open compilatie dvd niet meer leesbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zette vroeger mijn foto's en mappen op een open compilatie dvd, die als hij vol was werd gesloten. Dit alles met Nero, tot mijn volle tevredenheid.
Nu heb ik nog 1 open dvd met belangrijke foto's erop, die de pc niet meer kan lezen.
Hij geeft ook aan dat er geen cd/dvd in de schuif zit. Er is dus niks te zien, geen mappen en geen foto's.
Op aanraden heb ik dus Isobuster geprobeerd, maar die ziet ook geen schijf zitten en zeker niet de mappen die erop staan. Isobuster reageert nergens op totdat ik de schijf er terug uithaal, bij Nero net hetzelfde.
De schijf is nog maar van 2009 en er staan geen krassen op.
Ik ben niet veranderd van brandprogramma, werk met Vista, en heb er nu een externe harde schijf op aangesloten om alles te backuppen.
Maar ik zou zo graag die foto's terug willen hebben, die op die schijf staan. Elke hulp of suggestie is welkom.
 
Eens een stok in het hoenderhok gooien. Ben je ZEKER dat het deze cd is?
Een cd waar niets op staat = een lege cd (mogelijk). Misschien staan Uw foto's toch op een andere.
 
Jammer, Breda is net iets te ver, anders had je even langs kunnen komen, dan had ik kunnen kijken met een oude CD brander.

Maar heb je het kopieeren geprobeerd gewoon met Nero in de DVD brander, soms pakt hij het. Het is het proberen waard.
 
ik heb het net geprobeerd om de dvd te kopieren, maar zoals verwacht sloeg Nero vast. Iedereen bedankt voor jullie hulp, ik geef het op. Hij gaat de kliko in hoor. Fijne feestdagen gewenst.
 
Ik heb dit nog gevonden op Internet over een beschadigde DVD. Zelf nooit geprobeerd, dus ik heb geen idee of het werkt, maar wieweet.

Ik heb van de week een DVD gehuurd bij de videotheek, er zaten toen reeds een flink aantal krassen in de DVD aan de leeskant. Hierdoor kon ik dus niet alles lezen, er was één bestand dat onleesbaar was. Hieronder vind je een verslag van hetgeen ik heb gedaan om toch de hele DVD te kunnen lezen.


09% Dat is de de hoeveelheid data die ik van één bestand kon lezen, het laatste stuk van de film.
11% was te lezen na een schoonmaakbeurt met standaard schoonmaakschuim. (foamclene van AF)
21% leesbaarheid werd bereikt na een polijstbeurt met tandpasta (zeer licht schurend).
37% leesbaarheid werd bereikt na een polijstbeurt met zilverpoets.
51% We zijn op de goede weg, de eerste helft hebben we gehad. Nog een keertje poetsen met zilverpoets
72% Hijg hijg, puf puf, wat een werk... Maar goed, weer een stukje verder.
100%, victorie, met een politoerschijfje op de hobby-boormachine kun je behoorlijk werken. De drie diepe krassen in het oppervlak zijn bewerkt.


Tips:
Leg de CD/DVD tijdens het polijsten op een zachte doek, de bedrukte kant is tenslotte belangrijker dan de leeskant, onder de bedrukte laag zit de spiegellaag.

Gebruik geen cif of ander grof schuurgeweld, Cif schuurt, zilverpoets polijst!

Gebruik je een politoerschijfje, laat deze dan niet te snel ronddraaien, een test op een oude CD toont aan dat je dan letterlijk het plastic laat smelten, ik liet de schijf ronddraaien met ong. 200 toeren per minuut.

Druk niet te hard tijdens het polijsten, of je dat nu doet met een doekje of met een politoerschijfje, laat het polijstmiddel zijn werk doen.

Tandpasta werkt perfect voor kleine krasjes, zilverpoets gebruiken voor het grovere werk. Spoel alles zeer goed af en droog de DVD met een zachte doek.

 
bedankt voor de tip, en voor de moeite van het opzoeken hoor.
De dvd is 1x gebruikt, om de foto's erop te zetten, en er zitten geen krassen op. De dvd zelf is dus niet beschadigd, alleen zijn de bestanden niet meer leesbaar bij welke programma ook.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan