Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi iedereen.

Sedert vandaag heb ik het Sabam virus (cfr Ecops en Bundespolizei) op mijn laptop. Bij het opstarten krijg ik een volledig scherm met hierop de melding dat ik 50 euro dien te betalen om de laptop te ontgrendelen. Ook bij opstarten in veilige modus krijg ik dit.

Als ik op control-alt-delete druk kom ik wel in het keuzescherm, maar als ik dan op 'taakbeheer starten' klik gebeurt er niets (zwart scherm).

Ik zie niet meteen een oplossing. Kan iemand me hier misschien helpen? Ik heb weinig computerverstand, dus liefst de simpelste oplossing. ik heb windows vista.

Dank.

(ik zit nu op een andere pc)<!-- google_ad_section_end -->
 
Welkom Torchus bij pctuts

Download hier op de andere computer het ISO bestand van DE-Cleaner en brand dit naar een cd schijfje.
Ga dan naar het BIOS van de besmette computer en stel de bootvolgorde in als volgt.
1. CD-ROM
2. HDD (Harddisk)
Leg het aangemaakt schijfje in de cd/dvd-lezer en druk dan op de F10 toets om te bevestigen.
Normaal zal de computer nu opstarten via cd/dvd station.
Laat DE-Cleaner een scan uitvoeren en laat de gevonden infecties verwijderen.

Lees hier meer DE-cleaner te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Dank Swake voor de snelle respons.

Hoe kan ik naar het BIOS van de laptop gaan ?
 
waarschijnlijk dien je op f2 of f8 te duwen tijdens het opstarten van je computer.laat je niet vangen om deze te betalen. heb het ook voorgehad
of in het andere geval heb je al eens herstel gedaan op de datum waar nog alles goed ging?
 
Welkom Torchus bij pctuts

Download hier op de andere computer het ISO bestand van DE-Cleaner en brand dit naar een cd schijfje.
Ga dan naar het BIOS van de besmette computer en stel de bootvolgorde in als volgt.
1. CD-ROM
2. HDD (Harddisk)
Leg het aangemaakt schijfje in de cd/dvd-lezer en druk dan op de F10 toets om te bevestigen.
Normaal zal de computer nu opstarten via cd/dvd station.
Laat DE-Cleaner een scan uitvoeren en laat de gevonden infecties verwijderen.

Lees hier meer DE-cleaner te gebruiken.

Ik heb het ISO bestand op een niet besmette computer gedownload en vervolgens op CD-rom gebrand.

De bootvolgorde van de besmette computer heb ik aangepast zodat CD-rom op 1 kwam te staan. De CD-rom zat toen al in de computer. Vervolgens heb ik F10 gedrukt om te bevestigen. Nu start de computer gewoon op zoals anders met als enige verschil dat de computer meer geluid maakt (vermoedelijk omdat de CD-rom er in zit). Na het Vista welkomstscherm krijg ik weer het SABAM scherm en kan ik weer niets anders dan control-alt-delete om de PC af te sluiten.
 
je vermeld dat je de cd als eerste boot optie heb ingesteldt ...
vervolgens dat je F10 heb gedrukt .... F10 moet je tevens ook bevestigen met ENTER doe je dat niet dan start windows zelf weer op ..
dus ga terug de bios in ...
zet de cd drive als eerste boot optie ..
druk F10+ENTER en de cd zal opstarten ...
 
Dank voor de reactie.

Ik heb wel degelijk bevestigd met enter na het indrukken van F10. Vervolgens start de PC op, krijg ik het welkomstscherm, en dan meteen de SABAM pagina.

Misschien is de boot priority order nog niet correct?

Zo was het initieel:

1: IDEO: Hitachi HTS54 ...
2: CD/DVD: HL-DT-ST DVDRAM ...
3: Network Boot: MBA v11 ...
4: USB HDD
5: USB FDD
6: USB KEY
7: USB CD/DVD ROM

Ik heb dan dan nummer 2 op 1 gezet, en dat haalde niets uit. Ook heb ik geprobeerd om nummer 7 op 1 te zetten, maar dat hielp evenmin.
 
ben je zeker dat de cd goed gebrand werd met deze iso ...
heb deze zelf eens gedownload en met imgburn op een cd gebrand ..
vervolgens deze laten opstarten ( hier werkte alles )
tevens heb ik de iso ook op een usb stick gezet met ultraiso..om vanaf een opstartbare stick op te starten ..beiden opties werkten
 
De iso-file is wel degelijk op de CD-rom gebrand. Ik heb daarnet de CD-rom geopend met een andere PC en de file stond er wel degelijk op.

Ik kan eventueel proberen om met een USB stick te werken ipv met CD-rom. Welke van de 4 USB mogelijkheden bij boot priority order moet dan op 1 komen te staan ? (HDD, FDD, key of CD/DVD rom?)
 
de optie 4 usb hdd selecteer je om van een opstartbare usb stick op te starten ..
 
Via USB lijkt me geen optie te zijn daar de niet besmette PC waar ik mee werk van mijn werk is, en ik niet de volledige rechten heb. USB drive formateren lukt bijvoorbeeld niet, en dat lijkt me nodig te zijn want anders herkent mijn besmette PC de USB drive niet en kan er niet opgestart worden.

Ik begin een beetje hopeloos te worden en ik vrees dat ik weinig andere keuze heb dan de PC binnen te brengen bij een computerhersteller
 
Ik heb de CD rom gebrand door de DE Cleaner iso file te slepen naar de CD-rom schijf, en niet met een programma als imgburn daar ik hier ook niet over genoeg rechten beschik.

Maar ik heb de indruk dat de iso file wel degelijk op de CD-rom is geschreven, doch lijkt dit niet zo te zijn als ik de CD-rom drive op 1 zet bij de BIOS volgorde, aangezien dan de computer gewoon via de harde schijf lijkt op te starten.
 
Ik kan die link niet openen op de besmette PC daar het SABAM scherm steeds weer verschijnt.

Het is daarom dat men mij hier voorstelde om alternatieve oplossingen te zoeken zoals te PC op te starten vanaf de CD-rom ipv harde schijf.
 
Ik heb de CD rom gebrand door de DE Cleaner iso file te slepen naar de CD-rom schijf, en niet met een programma als imgburn daar ik hier ook niet over genoeg rechten beschik.

Maar ik heb de indruk dat de iso file wel degelijk op de CD-rom is geschreven, doch lijkt dit niet zo te zijn als ik de CD-rom drive op 1 zet bij de BIOS volgorde, aangezien dan de computer gewoon via de harde schijf lijkt op te starten.

Dat gaat natuurlijk niet werken door de ISO file van hier naar daar te verslepen.
Je hebt een brandprogramma nodig zoals imgburn bijv.
Ken je niemand die voor jou DE-cleaner naar een schijfje kan branden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan