Status
Niet open voor verdere reacties.

NonkeLuc

Steunend lid
Vip Lid
[h=2]Zou er een oplossing bestaan voor het volgend probleem:[/h]
De verticale gegevens overzetten naar een horizontale tabel volgens een tijdlimiet.

1-1-2017 05:30 108
1-1-2017 10:30 188
1-1-2017 14:30 197
1-1-2017 19:15 176
2-1-2017 07:00 132
2-1-2017 12:00 68
2-1-2017 14:15 147
2-1-2017 20:00 89

A B C D
Datum < 9:00 < 13:00 < 19:00 > 19:00
1-1-2017
2-1-2017

A Het getal dat overeenkomt met de datum en dat groter is dan 5:00 en kleiner is dan 9:00
B Het getal dat overeenkomt met de datum en groter is dan 9:00 maar kleiner is dan 13:00
C Het getal dat overeenkomt met de datum en groter is dan 13:00 maar kleiner is dan 19:00
D Het getal dat overeenkomt met de datum en groter is dan 19:00 maar kleiner is dan 5:00

Het wordt pas echt een probleem wanneer 2 of 3 getallen in hetzelfde tijdslimiet vallen, zoals in het meegestuurde voorbeeld,
waarschijnlijk wordt dan het laatste getal genomen, wat ok is maar het beste zou zijn om het gemiddelde te nemen van die 2 of 3 getallen.​
 

Bijlagen

  • Meerdere getallen op dezelfde datum.xlsx
    11.2 KB · Weergaven: 175
in bijlage al een versie die het gewenste effect heeft.

ik heb in de vba code kort gezet welk deel wat doet.
Het is een snelle versie, maar moet normaal doen wat je wenst.

hiermee worden nog geen gemiddeldes genomen, enkel de laatste waarde wordt weergegeven. (dit kan'k later bekijken, maar nu even geen tijd voor).
 

Bijlagen

  • Meerdere getallen op dezelfde datum.xlsm
    23.8 KB · Weergaven: 185
Hoe 'correct' dient dat gemiddelde te zijn? of is dat eerder om een idee te hebben over iets?

want 4 + 5 + 6 heeft als avg 5 maar (((4+5)/2)+6)/2 is 5, 25. Het klinkt raar maar dat 2e is makkelijker te bekomen in een reeks dan het eerste.
Gezien voor het 2e niet moet bijgehouden worden hoe aan het getal gekomen wordt, dan wordt er gewoon gekeken staat er al een waarde in die cel, tel daar dan de 'nieuwe' waarde bij en delen door 2.
 
Hoe 'correct' dient dat gemiddelde te zijn? of is dat eerder om een idee te hebben over iets?

want 4 + 5 + 6 heeft als avg 5 maar (((4+5)/2)+6)/2 is 5, 25. Het klinkt raar maar dat 2e is makkelijker te bekomen in een reeks dan het eerste.
Gezien voor het 2e niet moet bijgehouden worden hoe aan het getal gekomen wordt, dan wordt er gewoon gekeken staat er al een waarde in die cel, tel daar dan de 'nieuwe' waarde bij en delen door 2.

Je zou hiervoor de Functie "Gemiddelde" kunnen gebruiken.

Stel 4 en 5 en 6 staan in de cellen D3, E3 en F3 dan wordt dit =GEMIDDELDE(D3:F3) met als resultaat in dit geval dan dus 5. Verander je bijvoorbeeld 4 in het getal 8 zal het resultaat 6,33 zijn enz. enz.
Staat 4 en 5 en 6 in de cellen D3, E4 en F5 dan wordt dit =GEMIDDELDE(D3;E4;F5) met uiteraard ook als resultaat 6,33
Heb verder effe niet gevolgd of dit gemakkelijk is te implementeren in de rest van de VBA code of ergens anders in de sheet.

Uiteraard even de juiste cellen gebruiken in de functie.
 
Dat gemiddelde hoeft niet zo precies te zijn, eigenlijk hoeft het niet.
Op een groot aantal metingen is het verwaarloosbaar.
Dus de laatste waarde is eigenlijk voldoende.
Nogmaals hartelijk dank voor die VBA formule.

Ik heb nog wat verder gebouwd en heb momenteel al een redelijk goed werkend bestand (zie bijlage).
Misschien hebben nog andere leden van PCTuts met diabetes er ook iets aan.

Het is nog niet volledig afgewerkt maar dat komt nog.
NonkeLuc.
 

Bijlagen

  • Diabetana 20 04 17.xlsm
    40.2 KB · Weergaven: 165
Ik zie in het geel staan in cel L6: [highlight]<- laatste cel in de lijst. (hoe ???)[/highlight]
Zet in cel K6 het volgende: =ZOEKEN(9,9999E+307;A:A)
Zet de celeigenschappen van K6 op Datum en ook dat is opgelost.

Verder zou je zelf voor 4 pagina's afdrukken een Macro op kunnen nemen en deze onder een knop kunnen zetten. Een beetje onduidelijk wat je hier precies met deze 4 pagina's bedoeld.
Selecteer tijdens de Macro opname het gebied wat je afgedrukt wilt hebben.
 
Dank voor de formule, werkt perfect.
6 maand gegevens beslaat ongeveer 4 pagina's, vandaar.
Met een macro afdrukken selectie of afdrukken 4 pagina's krijg ik telkens een foutmelding.

De voorbereiding (zie tekst met gele achtergrond) probeer ik nu ook in een macro te plaatsen,
zodat het geheel nog eenvoudiger wordt.
Maar ook daar telkens een foutmelding.
 

Bijlagen

  • Diabetana 20 04 17 (testversie).xlsm
    53.9 KB · Weergaven: 178
Verander dit eens in de print macro

Code:
Sub Afdrukken()
Range("A1:K200").Select
    ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, Collate:=True, _
        IgnorePrintAreas:=False
End Sub
 
Inderdaad, het printen werkt zoals het moet.
Met het heropstarten is ook de foutmelding van de voorbereidings-macro verdwenen.
Alles werkt naar behoren, zal een piekerloze nacht worden (-:
 
Da's mooi. Ik hoop dat u deze nacht goed geslapen hebt. (lachen)

Heeft nu geen zin meer om te achterhalen waar de foutmelding vandaan kwam. Soms kunnen macro's en andere VBA code elkaar wel eens tegenwerken waardoor er een foutmelding ontstaat. Vaak is het dan lastig om de werkelijke oorzaak te vinden. Een goed werkende macro kan soms een andere goed werkende macro in de weg zitten, maar het kan ook gebeuren als er een macro niet goed geprogrammeerd staat en deze is uitgevoerd, dat deze dan een andere goed werkende macro niet wil laten werken met ook een foutmelding tot gevolg. Ik denk dat dit laatste aan de hand was.
 
Je zal wel gelijk hebben.
De foutmelding had iets te maken met datums.
Nu krijg ik geen foutmelding meer maar de datums staan niet chronologisch?
Misschien was dat meer een waarschuwing of informatie als foutmelding.
 

Bijlagen

  • Diabetana 20 04 17 (testversie).xlsm
    69.5 KB · Weergaven: 131
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan