Windows 10 Soms problemen koppelen internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

albert.1946

Steunend lid
Vip Lid
Beste forumbezoeker

Af en toe wil de PC niet aanloggen met internet, melding probleem met netwerkadapter of toegangspunt, maar aangelogd is verbinding stabiel

Besturingssysteem Windows 10 versie 1909 build 18363.720
Netwerkadapter Edimax AC1750wifi-adapter
Alle drivers up to date
Router = Draytek 2132 ac

Diagnose document zie bijlagen

Hopelijk kan mij iemand voor dit probleem helpen

Alvast mijn dan

Albert
 

Bijlagen

  • Diagnose blad 1.pdf
    1.8 MB · Weergaven: 145
  • Diagnose blz.2.pdf
    1.9 MB · Weergaven: 141
Paar dingen die je zou moeten checken. Zit die op de 2.4 band, of de 5GHz band. Indien mogelijk, beiden voorzien. 5GHz is niet altijd beter in elke situatie. Die zen bereik is soms slechter dan de 2.4GHz.
Kanaal ook eens nakijken. Voor android zijn er zulke scanners om te kijken welke kanalen "bezet" zijn. Dit is voornamelijk van toepassing in de 2.4GHz band. Stel je Access Point in op een kanaal dat redelijk "vrij" is.
 
... Zit die op de 2.4 band, of de 5GHz band. Indien mogelijk, beiden voorzien. 5GHz is niet altijd beter in elke situatie ...
Als de vraagsteller Proximus klant is, is die keuze er niet meer ... Alles zit nu op Smart Wifi d.w.z. de modem/router kiest zelf op elk moment wat het performantst is ... dat is tenminste het verkoopspraatje. Moet toegeven dat ik er niet veel van geloof, maar alleszins 5GHz is weg ...
 
Denk eerder dat ze de 2.4GHz band weglaten. Maar aangezien het een Draytek vigor router/AP is, denk ik niet dat dit van Proximus gaat zijn. Is toch wel een heel deftig apparaat (en duurder).
 
Bijkomende info

Het is een modem en vaste lijn via Proximus, provider Scarlet en wifi op de modem is UITGESCHAKELD

- Ik gebruik de 5GHZ band ; signaal sterkte -60dBm kanaal 36 en niemand in de buurt gebruikt dit

De 2.4 GHZ band geeft een signaalsterkte van -42 dBm op kanaal 1 en zie redelijk wat ontvangst op kanaal 1 -6 en 11

Groeten Albert
 
Laatst bewerkt:
Denk eerder dat ze de 2.4GHz band weglaten. Maar aangezien het een Draytek vigor router/AP is, denk ik niet dat dit van Proximus gaat zijn. Is toch wel een heel deftig apparaat (en duurder).
Ze laten eigenlijk niets weg ... ze laten je gewoon niet meer zelf kiezen.
En omdat 90 % van de klanten op de 2.4 zaten hebben ze die behouden en Smart gemaakt zodat de 5 er werd aan toegevoegd. Zo moesten er een pak minder klanten omschakelen. De naam is nu nog Wifi 2.4GHz, maar het is eigenlijk dus zowel 2.4 als 5 in één verbinding. Eens iedereen daarmee vertrouwd is zullen ze gewoon de naam aanpassen naar 'Smart Wifi'.
 
Soms kan een firmware update van de router wel eens helpen.
Had hier enkele jaren geleden ook een professioneel HP access point, waar die firmware update nodig was om 100% compatibel te blijven. Zonder die update was het onmogelijk te verbinden met de AP vanuit een Windows 10.
 
@ Philip: ik snap het niet zo heel goed.
1) Als mijn (oude) PC alleen een 2,4 GHz Wlan zender/ontvanger heeft, kan er toch niet automatisch omgeschakeld worden
2) In het geval de PC een dual band Wlan heeft, is het dan de router die schakelt of moet de PC dit doen

Verder een kleine inbreng van mij: de 2,4 GHz band heeft in principe een groter bereik dan de 5 GHz band. Alleen is die 5 GHz band minder gebruikt, dus minder verzadigd tov de 2,4 GHz band. Ik geloof dat de bandbreedte van de 5 GHz band ook een stuk groter is. Allicht kan je hierop wel een antwoord geven.
 
@ Philip: ik snap het niet zo heel goed.
1) Als mijn (oude) PC alleen een 2,4 GHz Wlan zender/ontvanger heeft, kan er toch niet automatisch omgeschakeld worden
2) In het geval de PC een dual band Wlan heeft, is het dan de router die schakelt of moet de PC dit doen

Verder een kleine inbreng van mij: de 2,4 GHz band heeft in principe een groter bereik dan de 5 GHz band. Alleen is die 5 GHz band minder gebruikt, dus minder verzadigd tov de 2,4 GHz band. Ik geloof dat de bandbreedte van de 5 GHz band ook een stuk groter is. Allicht kan je hierop wel een antwoord geven.
Graag ... ik probeer het even duidelijk te maken hoe Proximus dat ziet.
De nieuwe wifi-mode (die nu nog 2.4GHz noemt, maar eigenlijk onder 'Smart Wifi' zal bekend zijn in de toekomst) zorgt er eigenlijk voor dat je BBox modem altijd de beide uitzendt. Proximus heeft dat met een software upgrade van je mode in orde gebracht. Die hebben ze geduwd zonder dat je het wist, dat gebeurt altijd zo ...

Vroeger kon je dus kiezen : enkel 2.4GHz opzetten, enkel 5GHz opzetten of beiden.
Nu waren er nogal wat gebruikers die inderdaad een keuze gemaakt hadden en dan is dat de voorbije jaren bijna altijd voor 2.4GHz geweest, want tot voor kort had je weinig toestellen met een 5GHz wifi connector. Iedereen die dus ook wel eens een oudere PC of een oudere smartphone had moest die 2.4 GHz wel opstaan hebben.

Maar techniek evolueert en Proximus kreeg meer en meer te maken met mensen die een nieuwe laptop kochten, of een smartphone en dan vragen gingen stellen over die 5GHz, want iedereen denkt : dat zal beter zijn ! (niet altijd zo, zie verder). En ze willen van die vragen af ... Hun bedenking : Wat als we nu als provider eens zelf ervoor zorgen dat de meest voordelige band wordt gekozen ? En zo zijn ze tot die Smart Wifi gekomen.

Zij stellen dus dat de modem bij elke verbinding met elk toestel in je huis, en voor elk toestel apart zal uitmaken of je best 2.4 GHz verbinding legt of eerder 5 ! en dan nog afhankelijk van de plaats in je huis én je ontvangst op die plek. Heeft je toestel enkel 2.4 GHz ontvanger, tja dan is de keuze rap gemaakt.
5 GHz is namelijk sneller en kan dus meer doorsturen op korte tijd, maar ... het bereik is minder. Als je je dus van je woonkamer naar je keuken verplaatst kan het zijn dat die 5GHz niet meer in het bereik ligt, maar de 2.4 GHz nog wel. Dan maakt Smart Wifi zich sterk dat het - onmerkbaar - je verbinding met dat toestel naar de andere band switchen zal.
Klopt dat ? Moeilijk na te gaan, maar Proximus wil ons dat alleszins doen geloven - en zo, uiteraard, hun helpdesk ontlasten van die steeds terugkomende vraag.

Als je nog met vragen blijft zitten, stel ze gerust ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan