Opgelost Mailen vanuit Access

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sinds mensenheugenis gebruik ik in Access het statement SENDOBJECT om mail vanuit access te versturen zonder problemen. Sinds kort (na Windows 10 update?) kan ik maar 1 keer deze opdracht gebruiken. Voor een tweede mail moet ik de computer opnieuw opstarten. Vraag: is dat mijn probleem of zit Windows 10 er weer voor iets tussen?
ik krij de 2de maal volgend bericht: ERROR 2393? "HET BERICHT KAN NIET WORDEN VERZONDEN VANUIT MICROSOFT ACCESS"
Wie heeft daar nog ervaringen, problemen mee? Is het de Defender? Hoe kan ik het probleem oplossen, omzeilen?

met dank voor uw intellectuele inspanningen en tijd.
Wibodata
 
Ik vraag me af of een update van Windows hier iets mee te maken heeft.
Het lijkt meer op een update van MS Outlook of misschien MS Access want volgens mij komt de 2393 melding van Outlook en niet van de besturing.
Kijk eens of MS Office ook recent een update heeft ondergaan.

Tik eens in bij uitvoeren appwiz.cpl dan zie je links staan Geïnstalleerde updates weergeven.
 
Ben al een paar jaar op pensioen, maar in verleden veel met Access gewerkt, en programma gemaakt om rapporten als pdf te versturen.
Was natuurlijk nog in Windows XP en Office 2007.
Welke office gebruik je? en welk email programma gebruik je?
Kun je hier eens de gebruikte code geven aub, dan kan ik het eens testen bij mij?
 
Dank voor de aandacht,
ik ben dat programma begonnen toen de dieren nog spraken in office 2003 EN Windows XP, als een adresboekje, Ondertussen is dat uitgegroeid tot een programma van een halve gigabyte voor het beheer van een vereniging met alles er op en er aan. Ik gebruik nu Microsoft 365, Daar ligt het niet aan, denk ik, want ik heb ooit nog een 300-tal mail met een paar drukken op de muisknop verstuurd zonder probleem. Het e-mail programma is Outlook, en dat werkte vroeger ook.
ER bestaan programma's zoals REIMAGE die dat zouden kunnen oplossen maar die vertrouw ik niet en zijn te betalen.
misschien ligt de oplossing in een klein hoekje en weet jij beter. Misschien toch een update van Office? De foutcode is 2293, sorry Skippy voor de typefout.
Het statement is; DoCMD.SendObject.
Groetjes, WiBoData
 
300-tal identieke mails ? Vlak na mekaar ... dat zou ik bij mijn provider niet moeten proberen - meteen geblacklist als spammer.
Maakt al problemen van zodra het er een 30-tal zijn ... Als verantwoordelijke van een club moeten uitwijken naar een hosting van een VPS, met eigen beheer van mailserver om te kunnen blijven mailen ...
 
Het programma wordt gebruikt in een vereniging met 304 leden. Als er naar iedereen een mededeling wordt gestuurd dan zal het programma al die adressen in pakjes verdelen van max een 2300 karakters in de adressen, gewoonlijk zijn er dat 3. Daar heb ik nog nooit last mee gehad en dat doe ik toch een 10 tal keer per jaar.
Zou niet weten hoe ik het anders moet doen.

WiBoData
 
Ondertussen heb ik niet stilgezeten en de commentaren gelezen op het internet over error2293. Daar wordt meestal van de registers gesproken en achtergebleven stukken software. Dat bracht mij op het idee eens de ASC (advanced system care) los te laten op mijn systeem (computersysteem natuurlijk) en zie ... Whoefff ... alles terug in orde zoals vroeger. De fout zat hem dus duidelijk in mijn registers e.d. (sorry Windows 10 update voor mijn uithaal).
Met dank aan de medewerkers en leden van pctuts voor de commentaar en tips. En als je ook zoiets voor hebt: ASC!
 
Ik heb hier toch mijn bedenkingen bij.
Registersleutels veranderen niet zomaar. Meestal gebeurd dit door installeren van programma's en het de-installeren zorgt er vaak voor dat sleutels niet of niet goed worden verwijderd. Meestal gaat dit allemaal wel goed, maar incidenteel komen er problemen.
Als er een administratie van een vereniging wordt bijgehouden gebeurd zoiets min of meer op een zakelijke pc en dan ga je daarop niet knoeien met allerhande software.

Voor een bedrijf of zakelijke pc zal je als je daar serieus in bent een aparte computer moeten gebruiken die nergens anders voor gebruikt wordt.
Wil je aan de slag met allerhande software / spelletjes of wat dan ook zal je daarnaast een andere pc moeten gebruiken.

Dit is mijn visie bij het voeren en bijhouden van een administratie.

En als er dan toch een regcleaner gebruikt moet worden is het aan te raden altijd eerst een backup te maken van het register en daarna zou ik CCleaner aanbevelen.
 
Een Access bestand van 0.5 Gb is enorm.
Mijn Access bestand bestond eigenlijk uit 2 delen, eentje waar de data in staat en eentje waar de gebruiker mee werkte.
Databestand van 39 Mb bevatte een 25 tal tabellen met duizenden records, die elke morgen werden geïmporteerd uit een mainframe.
Bestand voor gebruikers was slechts 16 MB groot en bevatte tientallen formulieren en rapporten die in 4 talen moest kunnen verstuurd worden.
De grote fout die velen maken is bij het maken van een database dat ze het gegevenstype niet correct invullen, als je bijvb. maar 4 karakters nodig heb in een cel moet je deze niet op 100 zetten, door zulke zaken niet correct te gebruiken bekom je een gigantische database.
Dit ter info.
 
Niet de database zelf is zo groot (+- 1.5 Mb) maar het SQL-programma en de query's dat er rond geschreven is en binnen dat programma nemen de controle onderdelen op de ingevoerde data zoals wordt deze persoon niet voor de 2de maal ingevoerd, is zijn gemeente en postcode en e-mailadres correct geschreven, de verschillende rapporten en formulieren enz ... een groot deel in beslag. Degene die het programma gebruikt moet bijna alleen de muisknop bedienen om alle faciliteiten te bekomen. De hardware is ook zuiver privé, geen ruimte voor extra servers en mainframe, en daarenboven betalen de leden maar €10 aan lidgeld, er wordt wel degelijk zuinig omgesprongen met dataruimte. Wat wel fout is, is het achterblijven van afgedankte en oude modules uit schrik dat een domino-effect zou optreden en er teveel tijd en energie moet gestoken worden in het terug ophalen van de fouten.
Dit forum is echter niet bedoeld voor dergelijke conversaties, dus FREDJEH speel me privé je coördinaten door en we kunnen dan daar verder discuteren, je lijkt me de geknipte man op de juiste plaats.
Met dank voor alles,
WIBoData
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan