Op welke Android versie draait jou Smartphone?

Op welke Android versie draait jou Smartphone?


  • Totaal aantal stemmers
    89
Status
Niet open voor verdere reacties.

cve

Medewerker
Forumleiding
De eerste testversie van Android Q gaat bijna gaan uitrollen naar de devloppers, dus een goed moment om eens stil te staan bij de versie van jou Smartphone.
Android heeft als grote voordeel dat het open source is, maar dat is tevens ook zijn grote nadeel. Bij onze grote concurent IOS is dat helemaal niet zo. Daar draait ieder toestel op dezelfde versie, of toch bijna.
Bij Android hebben de fabrikanten tot over een jaar of 2 het lak heel erg aan hun been gehad om toestellen up to date te houden. Dat brengt niet op, maar met de terug komst van Nokia is het tei gekeerd. Gelukkig maar, want het was meer dan 5 voor 12. Ikzelf zit in een groep die pleit voor meer en langere updates van Android toestellen. Nokia heeft hier een goede stap in de richting gezet, maar 2 jaar grote updates en 3 jaar beveiligingsupdates is nog steeds niet waar wij voor streven. Wij streven voor 3 à 4 jaar grote updates en minmaal 5 jaar beveiligingsupdates. Zo zijn we zeker dat we toch 90% van de verkochte toestellen hun ganse leven up to date kunnen houden. De gemiddelde levensduur ligt op 3 jaar en 4 maanden. Dus met 2 jaar grote updates en 3 jaar beveiligingsupdates geraak je niet aan de gemiddelde levensduur. Ik ben met nog geen enkel toestel aan dat gemiddelde gekomen. Ik zit nu met mijn huidig toestel op dik 2 en een half jaar.

Welke merken doen het goed en welke merken doen het minder goed met hun update beleid.
Welke doen het goed.
Nokia
Samsung
Motorola (niet de C en de E lijn)

Welke doen het minder goed.
Alle andere merken doen het minder goed.
Heel erg om te moeten zeggen, maar het is jammer genoeg zo.

Welke Android versie heeft jou Android Smartphone?
 
Laatst bewerkt:
ik kan alleen terugvinden op mijn Motorola 5Gs Android 8.1.0
Oreo zie ik nergens staan, weet jij waar ik dit kan vinden?

ed
 
mdc1756;n239693 zei:
ik kan alleen terugvinden op mijn Motorola 5Gs Android 8.1.0
Oreo zie ik nergens staan, weet jij waar ik dit kan vinden?

ed

Je gaat naar "instellingen", "systeem", "systeemupdate", daar zie je welke versie je toestel heeft.
 
paulus123;n239700 zei:
Heb juist handmatig geüpdatet en heb nu op mijn Samsung s 8 Android versie 9

Dan dien jij Android 9 Pie te selecteren. Alvast bedankt.
 
Ondertussen is de eerste testversie van Android Q al enkele dagen beschikbaar op Goolge Pixel toestellen, wat zijn we zeker dat er in de nieuwe versie komt en wat hopen we dat erin zal zitten?
Deze komen er denkelijk zeker in.

1: Beter deelmenu.
Het deelmenu van Android heeft dringend een updatge nodig. Google heeft er in de loop der jaren een aantal functies aan toegevoegd. Als je een linkje of zo wil delen bv. Hierdoor werkt het menu traag en onoverzichtelijk. Eind vorig jaar stelde een goodle-medewerker nog dat het een prioriteit is om deelmenu te verbeteren, Dit is wel een hele grote klus, die is blijkbaar nu af en wordt toegevoegd, want die zit in de eerste testversie van Android Q mee ingebakken.

2: Beter multitasken.
Een groot voordeel van Android is dat je kan multitasken door 2 apps boven elkaar op het scherm te zetten. Echter is het niet mogelijk om 2 apps tegelijk actief te houden, behalve dan met You-Tube Video. Met de nieuwe "multi-resume" kan je meerdere activeve apps op je scherm hebben. Wat bij de grote concurent IOS nog niet mogelijk is.

Deze komen er hoogstwaarschijnlijk ook in.

1: Donkere modus.
Veel Google-apps hebben inmiddels een donkere modus, maar Android loopt nog achter. Het is hoog tijd voor een ingebouwde donkere modus. Met 1 schakelaartje de complete interface van het besturingssysteem en alle apps die deze optie hebben op de donkere modus zet. Een donkdere modus is niet alleen goed voor je ogen als het in je omgeving ook wat donker is, maar met een OLED scherm zorgen die donkere kleuren ervoor dat je accu langer meegaat.

2: Beter permissiesysteem.
Als je nu een app installeert accepteren de meeste gebruikers die meldingen klakkeloos, meestal omdat ze zo snel mogelijk hun nieuwe app ze snel mogelijk willen gebruiken, of omdat ze het niet zo nauw nemen met die meldingen. Achteraf die aanpassen is vrij compex, met Android Q gaat dit waarschijnlijk aangepast worden.
In de eerste preview versie heb je meer controle over wanneer een appp je locatie mag zien. Als een app bestanden moet downloaden, dan hoef je niet langer toestemming tegeven tot je foto's . Hopelijk wordt dit ook nog verder uitgebreid in de overige permissies.

3: Veilgere gezichtsherkenning.
Op gebied van gezichtsherkenning staat Android er niet zo goed voor. Veel toestellen kunnen gewoonweg met een foto unluckt worden waardoor het ontgrendelen op deze manier niet erg veilig is. Met Android Q lijkt het erop dat Goolgle ervoor te zorgen dat de hardware voor gezichtsherkenning standaard wordt ondersteund. Hopelijk levert dit een hele verbetering op.

Wat vind ikzelf van deze bemerkingen?
Beter multitasken, vind ik een dikke meerwaarde, het deelmenu kon inderdaad een pak simpeler en als de snelheid ervan ook nog eens erop vooruit gaat kunnen we dit alleen maar toejuichen natuurlijk.
Dan over wat waarschijnlijk erbij komt.
Het permissiesysteem vind ik al altijd heel erg ondermaats, dat er nu eindelijk iets deftig lijkt aan gedaan te worden kan ik alleen maar toejuichen
Die donkere modus is vooral voor Smartphones met een OLED scherm een niet te versmaden meerwaarde, maar voor mensen gelijk ik die graag donkere thema's hebben is dit ook een te verwelkomen meerwaarde.
Veiligere gezichtsherkenning is nodig. Einde verhaal. Nu is dit eigenlijk een speeltje op een Android toestel, meer niet.
 
Ik vind dat er maar weinig leden gestemd hebben, moeten maar elke te klikken op de juiste, of wel weten ze het niet welke versie ze hebben.
 
Tuts;n239852 zei:
Ik vind dat er maar weinig leden gestemd hebben, moeten maar elke te klikken op de juiste, of wel weten ze het niet welke versie ze hebben.

Had misschien ook wel erbij kunnen zetten hoe je je versie kan vinden. Maar leek mij maar normaal dat je dit makkelijk kan vinden. De vraag is, moet ik dit nu meer als een week na datum alsnog erbij plaatsen of is het kalf al verdronken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan