Audio Mp3 bestanden op kwaliteit controleren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste

Ik hen in de loop der jaren heel wat muziek verzameld Daar jammer genoeg soms kwalitatieve wat selecteren nummers bij. Daarom vraag ik me ad , bestaat eer een tool of programma waar mee ik MP3 bestanden op kwaliteit kan controleren.

Al vast bij voorbaat dank voor jullie reactie

DJ Musiclover
 
Op zich zegt de bitrate ook niet alles, al is het inderdaad een goede referentie om mee te starten.
Voorbeeld; u heeft een slechte bron (64Kbps) welke wordt opgenomen op 320Kbps. Dan blijft u kwaliteit behouden van 64Kbps, ongeacht deze gecodeerd werd op 320Kbps. Wat niet is, kan niet zijn. (Tenzij opvulling mbv AI ed.)
Detecteren van zulke kwaliteitsverlies is volgens mij enkele haalbaar door effectief te luisteren. De bitrate kan je wel via andere methoden filteren.

Wat MP3 betreft, is 256Kbps (indien de bron goed is) heel aanvaardbaar. 320Kbps is praktisch zeer goed. Het gehoor van een mens is daar de beperkende factor. Je gaat de verschillen zeker kunnen meten, doch nietmeer horen. Een jonge persoon van 18jaar ofzo, gaat mogelijks "een" verschil kunnen waarnemen.
 
U wilt toch kwaliteit????

Als u altijd "rommel" gedownload hebt, ja, dan hebt u pech...
Vroeger werd er veel gepost in 128 of zelfs lager omdat de hdd's veel kleiner waren als tegenwoordig (MB in plaats van GB of TB).
Tegenwoordig is praktisch alle geposte mp3 320kbps.
 
IInteressant , maar de vraag was eigenlijk bestaat er een tool die bv .vervorming oversturen in een MP3 kan waar nemen en dit melden Zo kan ik ze dan eventueel verwijderen .En het zijn nu juist doe oude nummers die ik graag ik een betere kwalitijd wil op nieuw terug plaatsen PS ik gebruik tag&rename dit de bitrade wel laat zien.
 
Vervorming kan je niet meten, zonder dat daar een referentie tegenover staat. Praktisch is dit in jou situatie niet haalbaar.
Clipping is al sneller te meten of waar te nemen. Een goed opgenomen nummer zou geen/weinig clipping mogen bevatten. Maar daar ook weer, gebeurd dit in realiteit wel. Dus ook moeillijk te onderscheiden of clipping aanwezig is in de originele opname, of een gevolg is van een transformatieprocess.
 
Als je focust op vervorming door oversturen kijk je slechts naar één kenmerk dat op gebrek van kwaliteit kan wijzen. Bij het aanmaken van de MP3 kan de kwaliteit ook beinvloedt zijn door de gebruikte coderingssoftware, the sampling, de instellingen gekozen door de persoon die het opnam etc... etc...

Maar achteraf dat gaan meten is bij mijn weten niet meer mogelijk en al zeker niet te corrigeren.
Dus ... moet je terugvallen op je gehoor. Wat niet goed klinkt is niet kwalitatief goed hé ... simpel zou ik denken.
En als je eventuele onvolkomenheden met je eigen gehoor niet kan detecteren ... tja, dan zal het wel goed genoeg zijn zeker ?
 
Weet je ik ben al meer dan 25 jaar met muziek en ook Mp3’s dus bezig. En uiteraard in het begin bestond nog niet zo een goede rip software . Ik doe het nu zo , dat als ik een mp3 van slechte kwaltijd tegenkom . plaats ik er een opmerking bij. Ik draai met Virtual.DJ en kan zo al de gemerkte nummers er uit filteren. We hebben echter in de gaten , het dus niet automatisch zal lukken.

Ik had zo een gedachte van je laat al je mp3’s scannen door een tool , het resultaat daarvan is een lijst waar van per nummer de eventuele kwaltijd kan aflezen. Toch nogmaals bedankt voor de reactie Ik zoek wel verder.

DJ Musiclover
 
Dan moet je dus terugvallen op het eerste advies dat je hier kreeg nl. alles onder de 256 eruit... zeker voor versterkte weergave als DJ.
Andere kwaliteitsgebreken zoals slechte, falende codering of vervorming zal je moeten 'aanvinken' in je Virtual.DJ als je ze hoort...
 
Het laatste wat u vraagt bestaat niet want waar ligt het criterium voor kwaliteit.
Een zéér slechte opname ( misschien nog wel met een cassettedeck opgenomen ) hiervan een mp3 van 320Kbps gemaakt is en blijft een slechte opname, welke bitrate je ook gebruikt, het blijft slecht.

Het criterium zou moeten zijn welke kwaliteit de bron is of eigenlijk was.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan