Windows 11 Misschien een domme vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wisperbird

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb een laptop met Windows 11 gekocht en die heeft als euvel dat hij niet verder gaat dan 21H2.
Het lijkt er op dat hij wel updates binnen haalt. De laatste 50206436.
Op de andere machines die wel 22H2 hebben 50206446.
IK begrijp er niets van. Mediacreationtool een ISO laten downloaden.
Lijkt te werken maar stopt met "processor ondersteunt deze versie niet".
Het bedrijf zegt stuur maar op dan zetten wij het er op.

Dit brengt mij tot de volgende vraag.
Als backup maak ik altijd een image van de systeemschijf.
Maar dat gat nu natuurlijk niet werken.
Is het mogelijk een backup te maken zodat ik niet opnieuw mijn programma's hoef te instaleren.
Dat lukt natuurlijk met een image alleen is dan ook het OS weer terug en dat moet niet.

Hoop dat er iemand is die weet of dit mogelijk is en hoe dat dan moet.

Alvast bedankt.
 
Is het mogelijk een backup te maken zodat ik niet opnieuw mijn programma's hoef te instaleren.
Dat lukt natuurlijk met een image alleen is dan ook het OS weer terug en dat moet niet.
Als je een back-up maakt van de C schijf waarop Windows 11 én je programma's staan, dan zal bij terugzetten van die back-up ook weer die oude versie (21H2) teruggezet worden. Dat is natuurlijk niet je bedoeling, maar ik zou geen manier weten waarop je dat kunt voorkomen.

Ik ben wel benieuwd naar de processor die in die laptop zit. Welke processor is dat exact? Staat hij op de lijst van door Microsoft ondersteunde processors?
Het lijkt wel alsof jij een wat oudere tweedehands laptop hebt gekocht, die volgens Microsoft niet geschikt is voor Windows 11, maar waarop de verkoper met een trucje Windows 11 heeft gezet. Dat kan prima, alleen zul je dat trucje met iedere nieuwe versie van Windows 11 moeten herhalen.

Zo draait bij mij Windows 11 al vanaf het begin op een pc die ruim 10 jaar oud is, dus volgens Microsoft absoluut niet geschikt voor Windows 11. Toen later versie 22H2 uitkwam, moest ik met Rufus een aangepast installatiemedium maken, waardoor tijdens de installatie van de upgrade naar versie 22H2 niet meer gekeken wordt naar de processor of de aanwezigheid van TPM 2.0. En met dat installatiemedium voerde ik toen de upgrade uit naar de nieuwere versie.
Voor meer info over het gebruik van Rufus, zie onder andere hier: https://www.pc-tips.info/tips/windows-tips/windows-11-22h2-installeren-via-usb-zonder-beperkingen/

=======================
De door jou genoemde updates KB50206436 en KB50206446 bestaan niet. In beide staat een 0 (nul) teveel. Je zult de volgende updates bedoelen: KB5026436 en KB5026446. Dat zijn allebei preview updates, die je niet hoeft te installeren. Op dinsdagavond 13 juni komen de updates van Patch Tuesday. Daarin zit alles wat in die preview updates zit, maar dan beter gecontroleerd en waar nodig aangepast.

Het betekent wel dat op jouw computers zowel versie 21H2 als versie 22H2 helemaal zijn bijgewerkt.
De ondersteuning voor versie 21H2 van Windows 11 zal eindigen op 10 oktober 2023. Je hebt dus nog even de tijd voor de upgrade naar versie 22H2.
 
Ik had de stille hoop dat ik met de door Rufus gemaakte USB ook via Setup zou kunnen installeren, maar helaas dat gaat niet.
Dus werkt dit blijkbaar alleen bij een clean install.
 
Het is een Intel Core i5 7300U
Het cijfer 7 heb ik hierboven vet gemaakt en de kleur rood gegeven. Dat cijfer duidt de generatie van de processor aan. Jij hebt dus in die laptop een Intel processor van de 7de generatie zitten.
Helaas eist Microsoft voor Windows 11 een Intel processor van de 8ste generatie of nieuwer. Dat betekent dat jouw processor volgens Microsoft niet geschikt is voor Windows 11. Hij is net 1 jaar te oud.

Je zult Rufus moeten gebruiken en dan aanpassingen moeten doen. Welke aanpassingen dat zijn, hangt af van de hardware van jouw laptop:
Is secure boot ingeschakeld of niet?
Is TPM 2.0 aanwezig of niet?
Zit er een GPT schijf of een MBR schijf in de laptop?
Enzovoort.

Wanneer jij met behulp van Rufus de iso op de voor jouw laptop juiste manier aanpast, dan is het zeker wel mogelijk om de upgrade uit te voeren. Hoe de iso precies moet worden aangepast is afhankelijk van de hardware van jouw computer. Ik heb destijds bijgehouden hoe ik de upgrade van versie 21H2 naar versie 22H2 heb uitgevoerd op mijn pc op 27 september 2022. Die werkwijze heb ik gekopieerd en hieronder geplakt:

"De installatie van Windows 11, versie 21H2, lukte vorig jaar ook met een trucje. Datzelfde trucje ga ik nu weer toepassen.

16:05 u De nieuwste iso van Windows 11, versie 22H2, gedownload als iso, met behulp van het Media Creation Tool.
16:13 u Voltooid 4,04GB
16:23u Daarna Rufus, versie 3.20.1929 portable (let op: mogelijk is er intussen een nieuwere versie van Rufus; gebruik altijd de nieuwste versie), gedownload en gestart. Na een klik op Selecteren bladerde ik naar de iso van Windows 11 die ik eerder had gedownload. Onderstaande instellingen gekozen:

6481efd6c1dbb-instellingen_Rufus.png


(Let op: ik heb een MBR schijf, dus kies ik voor MBR. Als jij een GPT schijf hebt, dan moet je natuurlijk daarvoor kiezen.)

16:45 u Rufus klaar. Controleer daarna de map sources. Moet ik het bestand appraiserres.dll verwijderen? Nee, van dat bestand, met extensie .dll en een grootte van 178KB, is de extensie al gewijzigd naar .bak. Tevens is er een nieuw bestand met de naam appraiserres.dll aangemaakt. Dat bestand is leeg, want heeft een grootte van 0KB. Lijkt me OK zo.

6481f0a2c897e-appraiser.png


16:48 u PC RJ opgestart. Verbinding met internet verbroken door de internetkabel uit de switch te trekken.

Win 11 2022 stick in pc RJ. Stick geopend. RMK op setup.exe > Als administrator uitvoeren. > Ja.

16:51 u Voorbereiden 100%.

Klik op ‘Wijzigen hoe updates worden gedownload met Setup”:

6481f0ea40ae8-wijzigen_hoe_updates.png


In het volgende venster klikken op Niet nu > Volgende

6481f132c5545-niet_nu.png


Ga akkoord met licentievoorwaarden.

Er staan al vinkjes voor

  • Windows 11 Home installeren
  • Persoonlijke bestanden en apps behouden


Klik op Installeren.

6481f432e7cf4-gereed_voor_install.png


16:55 u Windows wordt geïnstalleerd

17:14 u Opnieuw opstarten.

De pc wordt een paar keer opnieuw opgestart.

Duur van installatie versie 2022: van 16:51u tot 17:23u = 32 minuten.

17:22 u Klaar! Nog wat blablabla

17:23 u Helemaal klaar. Winver: Versie 22H2, build 22621.382.
(Jij zult daarna een nieuwere build hebben van versie 22H2, maar het is wel goed om daarna Windows Update te openen om te kijken of er nog updates zijn. Let op: preview updates zijn optioneel. Deze preview updates bij voorkeur niet installeren!)

======================================
Al mijn persoonlijke bestanden en alle programma's die ik daarvoor zelf geïnstalleerd had, bleven hierbij behouden. Dit wordt een in-place upgrade genoemd.
Kan er wat mis gaan? Dat kan altijd. Je hoort daarom altijd een kopie van je persoonlijke bestanden (afbeeldingen, video's, muziek, Office bestanden zoals bestanden gemaakt met Word, Excel en dergelijke) op een externe harde schijf te zetten. Gewoon voor het geval er iets mis gaat.
 
Hij is nu bezig met updates 86% Was even bang dat hij bleef hangen.
Kreeg de melding "Houd Uw PC aangesloten"
Zover ik kan zien is alleen mij eigen taakbeheer vervangen door de standaard.
En de cursor is niet meer NOR (omgekeerd) en zoeken is niet meer met label
 
Maar het is geen normale inplace update.
De rufus USB creëert een nieuwe install (versie 4.1 in ieder geval).
Heb nu een Windows old. Zag dat vroeger nooit.
Bij het starten is het alsof Windows een nieuw account aanmaakt.
Inclusief "Het kan even duren"
Zou te maken kunnen hebben met het uitschakelen van "Phone Home"
Dus de accounts zijn er compleet met geïnstalleerde app's maar hij doet iets extra.
 
Core i5-7300U
General Info
DesignerIntel
ManufacturerIntel
Model Numberi5-7300U
S-SpecSR340
MarketMobile, Embedded
IntroductionJanuary 3, 2017 (announced)
Intel’s 7th Gen

Dit is het antwoordt vanuit een microsoft forum:
Windows 11 is the latest operating system from Microsoft.if you need to run Windows 11 you will need minimum requirements.
In your case its Intel Core (TM) i5-7300U which is the intel 7th gen mobile processor.
Windows 11 will support only intel processors from 8th gen or newer.
But don't worry because Microsoft will continue to provide updates for Windows 10 upto 2025.

Deze gekochte laptop is dus al gedateerd.
 
En wil je een iso hebben van de laatste versie kijk je op het Unified Update Platform
Dit project helpt je om UUP-bestanden te downloaden of om met één klik een ISO-image te downloaden en te maken.
 
De rufus USB creëert een nieuwe install
Nee, het is geen nieuwe install. Het is een upgrade. Bij een nieuwe installatie zouden de programma's die je tevoren zelf geïnstalleerd had, niet behouden blijven.

Heb nu een Windows old. Zag dat vroeger nooit.
Je hebt een windows.old. Dat is normaal wanneer je -zoals je nu gedaan hebt- een upgrade uitvoert van een oudere versie (21H2) naar een nieuwere versie (22H2) van Windows 11. Zoals je weet zal windows.old vanzelf verdwijnen na 10 tot 12 dagen. Daar hoef jij niets voor te doen.

Bij het starten is het alsof Windows een nieuw account aanmaakt.
Nee, er wordt geen nieuw account aangemaakt. Je behoudt het account dat je al had.

Inclusief "Het kan even duren"
Dat noemde ik eerder blablabla. En dat hoort ook gewoon bij de upgrade naar een nieuwere versie van Windows 11 (of Windows 10). Op een beetje vlotte pc hoort dat blablabla niet langer dan 2 minuten te duren.

De upgrade die je nu hebt uitgevoerd door gebruik te maken van een installatiemedium, gemaakt met Rufus, verloopt wel anders dan een upgrade naar een nieuwere versie die je spontaan krijgt aangeboden via Windows Update. Je bent er nu een tijdje mee bezig geweest. Als je processor één generatie nieuwer was geweest, dan had je de upgrade spontaan aangeboden gekregen via Windows Update, en dan had die update niet meer dan 5 minuten in beslag genomen. Maar ook daarna zou je een windows.old hebben gehad en even hebben moeten kijken naar dat blablabla. Dat hoort er gewoon bij, wanneer je upgrade naar een nieuwere versie van Windows 11.

Tegenwoordig zal er nog slechts 1 keer per jaar een nieuwe versie van Windows 11 komen. Altijd in het najaar. Komend najaar wordt dat dus versie 23H2, waarbij 23 staat voor het jaar 2023 en H2 voor de tweede helft van het jaar.
Je hoeft dan niet onmiddellijk te upgraden naar versie 23H2. Daar mag je best een paar maanden mee wachten. Maar áls je gaat upgraden naar versie 23H2, dan zul je dat wederom met een door Rufus aangepast installatiemedium moeten gaan doen.

Hoelang het mogelijk blijft om op deze manier op oudere pc's toch de nieuwste versie van Windows 11 te kunnen draaien zal niemand je kunnen vertellen. Het is mogelijk dat Microsoft op een bepaald moment de deur dichtgooit. Mogelijk zullen hobbyisten dan toch weer een manier weten te vinden om upgrades te forceren. Dat wordt afwachten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan