Linux / Unix Linux Software Gids

Een handig hulpmiddel voor wie een op Debian/Ubuntu gebaseerde distro heeft zoals Debian en Ubuntu zelf, maar ook Linux Mint, Zorin OS, Winux OS of Elementary.
Open de terminal en geef onderstaande opdracht in:
Bash:
bash <(curl -fsSL https://www.gouwepeer.nl/linuxgids/linuxgids.sh)

De optie om automatisch te installeren staat standaard uit, deze kan in het menu met optie 2 worden ingeschakeld waarna de lijst doorlopen kan worden. Per categorie zijn er 1 of meer opties die daarna met 1 druk op de j toets geïnstalleerd kunnen worden.

Zoals u kan zien is deze publicatie aangeleverd door één van onze leden, vanaf zijn eigen server en dus ook onder zijn verantwoordelijkheid. We hebben niet de mogelijkheid dit bestand/aktie te controleren en elke download valt dus ook onder de verantwoordelijkheid van de aanbieder. PCTuts neemt hierin géén verantwoordelijkheid.

Dat gezegd zijnde hebben we wel vertrouwen in de degelijkheid en goede trouw van @Gouwepeer ...

Ga deze in het oog houden. Kan handig zijn nu ik Zorin OS aan het ontdekken ben. Tot op heden vind ik deze wel beter als Linux Mint die ik hiervoor getest heb. Maar ik kan helaas nog niet veel zeggen, want het is allemaal helemaal nieuw voor mij. De enige ervaring met Linux was Raspberry Pi 4, maar dat is wel eerder pure Linux, wat Zorin OS eerder een lookalike van Windows probeert te zijn.

Ik gebruik zowel Linux Mint als MX Linux, met een voorkeur voor die laatste... Heeft grote stabiliteit en mijn installatie van Linux Mint is al 2x vastgelopen na een (waarschijnlijk mislukte) updating.

Wat vind je er beter aan? Want beiden zijn Ubuntu based (die op zijn beurt weer Debian based is). Bepaalde applicaties of wat vind je fijner? Is namelijk wel interessant om te weten.
Ben momenteel ook Mint aan het testen maar wil ook nog anderen eventueel testen.
Ik ben al sinds Windows 98, windows gebruiker. Zomaar overstappen naar een Linux distro is dus niet zonder slag of stoot in mijn geval, maar hoogstwaarschijnlijk in veel gevallen zo. Dus ik begrijp u vraag. Wat ik er beter aan vind, niets is beter bij Mint of Zorin, maar hoe het op mijn scherm komt vind ik in Zorin toch fijner en overzichtelijker als in Mint, vandaar dat Zorin ook mijn voorkeur biedt tegenover Mint, Mint is zeker geen slechte om te starten met Linux. Ik ben daar ook mee begonnen. Toen ik problemen kreeg met Windows heb ik alles verwijderd, een tip, zoek op hoe je dit moet doen. Want NGU GRUB doet nogal graag moeilijk als het bij verwijderen aan komt. Ik heb die stap overgeslagen en gelijk ik in Windows deed, USB stick in de laptop en ik heb gesukkeld om alles weg te krijgen, Er was een deel van mijn SSD die vast gehouden werd door die NGU GRUB. Het is in orde gekomen. Nu draai ik Zorin in VM.

Kan je iets meer vertellen over de problemen die je had om alles weg te doen ?
Want die snap ik niet ... een installatie van Linux op een PC die voordien Windows heeft gedraaid doe je idd. met een USB stick en die begint toch met een format disk ?

Kan je iets meer vertellen over de problemen die je had om alles weg te doen ?
Want die snap ik niet ... een installatie van Linux op een PC die voordien Windows heeft gedraaid doe je idd. met een USB stick en die begint toch met een format disk
Om te beginnen draaide mijn computer in dual boot. Dat was in mijn vorige post zeker niet duidelijk, sorry daarvoor.
Toen ik weer eens aan het rommelen was geweest doe ik soms wel eens iets wat ik beter niet zou doen, zoals ook toen die keer en kreeg ik een virus binnen. Daar ik mijn laptop nog maar van December 2025 heb stond daar nog niets op dat niet weg mocht, alles stond nog elders opgeslagen. Dus heb ik meteen mijn stick met Win 11 in mijn computer gestoken, heropgestart en er was een deel dat ik niet geformateerd kreeg van mijn "C" schijf, dat lukte me gewoonweg niet. Het was een stuk van 53 MB groot, niet dat ik geen ruimte genoeg heb dan op mijn "C" schijf, maar als ik een clean install wil doen, moet ik wel de ganse "C" schijf leeg kunnen maken en dat lukte me niet, want ik kon dit stuk van 53 MB niet formateren of verwijderen. Dan heb ik het net afgstruind hoe het komt dat ik die GNU GRUB partitie niet weg kreeg. Heb dan ergens in het Engels een uitleg gevonden over dit probleem, ben dus niet de enige die dit probleem had. Heb dan alle stappen gevolgd die daarin stonden en daarna kon ik uiteindelijk mijn "C" schijf helemaal formateren en de clean install doen. Het virus had er volgens mij niets mee te maken.

maar hoe het op mijn scherm komt vind ik in Zorin toch fijner en overzichtelijker als in Mint, vandaar dat Zorin ook mijn voorkeur biedt tegenover Mint
Dat is dus alleen visueel beter, dat is aan te passen. Dan weet ik voldoende, dank voor de toelichting.
Ik werk al met computers sinds de C64 tijd, dus ook DOS en sinds Windows 95 ook met Linux maar dan alleen console niveau (servers dus). Met desktop heb ik eigenlijk vrijwel nooit iets gedaan, vandaar dat ik eens rond aan het kijken ben in hoeverre dat voor mij bruikbaar zou zijn.

Met desktop heb ik eigenlijk vrijwel nooit iets gedaan, vandaar dat ik eens rond aan het kijken ben in hoeverre dat voor mij bruikbaar zou zijn.
Tegenwoordig is elke distro wel geschikt om op een desktop te draaien. De grootste keuze is eigenlijk de desktop omgeving zoals KDE, Gnome, Cinnamon, XFCE, LXQt of Mate waarbij die laatste 3 voornamelijk voor systemen met beperkt werkgeheugen zijn bedoeld. En voor bepaalde software heb je .deb of .rpm pakket bronnen beschikbaar, bedoeld voor op Debian/Ubuntu gebaseerde systemen of op RedHat gebaseerde systemen. Games op Linux is ook een dingetje om op te letten, maar daar komen ook steeds meer mogelijkheden voor. Steam en Lutris kunnen ook met mijn Linux Software Gids worden geïnstalleerd.

Tegenwoordig is elke distro wel geschikt om op een desktop te draaien.
Ja dat is me wel bekend, dat is ook het probleem niet zo. Ik zit met name met Games, daar is al veel vooruitgang in, maar nog lang niet voldoende voor wat ik allemaal gebruik. Want ik heb niet alleen Steam maar ook de bekende Ubisoft en Epic.
En ik wil geen gedoe met van alles uitzoeken maar gewoon installeren en dan spelen.
Daarnaast heb ik weinig tot geen zin om voor het zakelijk gedeelte steeds te gaan rebooten. En mijn facturatieprogramma werkt niet op Linux, dus moet gaan testen of dat programma en het boekhoud programma'tje wel op Linux werken (evt. in Wine of zo).
Met name dat en het games gedeelte is wat mij altijd nog tegen gehouden heeft. Ik ben het wel echter eens allemaal aan het bekijken want Windows 11 is voor mij gewoon een stuk platform waar ik eigenlijk echt niet naar toe wil.

Terug
Bovenaan