Status
Niet open voor verdere reacties.

TonTon

Steunend lid
Vip Lid
hallo,
puur per toeval ben ik op een Linux versie gebotst : http://nederlands.zorin.be/
ik heb eens een live usb stick aangemaakt en die kan me wel bekoren.
de meeste van mijn huidige software onder Windows zal ik probleemloos kunnen vervangen maar ik heb enkele programma's die ik ZEKER verder wil gebruiken omdat ik die continue gebruik , mijn vraag is nu of ik deze onder Linux kan gebruiken (via Wine) , en hoe doe ik dat dan ? of zijn er alternatieven ?
dit zijn de programma's :

Outlook 2016
Garmin Express
Garmin Mapsource of Basecamp
Spotnet , quickpar en Alt.binz (3 programma's die ik nodig heb om te kunnen downloaden van mijn payserver).
een goeie dvd ripper en brandsoftware
AceMoney = budget prpgramma

als ik deze programma's zou kunnen gebruiken via b.v Wine dan stap ik over , 2 OS naast elkaar zie ik echter niet zitten , dan kan ik net zo goed bij Windows blijven..

Mvg,
Arnold.
 
zelf gebruik ik de betaalde versie van VMWare ( persoonlijk vind ik deze gebruiks vriendelijker dan virtualbox ) beiden zijn ook gratis te gebruiken maar hebben dan mindere opties ... zo kan ik met een opgestarte besturingssysteem in VMWare ook al de externe schijven en usb sticks benaderen ... dit is niet mogelijk met de versie die gratis is !
 
ik heb zo juist met succes in VMWare Zorin OS11 geinstalleerd naast de Windows 10 zonder dat ik eerst de schijf diende in te delen ... het aanmaken van de partitie waarop de Linux Zorin OS11 komt te staan gebeurde dan ook tijdens de installatie zelf ... ook de swap ruimte werd automatisch aangemaakt ..
alles gebeurde automatisch men dient enkel de land en taal voor keur in te geven ...
ik heb er gelijker tijd een filmpje van gemaakt !
*één probleemje ondervond ik en dit was toen de installatie gedaan was en er de opdracht gegoven werd om te herstarten ... wel dit duurde te lang en heb toen een gedwongen afsluiten geforceerd om daarna de virtuele Windows /Zorin op te starten
er werd dus een boot manager geinstalleerd welke je de keuze geeft om op te starten of met de Windows of met de Zorin ...
let op : in de boot manager dien je de pijltjes te gebruiken als ook de enter toets om je keuze te bevestigen ..

hier het filmpje ..


**het betreft hier om een gewone oude bios te gaan !

Ashampoo_Snap_2016.06.18_10h55m30s_003_.png
 
ik heb nog de oude bios ...ga dat eens bezien i.v.m. VMWare...nog nooit mee gewerkt -m-

Nog nooit met een hypervisor gewerkt? Dan wordt het hoog tijd :)
VMWare is marktleider op dit vlak. Al krijgt het stevige concurentie van Microsoft (Hyper-V) de laatste jaren, en terecht. Hoewel ik voor thuisgebruik ook nog de voorkeur geef aan VMWare workstation. Heb er even aan gedacht om hier via VMWare ESXi te werken. Maar aangezien ik voornamelijk met één OS werk, is dit niet zo voordelig. VMWare ESXi is trouwens ook gratis (de basis versie dan).
 
Lijkt me straf, is server software. Dat werkt met de meest basic video kaart/chip. Je kan wel geen gebruik maken van passthrough waarschijnlijk. Maar dat is al advanced.
 
pfftttt , om moedeloos van te worden :
ik download Zorin OS 11 , zet dit op usb , laat van usb opstarten , éénmaal Zorin volledig opgestart staat er op het bureaublad een icoontje om Zorin te installeren..
ik kies daarvoor en ja : ik kan kiezen om Zorin naast mijn Windows te installeren waarbij de vrije ruimte wordt gebruikt om de installatie op te zetten.
ik kies Nederlands , vul gebruiker gegevens in , kies Belgisch toetsenbord en de installatie loopt..na een tijdje krijg ik de melding dat de installatie compleet is en ik moet heropstarten om te vervolledigen..
en dan : laptop start gewoon op naar Windows 10 , geen mogelijkheid om te kiezen..
sry , maar als ik als iemand die toch een beetje ervaring heb er niet in slaag om Linux op een treffelijke manier uit te proberen dan weet ik nu waarom dit OS geen succes verhaal is...
de ganse zwik de zolder op en gewoon verder nu met W10...
 
Lijkt me straf, is server software. Dat werkt met de meest basic video kaart/chip. Je kan wel geen gebruik maken van passthrough waarschijnlijk. Maar dat is al advanced.

je heb gelijk dat dit nu via een server gaat ...destijds toen ik dit wilde toepassen ( was nog met de Windows 7 ) ging dit dus niet !
( spijtig dat ik daar destijds niets van vermeld had )
 
pfftttt , om moedeloos van te worden :
ik download Zorin OS 11 , zet dit op usb , laat van usb opstarten , éénmaal Zorin volledig opgestart staat er op het bureaublad een icoontje om Zorin te installeren..
ik kies daarvoor en ja : ik kan kiezen om Zorin naast mijn Windows te installeren waarbij de vrije ruimte wordt gebruikt om de installatie op te zetten.
ik kies Nederlands , vul gebruiker gegevens in , kies Belgisch toetsenbord en de installatie loopt..na een tijdje krijg ik de melding dat de installatie compleet is en ik moet heropstarten om te vervolledigen..
en dan : laptop start gewoon op naar Windows 10 , geen mogelijkheid om te kiezen..
sry , maar als ik als iemand die toch een beetje ervaring heb er niet in slaag om Linux op een treffelijke manier uit te proberen dan weet ik nu waarom dit OS geen succes verhaal is...
de ganse zwik de zolder op en gewoon verder nu met W10...

Je hebt helemaal gelijk TonTon, ik krijg Zorin OS 11 ook niet meer geïnstalleerd. Windows start na installatie op en er komt geen bootmenu.
Wel worden de partities aangemaakt, maar als ik daarna in Windows ga kijken bij schijfbeheer zijn deze schijven helemaal leeg.
Ik vrees dat er iets mis is met deze installer.

Wat maanden terug had ik alles wel werkend, maar geen idee meer welke versie van Zorin dit was. Kan versie 10 of 9 geweest zijn.


Wat ik nog wel geprobeerd heb is om zelf de partities aan te maken, maar dan komt er een foutmelding in het bootmenu dat met geen mogelijkheid is op te lossen. Ook niet via de installatie schijf van Windows.
 
Je hebt helemaal gelijk TonTon, ik krijg Zorin OS 11 ook niet meer geïnstalleerd. Windows start na installatie op en er komt geen bootmenu.
Wel worden de partities aangemaakt, maar als ik daarna in Windows ga kijken bij schijfbeheer zijn deze schijven helemaal leeg.
Ik vrees dat er iets mis is met deze installer.

hier lukt het me wel in VMWare om de Zorin OS11 opnieuw te installeren nadat ik de vorige installatie verwijderd had ...
feit is wel dat deze eerst niet wilde starten en dat ik zelf het bios niet in kon gaan om deze als eerste te plaatsen en dit omdat Windows 10 telkens opstartte ... ook al begon ik eerder op de F2 toets te klikken om zodoende in het bios menu te komen .
pas nadat ik de Zorin OS11.iso meerdere keren opgeladen had en wederom verwijderd had kon er vervolgens ook gestart worden vanaf deze virtuele opgeladen cd .

Ashampoo_Snap_2016.06.18_19h34m55s_002_.png
 
eind verslag : ben er uiteindelijk in geslaagd om via EasyBCD een dual boot aan te maken...
opgestart in Zorin en eigenlijk tegen het ene na het andere probleem opgebotst , kon de standaard mappen "afbeeldingen" , "documenten" , "muziek" enz niet toewijzen aan mijn 2de harddisk waar mijn data op staat (in windows 10 kan ik de "locatie" aanpassen) , kon de browser "Chrome" niet aan de taakbalk vastzetten enz enz...
nu , dit zijn kleine problemen die mits wat opzoekwerk wel zouden kunnen opgelost worden.
wat me het meest is opgevallen : ik heb me de bedenking gemaakt wat Zorin (lees Linux) nu in wezen zorgt voor een meerwaarde tegenover Windows , en ik kon geen enkele reden vinden waarom ik eigenlijk zou overstappen -m-....ik heb dan ook besloten om momenteel gewoon verder te doen met Windows , komt er in de toekomst een andere of bijkomende computer hier thuis dan zal ik me nogmaals verdiepen in Linux terwijl ik gewoon kan verder doen met Windows.
wat mij betreft mag hier dan ook een slotje op.
 
Duidelijk iets mis met de installer van Zorin OS 11, deze zou zelf een boot menu moeten aanmaken zoals Ubuntu en andere distributies dat ook doen.

Ik heb hier ook geen tijd meer ingestoken om te ontdekken wat er fout kan zijn.

Ik blijf gewoon bij mijn favoriet, Windows 7
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan