Varia waarom bevriest laptop bij eerste opstart?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo, ik heb een Medion-laptop van 12 jaar oud en die werkt nog naar behoren.

I3 – SSD 128Gb – 4 GB ram (ssd ongeveer 6 jaar oud, vooreerst hdd 500gb)

Als die 2 jaar oud was is het probleem begonnen. Als de laptop wordt opgestart dan verschijnt het logo van Medion met daaronder DEL bios en F12, ge weet wel. Dan het Windows-logo met een draaiend cirkeltje en dat gedurende vijf à 10 seconden. Dan bevriest de laptop. Ik moet dan de laptop afsluiten door de aan/uit-knop te gebruiken. Na een vijftal seconden start ik de laptop weer op met de aan/uit-knop en dan start die op zonder problemen. Dat was zo bij Windows 7, 8 en 10. Nu heb ik daar Windows 11 op gekregen zonder problemen(ssd geformatteerd) maar het probleem blijft zich voordoen.

Nu start de laptop wel altijd op in hibernate maar als er een update is dan moet die volledig heropgestart worden met het nodige probleem vandien.

Waarom zolang wachten met die vraag? Ja, die laptop gebruik ik niet veel, enkel op reis en stond daar eigenlijk niet teveel bij stil 😊.

En nu heb ik tijd (op pensioen) en ben ik nieuwsgierig naar een eventuele oplossing. Leer nog altijd graag bij 😊.

Dank bij voorbaat

Didi
 
@verdidi Ik blijf toch nog op mijn honger zitten of je de instelling uit #9 van @cve ook hebt aangepast zoals hij in zijn screenshot laat zien.
Alle andere ingrepen van Deus zijn prima, maar we moeten alles systematisch volgen.

Zo zie je vb. in het screenshot van @Patrick.S in zijn #13 dat hij die snelle opstart (fast startup in het Engels) wél nog opstaan heeft, maar dat geeft bij hem geen problemen.

Kan je dat nakijken en met zoveel woorden expliciet zeggen dat het bij jou nu AF staat of niet ?
Dus : zowel snelle opstart als hibernate NIET aangevinkt testen !
 
#15, Deus, ik heb die koudstart ook geprobeerd, intel uitgeschakeld, niks, nVidia uitgeschakeld, niks.
in de bios ben ik nog niet geweest.

wel heb ik nu eens gekeken naar de andere opstarts, zoals Patrick in #8 voorstelde.
in bijlage zie je wat er nog opstart. geen idee waarvoor ze dienen en wacht van uitschakelen tot ik wat meer weet daarover.
 

Bijlagen

  • opstarten.png
    opstarten.png
    58.5 KB · Weergaven: 39
In of uitschakelen van de systeem pictogrammen doet helemaal niets verder, dat is een notificatie.

In taakbeheer staat wat er is opgestart.......

En als de boel afsluit voordat Windows is opgestart is het een hardwareprobleem, kan hooguit de grafische driver zijn die Windows opstart, dat is de eerste namelijk.

Kijk eens in de bios bij het energiemanagement.

Haal er iemand bij met verstand van zaken?
 
Net zoals @lange pier ging/ga ik ook eerder uit van een hardware probleem, vooral gpu gerelateerd.
Maar omdat hij eens opgestart dan toch ok werkt met beide GPUs...
Heb je Heaven trouwens al eens een uur ofzo laten draaien om te zien of er iets fout gaat? (Soms kan het zelfs uren duren voor een probleem optreed)

Was trouwens net aan t zien of er een nieuw bios voor is, op site staat momenteel versie M10B3010, zie link:
MEDION AKOYA P6630 (MD 98560) A-BE MSN: 3001 2043
Controleer eens welke versie de medion heeft. Indien ouder (betwijfel ik) bios eerst eens updaten.
Of mss bios batterij? Dan kunnen er bij uitschakelen ook instellingen verloren gaan.

Eventueel eens met een linux opstarten of je dan hetzelfde probleem hebt?
Bv Linux Mint 21.3 die is het makkelijkst voor windows gebruikers.
Je kan linux eventueel vanaf DVD/USB opstarten.
Meest vergelijkbaar zal echter installeren op en vanaf SSD opstarten zijn.
 
Laatst bewerkt:
#20, Deus, ik heb zoals je voorstelde een Linux-besturingssysteem geïnstalleerd naast Windows 11.
Zorin OS.
als ik in Zorin heropstart dan is er geen enkel probleem, laptop bevriest niet en start normaal herop in Zorin.
doe ik dan weer hetzelfde in Windows 11, weer bevriest de laptop.
de bios updaten, daar begin ik niet aan, ben daarvoor niet slim genoeg :).
 
Kan je in Zorin OS ook de gebruikte GPU toewijzen, dan Heaven (is ook een Linux versie van) tijdje testen met beide CPU's?
En uiteraard ook het herstarten testen met zowel Intel als nVidia.

In speccy eens zien welk bios er op staat, zie voorbeeld, die gegevens graag.
Speccy\Motherboard > Bios

Speecy-Motherboard-Bios.PNG
 
#22, Deus, in bijlage de gegevens.
wat betreft het testen in Zorin, daar zal ik wel een tijdje mee zoet zijn. ik heb heel weinig ervaring in de Linux-omgeving.
dus je zal wel enkele dagen niets meer horen denk ik :) .
 

Bijlagen

  • bios.png
    bios.png
    27.6 KB · Weergaven: 36
  • grafisch.png
    grafisch.png
    22.8 KB · Weergaven: 34
Best eerst bios updaten voor je verder gaat, kan probleem oplossen, hoef je ook niks meer te testen.

Stappen:
1 - Info ivm BIOS lezen MEDION AKOYA P6630 (MD 98560) A-BE MSN: 3001 2043
2 - BIOS downloaden Bios (direct) of via link hierboven.
3 - Stappen uit 1 volgen.
4 - Testen of probleem opgelost is.
5 - Rapporteren ;)

Kan weinig fout gaan als je de info goed volgt en er verder afblijgt tot je zeker bent update klaar is.
Wel uitvoeren met aangesloten voeding, als er nog leven in de batterij zit, eventueel eerst tijdje opladen.
Dan testen of het probleem opgelost is.
 
#24 Deus, ben nu al een tijdje bezig om dit te proberen, maar het lukt niet.
via windows11 de bios-update gedownload, dan op extract en die wordt dan in een map "Medion" geplaatst.
dan het exe-bestand uitvoeren als administrator, en dan krijg ik de melding "Error: Unable to load driver".
al wat rondgekeken op het net, maar veel verschillende en ingewikkelde voorgestelde oplossingen.
één die zegt om de update te doen in Linux, maar een exe-bestand werkt daar niet in.
dan eentje met Rufus maar de instellingen staan er niet bij.
heb je daar een simpele oplossing voor Deus?
 
Je hebt alle bestanden in een map uitgepakt? Incl 3.*sys bestanen?
Als t niet werkt, mss een windows 11 probleem?
Oorspronkelijk OS was wrs windows 7?
Eventueel dat, of win10 proberen?

Zou ook via USB vanuit bios (F2) kunnen maar dan heb je een *.bin file nodig, die vind ik niet.
 
Volgens mij heeft Deus gelijk.
Vermoedelijk is de batterij die de instellingen van het BIOS moet helpen bewaren plat.
Dan gaat het BIOS vragen om naar setup te gaan of toch verder te gaan.
Mogelijk krijg je die vraag niet te zien.
Controleer de batterijspanning. Als die te laag is dient ze vervangen te worden.
 
Ik zou de slaapstand uitzetten, net nieuwe computer, en elke keer problemen met opstarten als die in slaapstand ging, hybernate geprobeerd ook dat ging fout, nu alles uit gezet en geen problemen meer.
Nu wilde ik nog dat de computer nog automatisch uitging naar x tijd, er is daar nog een mogelijkheid voor maar dan moet je de computer beveiligd hebben met een wachtwoord, aangezien ik geen wachtwoord gebruik, lukte dat niet
 
Heeft TS al gedaan.

Slaap, hibernate en andere -standen best ALTIJD, ook al blijken ze te werken, uitzetten.
Kan op langere termijn problemen geven wat met regelmatig koud starten (PC/Lapto volledig uitschakelen en terug opstarten) voorkomen wordt.

Tenzij je weet hoe en ook regelmatig een koudstart doet.
 
hier zijn we terug, sorry maar er eventjes tussenuit geweest.
#26, Deus, ik heb nu een bios-update proberen te doen in Zorin(linux),
in Zorin is er mogelijkheid om een Windows exe-bestand te openen, maar het bestand "M10B3010.exe" is onbekend.
en ik tref maar 2 sys-bestanden aan in plaats van 3 zoals u zegt. zie bijlage.
ook geprobeerd met het hulpprogramma "Wine" in Linux en daar is het bestand ook onbekend.
#27, Merlin, ik ben op zoek geweest in het bios naar de batterijspanning maar ik vind enkel "Battery Refrech".
en als ik dat activeer dan krijg ik de melding dat de batterij wordt leeggemaakt. ik heb dat dan maar niet gedaan.
 

Bijlagen

  • sys.png
    sys.png
    2.8 KB · Weergaven: 23
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan