Enkele aanhalingen uit discussie van Belgische vriend: Telenet-Homespot gebruikerswaarschuwing.
-
Toen ik met mijn inloggegevens op een andere laptop gebruik wou maken van mijn Telenet Homespot kon ik
nadien de gegevens niet meer verwijderen uit de installatie, zelfs niet na het terugplaatsen van een backup
van 5 maanden geleden uit de tijd toen de Telenet Homespot er nog niet was. Ik kon dus zomaar inloggen zonder
gegevens in te vullen. Iemand die dus wil, zou zomaar met mijn inloggegevens mij kunnen benadelen indien hij
dus in het bezit zou komen van die laptop via bijvoorbeeld verkoop of diefstal. Na vaak getelefoneerd te hebben
met de helpdesk van Telenet, bleek alleen het veranderen van mijn paswoord mogelijk te kunnen helpen.
Het vreemde is dat ik hier door Telenet nooit op de hoogte ben gesteld van dit gevaar. Stel dat deze laptop
door iemand zou misbruikt worden, dan zou ik in moeilijkheden kunnen komen moest deze persoon kinderporno of
andere zaken verspreiden. Dit zou Telenet toch moeten oplossen want vele gebruikers van Telenet Homespot zullen
hiervan niet op de hoogte zijn.
-
Als ik het goed begrijp heeft hij een backup teruggeplaatst van maanden alvorens HomeSpot nog maar bestond.
In die installatie zat dus geen enkele instelling voor HomeSpot. Toch kon zonder gegevens in te vullen worden
ingelogd. Kennelijk is het IP/MacAddress gebonden van de gebruiker aan de hardware van de Laptop en "denkt"
Telenet dat de rechtmatige eigenaar is ingelogd. Maar dat zou evenzogoed ook een dief of koper kunnen zijn.
Na het insteken van een draadloze netwerk usb-stick moest ineens wel de naam en code worden ingevuld!
Denk maar eens goed na. Op een driemaal herhaalde vraag naar de verklaring hiervoor, kon de helpdesk-
medewerker geen enkel zinnig antwoord geven. Ja veranderen van paswoord, dat zou kunnen helpen.
poster: (verandering van paswoord bleek later toch niet te werken)
-
Er is een Ghost image gebruikt.
Ik begrijp de vraag, het maakt inderdaad verschil of alleen data of een volledige partitie is teruggezet.
Ik ken de situatie, en weet zeker dat een volledige backup van het gehele besturingssysteem is terug-
gezet, met andere woorden, de C partitie. Daarin zitten alle instellingen van Windows/register enz.
Users, Program Files en ga zo door..., allemaal slecht op C, beslist niet op enige andere partitie.
En denk nogmaals aan het verschijnsel bij de andere netwerkkaart: Opnieuw inloggen, toen wel.
-
Dan is dit wel een serieus beveiligings probleem, als uw toestel wodt gestolen of verkocht.
-
Ik zou het nog sterker willen zeggen:
Zelfs als de Laptop "leeg" in andere handen valt is er een levensgroot veiligheids-risico!
Immers, het is het ip/mac address, dat Telenet-Homespot "Onthoudt" als de JOUWE.
-
Misschien is kiezen voor formateren een oplossing...
-
Als een terugzetting van een image back-up van voor de instelling niet helpt zal formatteren ook niet helpen
vrees ik.
-
Dus: Je hebt je aangemeld op een Telenet Homespot (en waarschijnlijk aangemeld blijven aangeklikt). Nu wil je
van het aangemeld blijven ervanaf? Zelfs een image terugzetten helpt dan niet.
Als het dit is, klopt het volledig. 99% van de wifi-systemen met "aangemeld blijven" werken dmv je MAC IP vast
te koppellen aan een login. Dus elke keer als je met dezelfde netwerkkaart je aanmeld, moet je niet meer je
inloggegevens invullen. Er bestaat wel een afmeldsysteem. Je gaat gewoon naar portal.telenethotspot.be of
portal.telenethomespot.be en daar selecteer je afmelden. En ja, natuurlijk als de dief jouw pc heeft gestolen
dat die dan kan aanmelden. Maar ik denk dat op dat moment het minste van je zorgen zou moeten zijn wat die
daarmee gaat bekijken op je laptop... En in dat geval bel je gewoon de politie om aangifte te doen...
-
Reset je password en probleem opgelost niet? Online kan je de password al aanpassen se
-
Ik ben in de kwestie gemengd, en voeg nog toe...
Het ernstigste is evenwel dat 3 achtereenvolgende helpdesk-medewerkers, geen van alle wezen op de
mogelijkheid van afmelding, en geen enkele redelijke verklaring gaven voor de mac/ip- binding, als ze
al begrepen wat daarmee bedoeld werd, toen we uitlegden wat precies het geval was met de netwerk
kaart, die maar bleef verbinden, ondanks een totaal andere installatie, van voor de tijd van Homespot.
Afmelden is overigens geen goede oplossing voor iemand die de Homespot wel wil behouden, hij zou
zich natuurlijk weer opnieuw kunnen aanmelden.
-
Kortom, niets abnormaals aan de hand
-
Ik ben in de eerste plaats de betreffende Telenet-homespot gebruiker. Ik vind dit wel degelijk abnormaal.
Ik ben nooit op de hoogte gesteld dat dit probleem zou kunnen optreden. De helpdisk weet gewoon niet waarover
ze praten, ze zijn gewoon van niks op de hoogte en de ene geeft dit en de andere geeft dat als advies, doch
niks werkt. Zelfs het laatste advies om het wachtwoord te veranderen blijkt niet te werken. Nu heb ik via een
USB-stick-draadloos-netwerkkaartje mijn persoonlijke inloggegevens bij homespot ingevuld maar ZONDER het
vinkje te plaatsen om het wachtwoord te onthouden.
Na het eerste gebruik heb ik het wachtwoord van mijn homespot gewijzigd en toch kon ik nadien direct weer
via de homespot inloggen zonder ook maar inloggevens in te voeren. Wat dus zou inhouden dat ik om op het
even welke homespot zomaar meteen kan inloggen zonder mijn inloggevens in te voegen, met dezelfde stick.
Het gevaar schuilt hem nu, als er iemand de stick of de laptop zelf zou stelen, zomaar gewoonweg gebruik
kan maken van het internet op mijn naam. Wanneer hij de stick dus 30 dagen niet gebruikt, dan zou met mijn
inloggevens de homespot onbereikbaar moeten zijn(volgens Telenet). Maar als hij de stick of de laptop steeds
blijft gebruiken, dan zou alleen het opheffen van mijn account bij Telenet helpen.
Kortom, het advies bij Telenet-helpdesk is gewoon waardeloos want iedere medewerker heeft steeds een andere
NIET werkende oplossing. De laatste persoon die ik belde zou nu een dossier aanleggen om het probleem te
bespreken en ik moet ZELF opnieuw bellen om een antwoord te krijgen. Indien ze met geen oplossing komen,
stop ik gewoon mijn homespot.
.
-
Toen ik met mijn inloggegevens op een andere laptop gebruik wou maken van mijn Telenet Homespot kon ik
nadien de gegevens niet meer verwijderen uit de installatie, zelfs niet na het terugplaatsen van een backup
van 5 maanden geleden uit de tijd toen de Telenet Homespot er nog niet was. Ik kon dus zomaar inloggen zonder
gegevens in te vullen. Iemand die dus wil, zou zomaar met mijn inloggegevens mij kunnen benadelen indien hij
dus in het bezit zou komen van die laptop via bijvoorbeeld verkoop of diefstal. Na vaak getelefoneerd te hebben
met de helpdesk van Telenet, bleek alleen het veranderen van mijn paswoord mogelijk te kunnen helpen.
Het vreemde is dat ik hier door Telenet nooit op de hoogte ben gesteld van dit gevaar. Stel dat deze laptop
door iemand zou misbruikt worden, dan zou ik in moeilijkheden kunnen komen moest deze persoon kinderporno of
andere zaken verspreiden. Dit zou Telenet toch moeten oplossen want vele gebruikers van Telenet Homespot zullen
hiervan niet op de hoogte zijn.
-
Als ik het goed begrijp heeft hij een backup teruggeplaatst van maanden alvorens HomeSpot nog maar bestond.
In die installatie zat dus geen enkele instelling voor HomeSpot. Toch kon zonder gegevens in te vullen worden
ingelogd. Kennelijk is het IP/MacAddress gebonden van de gebruiker aan de hardware van de Laptop en "denkt"
Telenet dat de rechtmatige eigenaar is ingelogd. Maar dat zou evenzogoed ook een dief of koper kunnen zijn.
Na het insteken van een draadloze netwerk usb-stick moest ineens wel de naam en code worden ingevuld!
Denk maar eens goed na. Op een driemaal herhaalde vraag naar de verklaring hiervoor, kon de helpdesk-
medewerker geen enkel zinnig antwoord geven. Ja veranderen van paswoord, dat zou kunnen helpen.
poster: (verandering van paswoord bleek later toch niet te werken)
-
Er is een Ghost image gebruikt.
Ik begrijp de vraag, het maakt inderdaad verschil of alleen data of een volledige partitie is teruggezet.
Ik ken de situatie, en weet zeker dat een volledige backup van het gehele besturingssysteem is terug-
gezet, met andere woorden, de C partitie. Daarin zitten alle instellingen van Windows/register enz.
Users, Program Files en ga zo door..., allemaal slecht op C, beslist niet op enige andere partitie.
En denk nogmaals aan het verschijnsel bij de andere netwerkkaart: Opnieuw inloggen, toen wel.
-
Dan is dit wel een serieus beveiligings probleem, als uw toestel wodt gestolen of verkocht.
-
Ik zou het nog sterker willen zeggen:
Zelfs als de Laptop "leeg" in andere handen valt is er een levensgroot veiligheids-risico!
Immers, het is het ip/mac address, dat Telenet-Homespot "Onthoudt" als de JOUWE.
-
Misschien is kiezen voor formateren een oplossing...
-
Als een terugzetting van een image back-up van voor de instelling niet helpt zal formatteren ook niet helpen
vrees ik.
-
Dus: Je hebt je aangemeld op een Telenet Homespot (en waarschijnlijk aangemeld blijven aangeklikt). Nu wil je
van het aangemeld blijven ervanaf? Zelfs een image terugzetten helpt dan niet.
Als het dit is, klopt het volledig. 99% van de wifi-systemen met "aangemeld blijven" werken dmv je MAC IP vast
te koppellen aan een login. Dus elke keer als je met dezelfde netwerkkaart je aanmeld, moet je niet meer je
inloggegevens invullen. Er bestaat wel een afmeldsysteem. Je gaat gewoon naar portal.telenethotspot.be of
portal.telenethomespot.be en daar selecteer je afmelden. En ja, natuurlijk als de dief jouw pc heeft gestolen
dat die dan kan aanmelden. Maar ik denk dat op dat moment het minste van je zorgen zou moeten zijn wat die
daarmee gaat bekijken op je laptop... En in dat geval bel je gewoon de politie om aangifte te doen...
-
Reset je password en probleem opgelost niet? Online kan je de password al aanpassen se
-
Ik ben in de kwestie gemengd, en voeg nog toe...
Het ernstigste is evenwel dat 3 achtereenvolgende helpdesk-medewerkers, geen van alle wezen op de
mogelijkheid van afmelding, en geen enkele redelijke verklaring gaven voor de mac/ip- binding, als ze
al begrepen wat daarmee bedoeld werd, toen we uitlegden wat precies het geval was met de netwerk
kaart, die maar bleef verbinden, ondanks een totaal andere installatie, van voor de tijd van Homespot.
Afmelden is overigens geen goede oplossing voor iemand die de Homespot wel wil behouden, hij zou
zich natuurlijk weer opnieuw kunnen aanmelden.
-
Kortom, niets abnormaals aan de hand
-
Ik ben in de eerste plaats de betreffende Telenet-homespot gebruiker. Ik vind dit wel degelijk abnormaal.
Ik ben nooit op de hoogte gesteld dat dit probleem zou kunnen optreden. De helpdisk weet gewoon niet waarover
ze praten, ze zijn gewoon van niks op de hoogte en de ene geeft dit en de andere geeft dat als advies, doch
niks werkt. Zelfs het laatste advies om het wachtwoord te veranderen blijkt niet te werken. Nu heb ik via een
USB-stick-draadloos-netwerkkaartje mijn persoonlijke inloggegevens bij homespot ingevuld maar ZONDER het
vinkje te plaatsen om het wachtwoord te onthouden.
Na het eerste gebruik heb ik het wachtwoord van mijn homespot gewijzigd en toch kon ik nadien direct weer
via de homespot inloggen zonder ook maar inloggevens in te voeren. Wat dus zou inhouden dat ik om op het
even welke homespot zomaar meteen kan inloggen zonder mijn inloggevens in te voegen, met dezelfde stick.
Het gevaar schuilt hem nu, als er iemand de stick of de laptop zelf zou stelen, zomaar gewoonweg gebruik
kan maken van het internet op mijn naam. Wanneer hij de stick dus 30 dagen niet gebruikt, dan zou met mijn
inloggevens de homespot onbereikbaar moeten zijn(volgens Telenet). Maar als hij de stick of de laptop steeds
blijft gebruiken, dan zou alleen het opheffen van mijn account bij Telenet helpen.
Kortom, het advies bij Telenet-helpdesk is gewoon waardeloos want iedere medewerker heeft steeds een andere
NIET werkende oplossing. De laatste persoon die ik belde zou nu een dossier aanleggen om het probleem te
bespreken en ik moet ZELF opnieuw bellen om een antwoord te krijgen. Indien ze met geen oplossing komen,
stop ik gewoon mijn homespot.
.