Welk nieuw moederbord in oudere desktop plaatsen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb hier een oude desktop staan waarvan het moederbord het aan het begeven is.
Dit is nog een serieuze behuizing, er is een jaar geleden nog een andere voeding in gestoken.
Volgens mij is de overige hardware nog in orde.
Ik heb al via "google" rond geneusd maar ik vind er mijn weg niet in.
Ik heb vanmorgen wat gegevens bijeen gesprokkeld i.v.m. hard & software, hopelijk heeft iemand er wat aan om me voort te helpen?

http://speccy.piriform.com/results/NmF7mMUG3XFrMhxBNr675AQ

CPU: Intel Pentium 4 550 (Prescott, D0)
3400 MHz (17.00x200.0) @ 3416 MHz (17.00x201.0)
Motherboard: GIGABYTE 8I915P Duo
Chipset: Intel 915P (Grantsdale-P) + ICH6
Memory: 2048 MBytes @ 200 MHz, 3.0-3-3-8
- 1024 MB PC3200 DDR-SDRAM - A-DATA Technology
- 1024 MB PC3200 DDR-SDRAM - A-DATA Technology
Graphics: MSI N210 (MS-V190)
NVIDIA GeForce 210, 512 MB DDR2 SDRAM
Drive: WDC WD5000AADS-00S9B0, 488.4 GB, Serial ATA 3Gb/s
Drive: TSSTcorp CDDVDW SH-S222A, DVD+R DL
Sound: Intel 82801FB ICH6 - AC'97 Audio Controller [B1]
Sound: NVIDIA GT218 - High Definition Audio Controller
Network: Marvell Yukon 88E8001/3/10 Gigabit Ethernet Controller
OS: Microsoft Windows 7 Professional Build 7601

Sorry ik heb nog geprobeerd om een HTML te uploaden, met alle gegevens erin, maar dat is me niet gelukt.
Bedankt op voorhand!!
 

Bijlagen

  • Result.txt
    101.6 KB · Weergaven: 128
Als het een standaard atx systeemkast is past daar zo'n beetje elk atx moederbord in. Soms moet je wel eens opletten bij de koeler van de processor dat die niet te hoog is en de kast niet meer dicht kan.
Soms moet je de afstandbusjes onder het moederbord verplaatsten om een nieuw moederbord te kunnen vastschroeven. Meestal kun je deze gemakkelijk verplaatsen, maar soms zitten ze niet geschroefd, maar vastgeklonken.

Ik zou eerst alles eens goed bekijken en anders ook een nieuwe systeemkast er bij kopen.
 
Pieter;n229272 zei:
Nu heb ik dus nog een vraagje erbij. Hoe herken ik of ik een ATX systeemkast heb?
En of mijn oud moederbord een ATX-type is?
De breedte is 200mm, hoogte 430mm, diepte 430mm van de kast. Toch plaats genoeg denk ik?
Moet ik mogelijk ook nog rekening houden met PCI-sleuven, of hoe noemt men dit?
Ga er van uit dat je een atx kast hebt.
Of je rekening moet houden met uitbreidingssloten ligt er aan hoe je de systeemconfiguratie eruit wilt laten zien.
Als je een nieuw moederbord koopt zit er altijd een Backplate bij, Koop je hem tweedehands let er dan op dat deze erbij zit.

Verder even kijken of je de oude Videokaart wilt blijven gebruiken, dan moet er wel een slot aanwezig zijn op het MB anders wordt het een nieuwe videokaart aanschaffen.
Ook het oude geheugen is onbruikbaar op de nieuwe moederborden en je zal een passende en ondersteunende processor moeten aanschaffen. Afhankelijk van welke bord met socket je aanschaft.

Kortom, het gaat een behoorlijke kostenpost worden. Misschien beter om naar een compleet tweedehands systeem te zoeken. Soms vind je dat voor een schappelijke prijs. En als je dat toch bezig ben doe er ook meteen een SSD schijfje in.
 
Skippy;n229270 zei:
Als het een standaard atx systeemkast is past daar zo'n beetje elk atx moederbord in. Ik zou eerst alles eens goed bekijken en anders ook een nieuwe systeemkast er bij kopen.

Nu heb ik dus nog een vraagje erbij. Hoe herken ik of ik een ATX systeemkast heb?
En of mijn oud moederbord een ATX-type is?
De breedte is 200mm, hoogte 430mm, diepte 430mm van de kast. Toch plaats genoeg denk ik?
Moet ik mogelijk ook nog rekening houden met PCI-sleuven, of hoe noemt men dit?
 
Ik heb toevallig een site ontdekt waarin men dit thema behandelt.

https://www.techpulse.be/tips/222415/pc-bouwgids-de-basiscomputer-voor-minder-dan-400-euro/

Processor: Intel Core i3-8100 (109 euro)
Moederbord: MSI H110 PC Mate (72,06 euro)
Geheugen: Crucial DDR4 2x4GB 2133 CL15 (84 euro)
SSD: Kingston SSD A400 120GB (43,50 euro)
Case: Cooler Master MasterBox Lite 5 (45,56 euro)
Voeding: be quiet! System Power B8 350W (36 euro)

In die richting is het ongeveer dat ik ook zou denken.
Maar is dit wel mogelijk met de hardware die ik nu heb?
 
Pieter;n229280 zei:
Ik heb toevallig een site ontdekt waarin men dit thema behandelt.

https://www.techpulse.be/tips/222415...-dan-400-euro/

Processor: Intel Core i3-8100 (109 euro)
Moederbord: MSI H110 PC Mate (72,06 euro)
Geheugen: Crucial DDR4 2x4GB 2133 CL15 (84 euro)
SSD: Kingston SSD A400 120GB (43,50 euro)
Case: Cooler Master MasterBox Lite 5 (45,56 euro)
Voeding: be quiet! System Power B8 350W (36 euro)

In die richting is het ongeveer dat ik ook zou denken.
Maar is dit wel mogelijk met de hardware die ik nu heb?

Welk slot zit er nu op de videokaart ? Kan zijn dat deze niet meer gaat passen.
En bij de DVD drive staat niet of dat nog een IDE of een Sata is.
Welke voeding is er verleden jaar in gegaan, want je vermeld nu een voeding van 350 watt. Dat zou te krap kunnen zijn, ligt er aan wat de rest allemaal gaat worden van de configuratie. Ik zou zeker niet op een voeding gaan besparen.
 
Zou er een moderne kast bij aanschaffen, vaak met een front USB 3 aansluiting of meerdere.
Ook is de airflow van belang dus eentje met een in en outtake is dan aan te raden.

En hoe groot is de huidige harde schijf?

En gaat ermee worden gegamed?

Die Kingston SSD heeft een wat verouderde controller, is net echt snel.

Wat is het max. budget?

Huidig spulletje is zo'n 13 à 15 jaar oud.
 
De huidige schijf is 465GB volgens dat ik via "Speccy" kan zien.
Er wordt zeker niet mee gegamed!
Het is de bedoeling om met Autocad en Photoshop toestanden te werken.
De SSD zou een Samsung 850 EVO 500 GB worden.
Mijn maximum budget kan ik momenteel nog niet bepalen, ik bezie zoveel mogelijk alle mogelijke oplossingen.
 
Maar even heel wat anders, je zegt dat het moederbord het aan het begeven is. Waar baseer je dat op ?
Een moederbord werkt meestal in het ene geval goed en in het andere geval werkt hij niet. Uiteraard bestaan er uitzonderingen.

Wat zijn de problemen ? Vaak alles eens goed schoonmaken de de koelers van nieuwe pasta voorzien doet wonderen.
 
In mijn oudere computer zit een Pentium 4 in. Hiermee teken ik met Autocad 2014 héél vlot.
Hetzelfde voor Photoshop.
Waar zit dan het probleem?
Ik heb terzelfdertijd je ander berichtje ontvangen. Als antwoord op het vervangen van mijn moederbord is, omdat het héél traag word en zoals je kunt zien in "Speccy" gaat de temperatuur ervan dikwijls nogal héél hoog, dan nog eens afgaande op de ouderdom vind ik dat die nogal lange tijd heeft gepresteerd.
Time to change denk iik!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan