Varia waarom bevriest laptop bij eerste opstart?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo, ik heb een Medion-laptop van 12 jaar oud en die werkt nog naar behoren.

I3 – SSD 128Gb – 4 GB ram (ssd ongeveer 6 jaar oud, vooreerst hdd 500gb)

Als die 2 jaar oud was is het probleem begonnen. Als de laptop wordt opgestart dan verschijnt het logo van Medion met daaronder DEL bios en F12, ge weet wel. Dan het Windows-logo met een draaiend cirkeltje en dat gedurende vijf à 10 seconden. Dan bevriest de laptop. Ik moet dan de laptop afsluiten door de aan/uit-knop te gebruiken. Na een vijftal seconden start ik de laptop weer op met de aan/uit-knop en dan start die op zonder problemen. Dat was zo bij Windows 7, 8 en 10. Nu heb ik daar Windows 11 op gekregen zonder problemen(ssd geformatteerd) maar het probleem blijft zich voordoen.

Nu start de laptop wel altijd op in hibernate maar als er een update is dan moet die volledig heropgestart worden met het nodige probleem vandien.

Waarom zolang wachten met die vraag? Ja, die laptop gebruik ik niet veel, enkel op reis en stond daar eigenlijk niet teveel bij stil 😊.

En nu heb ik tijd (op pensioen) en ben ik nieuwsgierig naar een eventuele oplossing. Leer nog altijd graag bij 😊.

Dank bij voorbaat

Didi
 
Foutje, in totaal 3 waarvan 2 *.sys.

Ik denk je terug moet naar windows versie die er op stond? Of win7?
Heb ook geprobeerd het bios uit *.exe te halen, meestal een *.bin *.rom of... file maar geen success.

Dan zou je met een ander bios flash prg kunnen proberen, of binnenbrengn om bios hardwarematig te programmeren.
 
@verdidi, Ik bedoelde de BIOS batterij. Ik was vermoedelijk niet duidelijk.
Die BIOS batterij moet tussen de 2,9 en de 3,3 volt hebben. Een lagere spanning betekent dat ze leeg aan het raken is en dat de BIOS info mogelijk niet meer kan behouden worden.
 
@MerlinTG , jawel ik had het begrepen dat het om de biosbatterij ging :).
maar ik vind nergens die spanningsmeter enkel zoals eerder vermeld die "battery refrech" in het bios.
ik heb het volledig bios afgelopen.
en ook met Speccy niet.
Ik meet de spanning zoals ik vermoed bijna iedereen die dit doet met een multimeter. Ik denk niet dat er een mogelijkheid is om de spanning van het BIOS batterijtje in de BIOS te lezen. Meet je het batterijtje uit het toestel kan dit 0.1V schelen als je hetzelfde batterijtje meet in het toestel.
 
@cve Ik geef je geen ongelijk, zie ook onder foto, met multimeter meten is altijd correcter.

Maar als het moederbord (sensor aanwezig of niet) en het bios, of diagnoseprogramma's, dit ondersteunen kan dat softwarematig ook.
Medion is meestal budget en heeft hier wrs op bespaard.
Mijn PC heb ik gebouwd in 2009, ondertussen +15j oud, ouder dan TS's Medion en geeft die waarden wel weer, VMOS BATTERY = 3,344V:

Speecy-Motherboard-Bios.PNG


Nu is het wel mogelijk deze spanning (3,344 V) van het mobo zelf komt.
Als de pc of laptop dan effectief uitgezet wordt valt die spanning ook weg en zal het CMos de bios instelling(en) niet meer bijhouden.
Start je nu PC terug op zal die weer eerst hetzelfde verschijnsel tonen tot hij weer een keer zonder spanning komt te staan.

Hopelijk geeft een van de verschillende aangeboden tips een oplossing maar welke het pricies gaat zijn?
 
1707213709771.png


Mijn laptopje geeft die voltages niet weer in speccy. Ik vermoed dat mijn Samsung laptopje met een intel core van 2de generatie dit niet ondersteunt.
 
1707218540346.jpeg


als die sensor niet aanwezig is, kan ze ook niet getoond worden ... logisch toch?
dit geldt voor ieder tool dat je daarvoor gebruikt ... tenzij er mirakels aanwezig zijn .....
 
Deze wel.
Zoals wivy zegt zal in mijn laptopje geen sensoren hebben die dit kunnen meten.
 
@Deus , inderdaad, bij Medion is er bespaard geweest, geen sensor! terug keren naar Windows 7 is ook geen optie want het probleem deed zich toen al voor(#1,#31).
en een multimeter heb ik niet in huis. maar om die laptop open te doen is niet zo simpel. al eens een nieuwe ssd-schijf gestoken, dat ging nog, maar de rest zit nog eens onder een bescherming. en ik heb geen goesting om de boel open te breken en niet meer samen te krijgen achteraf :unsure:. bij een desktop is dat wat gemakkelijker.
maar goed, ik heb al veel bijgeleerd wat ook wel een beetje de bedoeling was(#1), en het probleem laten voor wat het is.
vooral bijgeleerd bij Linux. zo weet ik dat heropstarten bij Linux anders werkt dan bij Windows en dat de extensies van bestanden anders zijn dan in Windows.
en bij Linux bevriest de laptop niet na een hersopstart.(#21)
ik denk dat ik die Medion-laptop volledig op Zorin(Linux) zal laten draaien.
hierbij wil ik iedereen van harte bedanken voor al de tips en suggesties die jullie mij hebben gegeven.
als er nog iemand is die een voorstel heeft, laat maar komen, anders kan deze topic afgesloten worden(helaas).
nogmaals iedereen bedankt en sorry voor jullie tijd die hier ingestoken werd, maar hopelijk is er ook bijgeleerd geweest aan jullie kant.

grtjs en tot het volgende probleem ;)
 
Laatste ideetjes:

terug keren naar Windows 7 is ook geen optie want het probleem deed zich toen al voor(#1,#31)
Dat weet ik, had ik ook gezien maar ik blijf eerder denken aan een probleem met het bios.

Ofwel die update, die mss wel werkt met windows 7 (tenzij er in de originele installatie ook nog andere tools hiervoor in het Os zitten) en dan mogelijk het probleem oplost.
(Denk windows 10 hier het probleem is, baat het niet... Of de nodige tools/drivers voor bios update vinden)
Ofwel de batterij die ook wel te vervangen is. (Geen probleem voor me maar niet voor iedereen weggelegd.)

Welke van de 2 het probleem precies is is moeijlijk te bepalen.
Herstarten in windows naar bevriezen lost het (tijdelijk) op. Waarom? Worden instellingen niet bewaard = batterij.
Of werkt met mss met een clean windows 7 wel maar is het na een update begonnen? Windows probleem?

Linux werkt blijkbaar wel ok?
Wat als je bepaalde dingen in bios aanpast, door bv netwerk of iets anders je niet nodig hebt om op te starten uit te schakelen, bios opslaan en herstarten.
Alles werkt? Mss nog een keertje of 2-3 herstarten, daarna terug opstarten en naar bios gaan, instellingen nog hetzelfde?

Dan laptop uit, voeding loskoppelen, paar keer op opstartknop drukken, kwartiertje wachten, terug opstarten, naar bios gaan, staan instellingen nog hetzelfde?
Dan worden bios instelling toch opgeslagen en bijgehouden en zou ik eerder toch bios verdenken en proberen updaten
 
@Deus, alez, 'k zal het nogmaals proberen. heb wat verder gezocht en het kan zijn dat de bios-update die gegeven wordt in #20 enkel werkt tot Windows 10 en niet werkt in Windows 11. wat enigszins overeen komt met wat u zegt "terug keren naar Windows 7"
dus ik zal de laptop terug zetten naar Windows 10, heb nog een backup(als die nog werkt) anders nieuwe installatie, en nogmaals die update proberen. Windows 7 heb ik niet meer in mijn bezit.
zal wel voor de komende dagen niet zijn, maar ik laat het wel nog weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Deus
Nog een reactie op je batterij, als de computer op het stroomnet is aangesloten heb je geen batterij nodig voor de bios, maar als die stroomloos is geweest, dan pas heb je problemen.
Ik heb buiten de nieuwe computer nog 2 laptops, maar ik draai op alle Windows 10, werkt gewoon erg goed, en blijft echt nog wel ondersteund worden, anders kunnen gok ik de 50% of 75% van de computers niet meer werken met Windows.
Als je een goede computer hebt en waar Windows 10 goed op werkt, dan ga je niet een nieuwe computer/laptop kopen.
Ook omdat tegenwoordig meer wordt gedaan op de telefoon.
Microsoft wil gewoon meer afdwingen/beheersen, waarom?
Als windows-10 niet meer zouden ondersteunen met beveiligingsupdates, stap ik gelijk over op Linux, dat is tegenwoordig ook zeer gebruiksvriendelijk
 
@Nelis , mijn laptopje is er eentje met een intel van de tweede generatie, dus ondersteunt Win 11 niet, maar mits je een installatie middel maakt met Rufus, kan je gewoon Win 11 op je ouder systeem draaien hoor. Ik draai al ruim een jaar Win 11 op deze laptop en hij blijft ondersteund. Krijg ook verder alle updates binnen en zo. Dus ff overstappen naar Win 11 is ook nog een optie om nog langer met Windows te kunnen werken. Let wel, met je key van Win 10 of Win 7 kan je niet meer je Win 11 activeren. Je dient dus een licentie sleutel te kopen indien je nu wenst over te stappen naar Win 11, dat kost tegenwoordig ook niet zo gek veel meer op allerhande sites.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan