Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey,

Ik heb 18V DC nodig om een Bluethoot ontvanger met geïntegreerde versterker van 50W+50W(TDA7492P) te voeden. Nu denk ik aan 2 mogelijkheden, ik vraag me af welke het meeste capaciteit heeft.
1) vertrekkende van een 12V 7Ah batt. met een step up (boost) converter ingesteld op 18V.Hier heb ik een 12V lader nodig.
2) vertrekkende van 2 12V 7Ah batt. in serie geschakeld, dus 24V(max 27,6V) met een step down converter ingesteld op 18V. in dit geval een 24v lader.
Misschien zijn er nog andere mogelijkheden.
Graag jullie meningen, eventueel voor- en/of nadelen.
Hartelijk dank.
Kris.
 
2 x 12 Volt 7AH heeft de grootste capaciteit.
Voordeel is uiteraard een langere gebruikersduur voordat de stereo 50 watt versterker uitvalt door een lege accu.
En het is gemakkelijker om een spanning lager te maken dan een spanning hoger te maken, zeker omdat je ook over een bepaald vermogen moet beschikken om de versterker te voeden.

Direct een goede accu met voldoende capaciteit op 18 Volt zou ik zo snel even niet weten.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk een 24 volt accu die in bijna alle vrachtauto's zitten. Dan heb je natuurlijk ook een 24 Volt lader nodig.
 
Step down lijkt me ook de beste oplossing. Wel uitkijken dat je converter die stromen aankan. Met 50W moet je toch al minstens 3A voorzien. Ook altijd uitkijken dat je voldoende koeling hebt op je buck converter.
Volgens de datasheet van de TDA7492P, kan deze maar 25W + 25W leveren. Tenzij je voor elk kanaal er eentje hebt.
 
Volgens de datasheet van de TDA7492P, kan deze maar 25W + 25W leveren. Tenzij je voor elk kanaal er eentje hebt.

Ik denk dat 2x 50 Watt bij 6 ohm gehaald wordt zoals bij de website van Amazon vermeld wordt Amazon.com: TDA7492P 2 x 50 Watt Dual Channel Amplifier Wireless Digital Bluetooth 4.0 Audio Receiver Amplifier Board 50W + 50W: Electronics
Bij andere impenties zal het vermogen anders zijn.

Maar daar staat ook het volgende vermeld: Power: 2.1 interface 8-25v DC power supply
Dus in dat geval, twee accu's van 12Volt in serie en klaar.
 
Ik denk dat 2x 50 Watt bij 6 ohm gehaald wordt zoals bij de website van Amazon vermeld wordt Amazon.com: TDA7492P 2 x 50 Watt Dual Channel Amplifier Wireless Digital Bluetooth 4.0 Audio Receiver Amplifier Board 50W + 50W: Electronics
Bij andere impenties zal het vermogen anders zijn.

Maar daar staat ook het volgende vermeld: Power: 2.1 interface 8-25v DC power supply
Dus in dat geval, twee accu's van 12Volt in serie en klaar.


ja, akkoord. Maar als de batt.volledig geladen zijn heb je een spanning van 27,6V. Bij het laden zelfs iets meer dan 28V!!

ter info:
Output Power: Add pre-5532 output foot (powered 25V,6Ω impedance output 25W+25W, 8Ω impedance output 2x40W dual-channel)
 
Volgens mij komt een volle 12 volt accu niet boven de 12,8 Volt. Dit maal 2 is 25,6 Volt. Deze 0,6 volt lijkt mij te verwaarlozen er zal wel een bepaalde tolerantie aanwezig zijn.
Desnoods zet je er een flinke diode tussen, daar is de spanningsval zo snel uit mijn hoofd 0,5 volt en kom je op 25,1 Volt max.

Uiteraard is een laadspanning hoger, maar ga je deze set gebruiken met een lader aangesloten vraag ik me af? Als dat de bedoeling is zou ik helemaal niet met accu's gaan werken maar meteen alles aan een gestabiliseerde voedingsspanning van 24 Volt.
 
Volgens mij komt een volle 12 volt accu niet boven de 12,8 Volt. Dit maal 2 is 25,6 Volt. Deze 0,6 volt lijkt mij te verwaarlozen er zal wel een bepaalde tolerantie aanwezig zijn.
Desnoods zet je er een flinke diode tussen, daar is de spanningsval zo snel uit mijn hoofd 0,5 volt en kom je op 25,1 Volt max.

Uiteraard is een laadspanning hoger, maar ga je deze set gebruiken met een lader aangesloten vraag ik me af? Als dat de bedoeling is zou ik helemaal niet met accu's gaan werken maar meteen alles aan een gestabiliseerde voedingsspanning van 24 Volt.

Klopt gedeeltelijk. Ik heb hier ook een lader staan en die geeft aan 27V 8A. Ter info, het gaat hier wél om loodaccu's niet doen voor andere accu's.
Een normale loodaccu van 12V mag aan de lader blijven als de spanning niet hoger gaat dan 13.8V. Dus 13.8X2=27,6V waarmee mag geladen worden voor 24V.
 
Waarom wordt er gekozen voor een batterijvoeding?

-m kunnen mee te nemen buitens huis
-een draagbare bluetooth speaker te maken met goede geluidsweergave en binnen een schappelijke prijs.
-de kleine kant en klaar bluetooth speakers vind ik nogal scherp en hebben zo goed als geen deftige bass.
 
Als ik dan eerlijk mijn mening mag geven hoe ik dit zou oplossen:

Buitenshuis de speakers aan de accu en binnenshuis de accu's aan de lader en als je de speakers ook binnenshuis wilt gebruiken dan deze op een goede 24 volt gelijkspanning voeding gebruiken.
 
Als ik dan eerlijk mijn mening mag geven hoe ik dit zou oplossen:

Buitenshuis de speakers aan de accu en binnenshuis de accu's aan de lader en als je de speakers ook binnenshuis wilt gebruiken dan deze op een goede 24 volt gelijkspanning voeding gebruiken.

Ook mijn mening! Weet ook dat draagbaar zeer relatief is. Een goede 12V batterij met dergelijke capacitiet en dan nog 2 stuks om 24V te leveren, dit lijkt me niet "draagbaar". Eerder versleurbaar.
Ik heb hier een pakket 24V 2,3Ah. Dit bestaat uiteraard uit 2batterijen van 12V 2,3Ah.
Gewicht 2,5kg. voor 2,3Ah op 24V. Jij wilt 7Ah op 24V draagbaar.........
 
Beste MOD,

Het is opgelost.
Slotje mag erop

Hartelijk dank aan degene die hebben gereageerd.


Mvg,
Kris.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan