Status
Niet open voor verdere reacties.

bremalie

Steunend lid
Vip Lid
Al verschillende programma's geprobeerd ( partition managers) maar stuit altijd op hetzelfde probleem dat de brondisk Cschijf van medion akoya NTFS( 0x07)
met 512 bytes per sector en 1820021831 sectoren anders gepartitioneerd is als mijn nieuwe draagbare usb 1TB van Medion (Drive-n-go) met 8 sectoren van 4096 byte of 4 k. Mijn vraag is nu hoe kan ik een kloon van mijn C-schijf maken op deze nieuwe draagbare usb-schijf. Of hoe kan ik deze schijf herpartitioneren als een 512 bytes/sector? Ook macrium reflect weigert dit te doen.
dank voor jullie hulp!
Bremalie
 
Met HDClone kan dit volgens mij wel lukken. Maar als je externe disk leeg is, kan je evengoed deze even herformatteren. NTFS Selecteren en de Allocation Unit Size aanpassen naar 512 bytes.
Waarom neem je geen image ipv een clone?
 
Hallo DDragon80 en andere helpers, de allocation unist size aanpassen van de usb Hd naar 512 bytes lukt dus niet.zelfs niet met HDclone en alle andere mogelijke formateer programma's. ergens gelezen dit dit sowieso niet meer kan op grote schijven. Zelfs niet met MiniTool free die ik geïnstalleerd heb. Wat er wel gebeurd is ,de hoieveelheid gebruikt geheugen op de C-schijf is nu plots verminderd van ± 840 GB naar 436 GB! Alles blijkt nog te werken en de computer start nu vlugger op. Om te proberen om de usb HD en de Cschijf een zelfde clustergrootte te geven heb ik alle partities gealigneerd naar 4 K ( align all patitiuons) met MiniTool Free. Dus van een bijna volle C-schijf naar een halfvolle schijf. Waarom nu een clone ipv een image. Gezien er bijna geen plaats meer was op de C-schijf was ik van oordeel dat een clone een goede oplossing was voor geval er iets mis gaat met deze C-schijf en ik dan onmiddellijk door het inpluggen van mijn usb HD ik zou kunnen verder werken. Er staan heel wat programma's op die schijf via Give away of the day en die zijn niet zomaar op een andere computer te zetten of over te plaatsen. Tenzij er iemand een programma kent of de mogelijkheid om de omgekeerd installatie te doen met registratie in het register. De bedoeling van mijn vraag is hoe kan ik een betrouwbare copie maken van mijn huidige C-schijf op een USB-HD die onmiddellijk inzetbaar is ingeval van een crash. Suggestie's zijn welkom en ik ben nooit te oud om bij te leren.
 
je bent ergens verkeerd in je denk wijze vermoed ik door te denken dat indien jij een clone op je usb hd neerzet dat je dan ook hiervan kunt opstarten ...
*je kan volgens ik denk enkel van een usb hd opstarten indien deze usb hd (externe schijf ) dus aangemaakt word als een Windows to go
m.a.w. de usb hd krijgt een eigen besturingssysteem en geen clone

kijk eens in je schijfbeheer wellicht staat er voor de resterende 404GB een niet toegewezenruimte !
immers kan deze niet zomaar verdwijnen !
 
Wel raar, ik had gisterenavond al gereageerd op dit bericht maar zie niets staan!
Op de usb HD zie ik maar één partitie staan van 931,5 Gb. De ingebouwde schijf van de laptop heeft ook een grootte van 931,5 Gb met wel verschillende partities.. De C-schijf of bootschijf met de opstartprogramma's heeft daarvan een grootte van 867,9 Gb en is nu voor 50 % beschreven. Door de toevallige uitvoering van alignering naar 4 K is deze schijf van 90 % in gebruik dus nu gedaald naar 50 % en is er 50% vrije schijfruimte. Goed om weten wat alignering doet!!!!! Deze schijf was of is geformatteerd met 512 bytes per sector en nu 4 K als clustergrootte. Geen idee hoeveel het voorheen was! De nieuwe externe usb HDD heeft 4096 bytes per sector en een clustergroote van ook 4096 bytes. Vandaar dat klonen niet mogelijk is.
Hoe kan ik nu mijn probleem oplossen om de huidige gegevens van de C-schijf te copieren naar een opstartbare externe usb HDD die dan ook onmiddellijk opstartbaar is in geval van nood.

Ps bij het doorsturen weer de melding dat ik niet ingelogd was. reeds de derde keer deze avond.
 
Een schijf wordt niet groter of kleiner door het veranderen van de sector grootte, het beschrijven ervan wel, je hebt wat meer in gebruik bij hetzelfde gebruikte bestanden.
En een kloon op een externe schijf is niet bootable.
Aligning zet alleen het begin van een cluster v.a. in dit geval 4K en doet verder ook niets aan groottes.

Je hebt erg veel verkeerde aannamen waarvan je denkt dat het zo is.

Gebruik de Aomei backupper, kun je de schijf wel bootable maken en zet daar de image op.
En met Windows eentje op een andere partitie, heb je er 2.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan