W7 naast XP plaatsen op 12 jaar oude computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rikkie

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb hier nog een ~12 jarige pc staan met Windows XP.
Graag zou ik er, op de tweede partitie, W7 op installeren.
Let wel XP moet bruikbaar blijven omdat ik nog enkele programma's moet kunnen gebruiken die enkel onder XP kunnen draaien.
Het heraanschaffen van deze programma's zou handenvol geld kosten voor de keren dat ik deze nog nodig heb en een alternatief is er niet voor een paar van deze programma's.

Enfin W7, naast XP dus.
Mijn vraag is eigenlijk, waarmee dien ik rekening te houden en gaat dat wel?
Pc heeft werkgeheugen van 1 536 MBytes DDR-ram en een processor Intel Pentium 4 CPU 3,40 GHz.
Partitie D: heeft een grootte van 90GByte
Zou ik best formatteren naar NTFS?
Kunnen er driver-problemen verwacht worden?

Graag wat meer info. THX
 
Rikkie, zonder afbreuk te willen doen aan de kwaliteiten van je computer is 12 jaar reeds een respectabele leeftijd en niet meteen meer jong te noemen, zeker in de snel evoluerende wereld van de informatica. Door de Windows 7 Upgrade Advisor krijg je reeds een eerste indicatie over de haalbaarheid van Windows 7 op de computer.
 
Waar dien je rekening mee te houden.

Allereerst de Hardware in de oude PC.
Zijn hier drivers voor beschikbaar voor Windows 7. Als het een merk moederbord is, kun je als je het type weet, dit opzoeken bij de fabrikant.
Zijn er geen drivers beschikbaar, zou ik er niet aan beginnen. Zeker de Chipset drivers zijn erg belangrijk, maar uiteraard ook de andere drivers om de PC goed te laten functioneren.

Om een voorbeeldje te geven, ik heb hier zelf ook een XP en W7 besturing in dualboot staan op een oude PC ( Quadcore Q6600 ) . Hier waren bijna alle drivers voor te vinden, behalve de audio drivers. Na vele uren drivers zoeken werkt het nog steeds niet, ook vele standaard drivers geprobeerd. Dus met deze pc heb ik geen geluid met de Windows 7 besturing en het is niet echt snel. Dus verwacht zeker geen wonderen met een P4
 
Ik heb hier een oud document gevonden op mijn server die vast wel een rechtmatige eigenaar zal hebben. Maar ik zou niet weten waar ik beginnen moet om dat te achterhalen.

Ik heb er even voor de bestandsomvang een pdf'je van gemaakt.
Ik doe het er bij als bijlage. Kijk maar of je er iets aan hebt.
Het gaat over XP en Vista in dualboot. Maar Vista of Window 7 maakt niet uit.
 

Bijlagen

  • Vista en XP op.pdf
    225.7 KB · Weergaven: 165
Rikkie, zonder afbreuk te willen doen aan de kwaliteiten van je computer is 12 jaar reeds een respectabele leeftijd en niet meteen meer jong te noemen, zeker in de snel evoluerende wereld van de informatica. Door de Windows 7 Upgrade Advisor krijg je reeds een eerste indicatie over de haalbaarheid van Windows 7 op de computer.

Ik heb het even gecontroleerd, normaal geen probleem, hij ziet ook maar 256MB geheugen terwijl er 6 keer meer in zit...
Software... bepaalde programma's zullen niet meer werken onder W7, waaronder Office XP en OutlookExpress, ed. maar dat was geweten...

Het is ook daarvoor dat W7 naast XP, geïnstalleerd dient te worden..

En afbreuk heb je echt niet gedaan aan mijn oude pc...
Het is W7 en/of Linux, maar ik heb XP nog nodig om, soms, een paar programmaatjes te kunnen draaien.
Ik wil wel eens testen of het werkt, W7 op die oude pc...

THX
 
Ik heb hier een oud document gevonden op mijn server die vast wel een rechtmatige eigenaar zal hebben. Maar ik zou niet weten waar ik beginnen moet om dat te achterhalen.

Ik heb er even voor de bestandsomvang een pdf'je van gemaakt.
Ik doe het er bij als bijlage. Kijk maar of je er iets aan hebt.
Het gaat over XP en Vista in dualboot. Maar Vista of Window 7 maakt niet uit.
THX Lana,

Ik heb dat vroeger nog eens gedaan, maar dan XP en Linux op dezelfde pc.
Dat was in 2007.
Heb toen serieus aan 't zweten geweest, maar 't is toen in orde gekomen, maar voornamelijk met Linux aan 't worstelen geweest.
Je pdf´je zal zeker van pas komen!

THX
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan