Windows 10 Vanaf volgende week geen Windows 10 meer te koop

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin

Microsoft stopt volgende week met het verkopen van het besturingssysteem. Dat krijgt wel nog ondersteuning tot 2025.


Vanaf volgende week geen Windows 10 meer te koop


Volgende week is het niet langer mogelijk om via Microsoft een versie van Windows 10 Home of Pro te kopen. Dat schrijft het bedrijf op zijn productenpagina. Ondersteuning voor het besturingssysteem blijft Microsoft wel bieden tot 14 oktober 2025.

Officiële verkoop is dus bijna voorbij, maar de kans zit er wel in dat je via derde partijen nog licenties zal kunnen kopen. Wel moet gezegd dat Microsoft de ondersteuning voor het besturingssysteem al een tijd aan het terugschroeven is. Opvolger Windows 11 is al een tijdje uit en een upgrade is voor compatibele computers gratis. In juni vorig jaar kondigde het bedrijf aan dat het met ondersteuning voor Windows 10 zou stoppen in 2025, de uitrol van updates is ook sterk vertraagd, naar één per jaar.
 
En hoe oud is die desktop pc?
Krijg jij de upgrade naar Windows 11 spontaan aangeboden als jij Windows Update opent? Als dat het geval, dan is jouw desktop pc volgens Microsoft geschikt voor Windows 11. En dan kun je rustig overgaan naar Windows 11.

Van tevoren een back-up maken is wel aanbevolen. Er kan immers altijd wat misgaan. Een back-up van je persoonlijke bestanden hoor je altijd te hebben, of je moet er niet om geven wanneer je alles kwijtraakt doordat bijvoorbeeld je harde schijf het begeeft.
 
Beste porrelaar,

Dank voor Uw antwoord.
Ik krijg de updates spontaan aangeboden maar ben er nog niet op in gegaan, daardoor mijn vraag vooreerst.
Ik ga nog wachten, waarom weet ik dus eigenlijk nog niet.
Verschillen in "inhoud" en "gebruik," ?

Melding : ik maat ALLE maanden Back-ups van mijn belangrijke inhouden op 2 externe HDD's.

🤓 Flamingo
 
Heel verstandig dat je regelmatig back-ups maakt van je belangrijke bestanden! 👍

Windows 11 ziet er iets anders uit dan Windows 10. Als je overgaat naar Windows 11, dan zul je soms even moeten zoeken hoe alles werkt. Maar alles went.
Ik heb hier twee desktop pc’s staan, die ongeveer even oud zijn en bijna dezelfde hardware aan boord hebben. De ene draait op Windows 10, de andere op Windows 11. Ik merk dat ik nog steeds een voorkeur heb voor Windows 10. Die pc gebruik ik ook duidelijk het meest. De Windows 11 pc gebruik ik bijna alleen maar, wanneer mensen op het forum een vraag stellen over hun pc die op Windows 11 draait.

Als je wat meer wilt weten over de verschillen tussen Windows 10 en Windows 11, dan kun je het volgende artikel doorlezen: https://www.personalcomputercare.nl/computervragen/software/verschil-windows-10-windows-11.htm
 
dan moet je windows alle 4 jaar kopen .

Nee, Windows 11 is een gratis upgrade voor ieder die een geldige licentie Windows 10 heeft. En dat was op zijn beurt een gratis upgrade vanuit Windows 8, herinner je je dat nog ?

Er is één voorwaarde, je PC moet technisch aan de iets hogere normen voldoen voor Windows 11.
Dat zie je meteen als de upgrade naar Windows 11 je in Windows Update wordt aangeboden.
Als dit niet het geval is kan je met een check (rechts op het update-scherm in voorkomend geval) een check doen om te trachten te weten te komen wat je eventueel aan je hardware moet aanpassen om toch in aanmerking te komen voor de upgrade.

Los daarvan bestaan er allerlei aangepaste versies van Windows 11 die de hardware-eisen omzeilen. (moet je maar even zoeken op dit forum) ... Als je die installeert vanuit een gelicenceerde versie van Windows 10 wordt je licentie even zo goed behouden en over gedragen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan