Bios SSD soms niet gezien. Opstartproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Gisteren de pc van mijn schoonbroer binnengekregen. Batterij op moederbord was vervangen. Hij sprak me zondag erover aan dat de tijd enz niet juist stond en dat hij soms tot 4 maal toe moest opstarten omdat er een melding???? opkwam. Adviseerde hem de batterij te vervangen. Ook zijn D:\ was niet meer te zien. (bleek dat hij met borsteltje tegen datacontacten had). Fiche was gewoon niet goed ingeplugd.
Maar probleem van opstarten was er nog altijd.
Feit : opstarten met SSD alleen. Geen probleem. Maar als er een schijf bij aangeplugd is, wordt soms de SSD niet gedetecteerd. OOK NIET in bios.
Kan na reset wél gezien worden.
Probleem 2 : schijfbeheer is niet toegestaan????
Wat is er gaande?
Moederbord Asus G43Twins-FullHD met Sandisk SSD 480MB
 
Oplossing
Inderdaad, ik vroeg de desktop terug om alsnog te proberen met vervanging van Bios. Na bios update bleef alles zoals ervoor.
Na overleg met Qtex kwamen we tot conclusie dat de oorzaak mogelijks de SSD was. Maar Crystaldiskinfo gaf geen problemen aan.
Dat klopt wel als je weet dat Crystaldisk enkel werkt na opstarten van Windows. Dat was met de SSD met opstartproblemen die na een tijdje wél opstartte. Heb uiteindelijk de SSD bij mijn desktop ingeplugd en jawel, mijn systeem zag de SSD ook niet.
SSD terug in oorspronkelijke desktop terug en na 16 maal problemen startte hij terug door.
Dan maar vlug een nieuwe clone gemaakt op een traditionele schijf. Na afloop de SSD vervangen door traditionele schijf en startte telkens terug op zoals...
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan