Windows 10 Windows zoekveldje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Af en toe zoek ik eens iets in het Windows zoekveldje op de Taakbalk.
Als ik eerder iets gezocht heb en ik wil nog eens iets zoeken, krijg ik in plaats van normale letters ‘tadl5h7f’. Dat soort invoer.
Na herstart is alles weer tijdelijk “normaal”.
Al sinds ik op Windows 10 zit, overigens. (Zes maanden).
Wat kan de oorzaak zijn?
 
Zeg J.W,

Wat is dit nu?
Als ik een woord typ in het zoekveldje komen er andere letters dan ik typ.
Om de lezers hier een voorbeeld te geven, typ ik lukraak wat op mijn toetsenbord.
Dat bedoel ik met “verzinnen”.
Als u twijfelt aan mijn oprechtheid, bent u van kwade wil.
 
Dit zijn de letters en cijfers die u citeert zijn: tadl5h in #1 ghy4p2l7f in #12 jug4h8d in #16

Qtex schrijft in #28: <<je zei eerder dat je rare tekens kreeg zoals "jug4h8d" wel ""jug4" is eerder een chinees domein>>

U antwoord hierop in #29: <<Hallo Qtex: de letters die u citeert waren ter plekke door mij verzonnen! Rare tekens zijn rare tekens.>>
Qtex citeert hier: "jug4h8d" uit #16 en is volgens u door u ter plekke verzonnen!
Dit is uw laatste zin in #16: <<Ik typ 'herstel' maar er komt 'jug4h8d".>>
Als die "rare tekens" in de plaats komen van "herstel" zijn die niet door u ter plekke verzonnen.
Wat is er nu door u verzonnen en wat niet...

Ik heb hierop geantwoord in #26: <<Als men deze letters en cijfers afzonderlijk ingeeft in "zoeken" van uw browser komt men steeds terecht bij: Faketempmail>>

In #30 antwoord ik hierop: << U verzint dus rare tekens (letters en cijfers) en deze "rare" tekens worden op het internet net hetzelfde weergegeven bij FakeTempMail... raar..... >>

Wat heeft dat met "kwade wil" te maken.
 
Hallo J.W.,

In mijn vorige bericht heb ik precies uitgelegd hoe het gegaan is. Als u dat niet wil begrijpen, houdt het op.
U twijfelt aan mijn uitleg die gewoon glashelder was/is.

En ik begrijp niet waar u naartoe wil!
 
Er zijn Youtube videos die tonen hoe men de Searchbox kan herstellen.

Het verhaal is meestal voor het probleem dat men niets meer kan schrijven in zoekveld in de taskbar.
Niet het geval dus. Maar het zou wel eens kunnen dat 1 van die getoonde procedures dan toch een goed werkende zoekfunctie kan herstellen. Proberen waard ?

Opgelet : deze videos tonen procedures via powershell. De te gebruiken commando's worden gecopieerd vanuit de tekst beschrijving. In de video's ziet men het plakken gebeuren.
Bekijk eens deze :
 
Hallo Merel,

Op zich wel een goede instructievideo. Dank daarvoor.
Het begint al met de service Windows Search en met het indexeren.
Die heb ik lang geleden beide uitgeschakeld.
Het probleem van “af en toe de vreemde tekens” was er toen al en ik heb toen gecontroleerd of je zonder de twee genoemden nog normaal iets kon zoeken en dat was zo.
Met name het indexeren heb ik destijds uitgezet omdat mijn laptop sinds de dwangmatige overgang naar Windows 10 aanzienlijk trager is geworden.
Neem nu alleen eens de titel van de video “Fix Windows 10 Search Not Working”. In negen Windows 7 jaren heb ik nog nooit één probleem ervaren met het zoekveldje. En nu dus vanaf dag 1 van Windows 10.
Het feit dat ik mij pas nu tot dit forum wendde geeft al aan dat het slechts één van de vele dagelijkse Windows 10 ergernissen is.
Toen ik dit probleem postte was het feitelijk een licht impulsieve opwelling om dit probleem nu eens te willen aanpakken. Terwijl ik er eigenlijk al mee had leren leven.
De vraag was dan ook: “Wat kan de oorzaak zijn?”
Inmiddels denk ik dat we het gewoon niet weten.
Wat kan de oorzaak zijn?
Aan de Westkust van de Verenigde Staten van Amerika heeft men wellicht een idee.
Er kan ook nog altijd verwezen worden naar “de zwakke prestaties” van “het apparaat” dat ik gebruik.
 
Geen idee of dit jou kan helpen, maar het volgende eens proberen kan geen kwaad.
Ga naar Windows Instellingen --> Bijwerken en beveiliging --> Problemen oplossen --> Toetsenbord --> Probleemoplosser uitvoeren.
 
Hallo ivanh,

Hij ontdekte dat Windows Search was uitgeschakeld. Dat heb ik zelf gedaan omdat Windows 10 zo traag werkt.
Het probleem met het zoekveldje was er toen al.
Inschakelen lost het probleem niet op.
 
Windows Search opnieuw instellen
1.Download het script 'ResetWindowsSearchBox.ps1' van het Microsoft Downloadcentrum en sla het bestand op in een lokale map .
2.Klik met de rechtermuisknop op het bestand dat u hebt opgeslagen en selecteer Uitvoeren met PowerShell.
3.Als u wordt gevraagd "Wilt u toestaan dat deze app wijzigingen aanbrengt op uw apparaat?", selecteert u Ja.
4.Met het PowerShell-script wordt de functie Windows Search gereset. Wanneer het woord 'Gereed' wordt weergegeven, sluit u het PowerShell-venster.
5.Als u een foutbericht 'Kan niet worden geladen omdat het uitvoeren van scripts op dit systeem is uitgeschakeld' ontvangt, voert u de volgende opdracht in de opdrachtregel van het PowerShell-venster in en drukt u op Enter: Get-ExecutionPolicy
Opmerking
Het huidige beleid wordt in het venster weergegeven.
U kunt bijvoorbeeld Beperkt zien. We raden je aan deze waarde te noteren, omdat je deze later moet gebruiken.
6.Voer de volgende opdracht in de opdrachtregel van het PowerShell-venster in en druk op enter
Set-ExecutionPolicy -Scope CurrentUser -ExecutionPolicy Unrestricted
Opmerking
U ontvangt een waarschuwingsbericht waarin de beveiligingsrisico's van een wijziging van het uitvoeringsbeleid worden uitgelegd.
Druk op Ja en vervolgens op Enter om de wijziging te aanvaarden.
7.Nadat de beleidswijziging is voltooid, sluit u het venster en herhaalt u de stappen 2 - 4. Wanneer het bericht 'Gereed' deze keer wordt weergegeven, sluit u echter het PowerShell-venster NIET.
Druk in plaats daarvan op een willekeurige toets om verder te gaan.
8.Ga terug naar de vorige PowerShell-uitvoeringsbeleidsinstelling.
Hiertoe voert u de volgende opdracht in op de opdrachtregel van het PowerShell-venster, drukt u op de spatiebalk, voert u de beleidswaarde in die u in stap 5 hebt genoteerd en drukt u vervolgens op Enter:
Set-ExecutionPolicy -Scope CurrentUser -ExecutionPolicy
Als het beleid dat u in stap 5 heeft genoteerd bijvoorbeeld Beperkt was, zou de opdracht er als volgt uitzien:
Set-ExecutionPolicy -Scope CurrentUser -ExecutionPolicy Restricted
Opmerking
U ontvangt een waarschuwingsbericht waarin de beveiligingsrisico's van een wijziging van het uitvoeringsbeleid worden uitgelegd. Druk op Y en druk op Enter om de wijziging te accepteren en terug te keren naar uw vorige beleidsinstelling.

9.Sluit het PowerShell-venster.

bron ..


**aangezien het script daar niet meer te verkrijgen is heb ik hier effe de tekst uit de bron vermelding neergezet + het scriptje als bijlage
 

Bijlagen

  • ResetWindowsSearchBox.zip
    1.3 KB · Weergaven: 74
Hallo Qtex,

Zoals gezegd heb ik Windows Search zelf uitgezet om Windows 10 minder traag te doen zijn.
Ik wil het niet opnieuw inschakelen, want het lost het probleem van de rare tekens niet op.
 
Hallo,

Heb je deze tool al eens geprobeerd???
De zoekactie uitvoeren en de probleemoplosser indexeren
in run/uitvoeren in typen of tekst kopiëren.

msdt.exe -ep WindowsHelp id SearchDiagnostic

Suc6, Dré
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan