Hardware Mijn Seagate slim 2TB externe harde schijf heeft 2 identieke volumes: hoe samenvouwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koekoek

Steunend lid
Vip Lid
Ik gebruik deze hd al sinds vorig jaar voor back-ups van harde schijf Pc met Acronis true image 2019. Onlangs probeerde ik de harde schijf te klonen met Acronis, dat lukte, en wou daarna weer back-ups nemen, maar het systeem weigerde, heb dan de externe hd geformatteerd : 2 identieke volumes na aansluiting met Verkenner. Als ik een back-up neem met Acronis OK, maar in beide volumes het zelfde aantal GB,s en ook dezelfde resterende vrije GB's.
Heb via schijfbeheer de 2 samengevoegd, dat lukte, maar toen ik de externe hd terug aansloot via Verkenner had ik dezelfde 2 volumes zoals voorheen. Ik vraag me af: zijn dit partities of schijfstations, die moeten samengevoegd worden? Back-ups kan ik verder nemen, maar steeds tegelijk op de 2 volumes. Zou dat een probleem geven, bij het terugzetten van de back-up , in geval van een crash van hd van PC?
Weet iemand een oplossing?
Vriendelijke groeten,
Koekoek




K
 
Als alle data steeds op twee verschillende partities komt te staan zal hij waarschijnlijk in RAID 1 staan, hierdoor worden de bestanden gespiegeld opgeslagen.
Dat heeft niet zoveel nut als het om 1 harddisk gaat. Een andere verklaring kan ik niet geven tenzij in het backup programma aangegeven kan worden dat er op twee verschillende locaties opgeslagen moeten worden.

Ik wist alleen niet dat dit kon, een RAID opstelling maken op 1 harddisk. Nooit zelf geprobeerd in iedergeval.
 
Blijkbaar kan het !

(quote) "It is possible to do RAID 0 with 1 disk. There's no reason to, you'll end up with a slower system than if you just had a single disk, but it *is* possible.
You'll need to use software RAID, rather than hardware RAID, but you can take two identically sized partitions on a single disk and stripe them together.
Again, *why* you would do that is beyond me, but... " (einde quote)
 
Mirroring of spiegelen is RAID 0 ...:cool:

Toch niet, RAID 1 is spiegelen

RAID 0.png
RAID 1.png


 
Blijkbaar kan het !

(quote) "It is possible to do RAID 0 with 1 disk. There's no reason to, you'll end up with a slower system than if you just had a single disk, but it *is* possible.
You'll need to use software RAID, rather than hardware RAID, but you can take two identically sized partitions on a single disk and stripe them together.
Again, *why* you would do that is beyond me, but... " (einde quote)
Nooit geweten of geprobeerd. Alleen zie ik het nut niet van RAID1 op 1 harddisk. Gaat dat ding kapot ben je alsnog alles kwijt en daar is het spiegelen nu juist voor bedoeld.


*** Even een Edit, bovenstaand stukje gaat over Raid 0 Philip
 
Beste computer kenners,
D:(ank voor jullie bedenkingen, maar ik heb nooit gewild dat de bestanden gespiegeld opgeslagen konden worden, trouwens ik had daar nog nooit van gehoord. Maar hoe kan ik dit oplossen: de bestanden weer op één volume van de hd?
Koekoek
 
Ik zou helemaal opnieuw beginnen met schijfbeheer in Windows.
Maak eerst een backup van alles wat er op staat.
Verwijder daarna beide volumes en maak daarna één volume aan van de maximale capaciteit.
Zet daarna alle bestanden terug of maak een nieuwe backup met Acronis.
 
Beste DDragon80,
Het betreft een Seagate slim externe hd 2Tb, reeds een jaar in gebruik.

Ik gebruik deze hd al sinds vorig jaar voor back-ups van harde schijf Pc met Acronis true image 2019. Onlangs probeerde ik de harde schijf te klonen met Acronis, dat lukte, en wou daarna weer back-ups nemen, maar het systeem weigerde, heb dan de externe hd (snel) geformatteerd : resultaat : 2 identieke volumes na aansluiting met Verkenner. Als ik een back-up neem met Acronis : OK, maar in beide volumes het zelfde aantal GB,s en ook dezelfde resterende vrije GB's.
Heb via schijfbeheer de 2 samengevoegd, dat lukte, maar toen ik de externe hd terug aansloot via Verkenner had ik dezelfde 2 volumes zoals voorheen. Ik vraag me af: zijn dit partities of schijfstations, die moeten samengevoegd worden? Back-ups kan ik verder nemen, maar steeds tegelijk op de 2 volumes. Zou dat een probleem geven, bij het terugzetten van de back-up , in geval van een crash van hd van PC?
Vriendelijke groeten,
Koekoek
 
Ik lees volgende info over die disk op de website van seagate:

Handige back-up
Misschien maakt u stipt back-ups als een professional. Misschien bent u nog beter in het uitstellen ervan. Wat uw stijl ook is, Backup Plus Portable-schijven bieden een ruime keuze aan gebruiksvriendelijke softwaretools.
Maak op elk gewenst moment met één klik een back-up.
Plan een back-up om het uur of dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse back-ups.
Spiegel bestanden voor naadloos bestandsbeheer.

Ik vermoed dat er extra software bij die schijf was die je geinstalleerd hebt en/of gebruikt? Waar je die bepaalde instellingen kan maken.
 
Dat er extra software zou zijn: ik zou het niet weten. Ik heb deze hd een jaar geleden gekocht en onmiddellijk gebruikt voor back-ups met Acronis t.i. 2019, nooit problemen gehad, behalve na die " ingeving" om te klonen : met deze problemen als gevolg. Ik zou morgen eens zoeken naar het doosje en de handleiding?( als ik het nog vind)
Maar iets dat ik vergeten ben te vermelden ( SORRY): ik heb een WD elements 2TB besteld op een webshop vorige week, om met andere software ( Ashampoo 12 Pro een tweede back-up te hebben ( veiliger), heb ook een zelfde back-up genomen met Acronis om te testen, en dan ook( snel) geformatteerd om te testen welk resultaat : idem 2 identieke element (F:\ ) , en daar zit geen extra software bij.
Vroeger nog nooit gehoord van Raid 0, 1 enz... spiegeling...
Zou het een oplossing zijn om de HD grondig te formatteren en hoe? In Win 10 of met een progr. ?
 

Bijlagen

  • backup-plus-slim-nl_NL.pdf
    440.7 KB · Weergaven: 417
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan