfrequentie
2.2 GHz is de hoogst haalbare frequentie waarbij deze afhankelijk is van de totale systeemconfiguratie en gebruikte programma's en hoe de processor belast wordt.
 
Dan kan het toch nog meevallen? Het lijkt me een geschikt toestel voor iemand die het ook wel eens als een tablet wil gebruiken, achterover liggend in de sofa. En een bijzonder goede klank. Het scherm is ook geschikt om films te bekijken met meerdere mensen omwille van zijn grote kijkhoek.

@Luc: Volgens je opgegeven site zeker niet slecht, hé?
 
Ik heb ook moeten zoeken naar wat vergelijkingen. Misschien heb je er iets aan. Staat ook nog iets bij over die turbosnelheid

http://tweakers.net/reviews/4255/asus-zenbook-ux305-sneller-maar-minder-zuinig-met-core-m3.html

Was het ook net aan het lezen. Je moet natuurlijk alles in functie van de behoefte ook bekijken. Waar is de behoefte het grootst. Lang gebruik op batterij is tegenwoordig een groot plus. Licht in gewicht en portable... En als daarbij nog een aanvaardbare rekenkracht bijkomt, dan is dat mooi. Lijkt erop dat die CPU te vergelijken is met een Core i3. Is dus wel OK.
 
Mooi ding, maar door het 12" schermpje zou het niet mijn keuze zijn. Persoonlijk voor mij hier dus een min punt.

Maar je koopt een apparaat naar het doel waarvoor je het gaat gebruiken.


Internetten, de mail ophalen en beantwoorden. Een briefje schrijven en een foto bekijken en een keer bewerken. Ik zie hier de problemen niet met een 12" scherm.
 
D'as een diameter van 30.5 cm. Een beetje minder dan een DIN A4 landscape.
Voor basis-bewerkingen met Windows Photo Gallery best groot genoeg. Op dit formaat zijn de pixels op normale kijkafstand bijna niet te zien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan