Hardware Moederbord met 4 ramgeheugensleuven ziet er wel 4 maar zegt dat er 1 vrij is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
moederbord MSI H55M-E33 (ouwetje) heeft 4 ramgeheugensleuven DDR3, maar ziet er maar 3 zegt progr Speccy. Elke sleuf heeft 4 Gb dus zou er 16 Gb moeten zijn maar speccy zegt dat er 12Gb is en geen 16. Alle geheugenstrips zijn goed maar er werkt er niet 1 in de 4e sleuf. Ik heb geen idee wat daarmee aan de hand zou kunnen zien. Wie weet raad? Alvast bedankt voor het mee denken
 
indien jij nu 2 x 8gb had geplaatst dan werd er 16 gb vermeld..
ook ik heb een MSI moederbord en had er eerder 4 latjes in maar kreeg nooit de beloofde 16 gb .. heb deze dan maar vervangen door 2x 8 gb te gebruiken en krijg nu wel de volle 16 gb te zien ...
*het heeft hier lang geduurd voor ik de verkoper kon overhalen de 4 ram latjes terug te nemen en me er 2 van 8gb toe te sturen !
 
Dat is nu ook wel een misser van formaat vind ik. Als je moederbord 4 sloten heeft zou het moederbord toch wel in staat moeten zijn om alles te kunnen zien. Als het moederbord 16 GB aan kan, moet dit eigenlijk wel in staat moeten zijn om dat allemaal te kunnen zien, of dat nu 4 x 4 GB is of 2 x 8 GB. Nu ik ga er wel mee akkoord dat je dan beter af bent met 2 x 8 GB als met 4 x 4 GB. Er zijn echter in de meeste moederborden enkel 2 van de 4 sloten die dual channel aan kunnen. Dat zijn meestal slot 2 en 4.
 
Tja, dat komt omdat chipset en moederbord-layout modulair zijn. Fabrikanten van moederbordpanelen voorzien de hardware voor een hele range van PC's en constructeurs. Maar niet elke producent van PC's is verplicht om in al zijn modellen, ook de budgetmodellen, chipsets te gebruiken die de full range van de mogelijkheden van het bord gebruiken hé ...
Vergelijk het met een auto waar vaak 'voorinstallatie' van vb. een heel infosysteem of mistlampen, camera's etc... inzit en dat voor de allergoedkoopste tot de duurste versie van dat model, die bouw. Maar enkel in de duurdere zitten die opties ook allemaal. In de goedkope dienen ze tot niets maar maken massa-productie en efficiëntie mogelijk.

Ook zo met de printplaten en zuivere hardware van moederborden.
 
Er zijn echter in de meeste moederborden enkel 2 van de 4 sloten die dual channel aan kunnen. Dat zijn meestal slot 2 en 4.
Echt niet, nooit een bord meegemaakt waarbij dat zo zou werken, controller zit tegenwoordig in de CPU en heeft 2 kanalen, de chipsets waar ze vroeger in zaten ook.
Niet echt vaag hé
Wel vaag, 4 sloten met elk 4GB bezet waarvan de laatste geen 4 gb ziet, controller zit in de CPU en die 1e generatie CPU's kon al met 2 kanalen 16GB aan.
En wat is de oorzaak? ranks?
 
Die heeft er niets mee te maken, de controller zit in de cpu.
B.v.
o5.jpg
 
Dan weet je het beter dan de producent zelf !!! zie #2 van dit topic, komt recht uit de manual !
Je mag wel zelfverzekerd zijn, maar met té veel verlies je alle geloofwaardigheid hoor.
De vraag is gewoon hoe kan de chipset er mee te maken hebben als de controller in de CPU zit, daar een antwoord op geven lijkt mij beter dan steeds kritiek op helpers te uiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan