Varia waarom bevriest laptop bij eerste opstart?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo, ik heb een Medion-laptop van 12 jaar oud en die werkt nog naar behoren.

I3 – SSD 128Gb – 4 GB ram (ssd ongeveer 6 jaar oud, vooreerst hdd 500gb)

Als die 2 jaar oud was is het probleem begonnen. Als de laptop wordt opgestart dan verschijnt het logo van Medion met daaronder DEL bios en F12, ge weet wel. Dan het Windows-logo met een draaiend cirkeltje en dat gedurende vijf à 10 seconden. Dan bevriest de laptop. Ik moet dan de laptop afsluiten door de aan/uit-knop te gebruiken. Na een vijftal seconden start ik de laptop weer op met de aan/uit-knop en dan start die op zonder problemen. Dat was zo bij Windows 7, 8 en 10. Nu heb ik daar Windows 11 op gekregen zonder problemen(ssd geformatteerd) maar het probleem blijft zich voordoen.

Nu start de laptop wel altijd op in hibernate maar als er een update is dan moet die volledig heropgestart worden met het nodige probleem vandien.

Waarom zolang wachten met die vraag? Ja, die laptop gebruik ik niet veel, enkel op reis en stond daar eigenlijk niet teveel bij stil 😊.

En nu heb ik tijd (op pensioen) en ben ik nieuwsgierig naar een eventuele oplossing. Leer nog altijd graag bij 😊.

Dank bij voorbaat

Didi
 
ziehier de specificaties Deus. hopelijk kun je hier wat meer uithalen.
dank je voor de interesse.
 

Bijlagen

  • laptop.png
    laptop.png
    706.1 KB · Weergaven: 67
  • systeem 1.png
    systeem 1.png
    26.8 KB · Weergaven: 53
  • systeem 2.png
    systeem 2.png
    30.1 KB · Weergaven: 47
  • systeem 3.png
    systeem 3.png
    21.5 KB · Weergaven: 44
  • systeem 4.png
    systeem 4.png
    34.3 KB · Weergaven: 44
  • Windows 11.png
    Windows 11.png
    42.3 KB · Weergaven: 59
Ik zou alvast eens proberen om die hibernation mogelijkheid uit te schakelen.
Want zoals je zegt : hij start altijd op in hibernation en dat kon wel eens meteen het probleem zijn.

 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
in syteem 3 staat hibernation: enabled, bij mij staat dit disabled:

Moet ik de SSD-slaapstand uitschakelen? - Should I disable hibernation SSD?

Als je ruimte wilt vrijmaken op je schijf, kun je de slaapstand uitschakelen als je de functie zelden gebruikt. In feite, als je een SSD gebruikt voor je Windows 10 computer, is het beter om de slaapstand functie uit te schakelen om de SSD levensduur te sparen.
 
heb nu hibernation uitgeschakeld, via het register, kon het anders niet via het configuratiescherm.
als ik nu de laptop gewoon afsluit, "start, rechtermuisknop, afsluiten" en dan terug opstart, start die gewoon op.
maar als ik "opnieuw opstarten" klik, dan blijft het hetzelfde, laptop blokkeert.
 

Bijlagen

  • systeem 3bis.png
    systeem 3bis.png
    37.6 KB · Weergaven: 56
maar dat 'opnieuw opstarten' heb je toch zelden of nooit nodig ...??? Als hij nu niet langer in hibernation start én niet blokkeert bij gewoon starten - dan ben je er toch uit ? of niet ?
 
Ik heb ook een Medion laptop gehad, ik moest in de instellingen gaan zoals PhilipV aangeeft in #4, dan moet je "grote of kleine icoontjes selecteren rechts boven en dan krijg je een hele hoop meer icoontjes met een korte omschrijving ernaast. Dan zoek je naar het batterijtje"energiebeheer"(ook is het een desktop), klik daarop en dan kom je in een ander menu terecht. Daar kies je ervoor "gedrag aan/uitknop", eens je daar bent heb je een scherm dat er zo uit ziet.

1706017010237.png


Eerst klik je op "instelligen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn.
Daarna schakel je "snel opstarten inschakelen " uit. Dat zou je probleem moeten oplossen.
Dat heeft het toenertijd met mijn Medion laptop die ook dit probleem had met hibernation opstarten opgelost. Heropstarten was toen met die Medion ook altijd een probleem. Denk dat het een merk probleempje is dit van toenertijd en dat het misschien wel in Win 7 goed werkte, maar sinds Win 10 niet goed meer werkt.
 
Zou wel eens aan de nVidia GPU kunnen liggen.
Je zou eens moeten zien welke je actieve GPU is die gebruikt wordt. Ik vermoed Intel.
Rechtsonder staat denk ergens een icoontje voor zowel Intel als nVidia.
Kan je wrs ook in apparaatbeheer zien. Daar kan je eventueel ook de nVidia uitschakelen en eens terug een koudstart doen, zien wat er gebeurt

Of eens Heaven opstarten. DIe standaard nVidia moeten gebruiken, 't Intel GPU is dan eventueel aan nVidia aan Heaven toewijzen en opnieuw testen.

Ik vermoed zodra je laptop een koudstart doet en desktop = grafisch gaat starten hij naar nVidia wil omschakelen.
Als die niet werkt schakelt hij wrs terug naar Intel die dan nog wel werkt.

Aangezien snelstarten aan stond, wat je best ALTIJD UITZET!!! wordt tijdens (snel)starten of uit hibernate of slaapstand komen geen hardware detectie gedaan.
Bij een COLD start, laptop helemaal uit (door aan/uitknop 4 of 8 sec indrukken) wordt die helemaal uitgezet.

Als je 'm dan weer aanzet doet die dan wel een koudstart, hardware wordt opnieuw gedetecteerd, ziet nVidia GPU, wil die weer gaan gebruiken, werkt niet....
Je zou dan in apparaatbeheer de nVidia kunnen uitschakelen waardoor het probleem mogelijk omzeild wordt gezien die uitgeschakeld is.

De nVidia gaat wel veel beter presteren met foto-, video-, grafische, spellen, CAD enz. toepassingen.
Kan mogelijk hersteld worden, vermoed dus zelfde probleem als foto in deze post: foto nVidia BGA
 
Laatst bewerkt:
#7, Philip, heropstarten, "zelden of nooit" zou ik nu niet zeggen. bij Windows zijn er regelmatig(veel) updates waarbij een heropstart nodig is. als er een update bezig is dan is er altijd na 30% een automatische heropstart, en daar loopt het mis. ook bij updates van sommige software is er een herstart nodig, wat ik ook bij de vraag aanhaalde #1.
"Nu start de laptop wel altijd op in hibernate maar als er een update is dan moet die volledig heropgestart worden met het nodige probleem vandien."

#8, Patrick, het probleem deed zich al voor bij Windows 7. en Windows 11 kan eigenlijk op veel pc's of laptops nog geïnstalleerd worden, in tegenstelling wat Microsoft zegt
( mss. $$$ ?? )
zie ook; https://www.schoonepc.nl/windows11/windows_11_hardware-eisen_omzeilen.html

#9, cve, ik heb dat allemaal gedaan maar die hibernation bleef actief op de achtergrond, dus maar veranderd via het register. maar het kan dat het een Medion-probleempje is.

#10, Deus, ik zal deze avond eens kijken naar die nVidia, dank u.
 
Wat @cve in zijn #9 laat zien en uitlegt én wat ik voordien zei over hibernation is NIET hetzelfde ...
Dus als je dat werkelijk hebt gedaan - beide zaken ! - dan kan het niet dat hij nog opstart in hibernation.

Toch maar even checken zou ik zeggen !
 
  • Leuk
Waarderingen: cve
volgen Google ( ik wist het ook niet wat je mee bedoelde. Als het fout is , is het de schuld van Google )

hibernation = sluimerstand

Wat is hibernation mode?

Hibernate mode laat de computer uitschakelen op een manier waarbij het systeem na het opstarten exact zo terugkomt als voor het afsluiten � inclusief open programma's en documenten.

6a66613f-a901-46ff-8a7f-16e2c73498eb
 
#12, Philip, de laptop start niet meer op in hibernation. wat "cve" uitlegt is inderdaad niet hetzelfde, wist ik ook niet, zoals "Patrick" in #13 ik ook niet wist.
zo heb ik hibernation uitgeschakeld in het register.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power , dan waarde van HibernateEnabled in 0 veranderen.

#10, Deus, ik heb dat allemaal geprobeerd, maar geen verschil, sorry hoor.
nVidia uitgeschakeld, Heaven uitgeprobeerd, mooi beeld maar bij uitschakeling nVidia, beeld in schokjes dus maar weer ingeschakeld.

alvast iedereen bedankt, en ook om voor oplossingen te (blijven) zoeken, zo leren we nog wat bij en blijven we een beetje up to date :) .
 

Bijlagen

  • systeem 3bis.png
    systeem 3bis.png
    23.1 KB · Weergaven: 39
  • systeem 3bis.png
    systeem 3bis.png
    23.1 KB · Weergaven: 44
Is lastig zonder toestel zelf in handen te hebben.

Heb je ook een koudstart gedaan met nVidia uitgeschakelt en dan paar keer koudstart?
Als je intel ook in bios kan uitzetten, dat ook eens proberen.
Daarna Intel GPU uitschakelen en met enkel nVidia testen.
(Als hij met de ene wel, de andere niet opstart weet je waar t probleem zit...)

Dat die heaven op de interne Intel GPU schokt is normaal. De nVidia is een dedicated GPU, presteert veel beter.
Heaven wordt gebruikt om videokaarten te testen.
Je zou die eigenlijk lange tijd moeten laten draaien op beide om te zien of grafische fouten (artifacts), zwart scherm of... krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan