Zo gaan de corona-apps van Apple en Google eruit zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Apple en Google hebben voorbeeldcode en concepten naar buiten gebracht om te laten zien hoe het COVID-19 tracingsysteem eruit ziet. Daarnaast zijn aanvullende eisen bekendgemaakt.

Eisen aan gebruik van COVID-19 tool
Nadat vorige week de nieuwe beta van iOS 13.5 werd uitgebracht, heeft Apple nu nieuwe informatie gegeven over de zogenaamde Exposure Notification API voor COVID-19. Het bedrijf benadrukt daarbij nogmaals dat er grote aandacht is voor privacy. Eén van de beperkingen is dat de oplossing maar mag worden gebruikt door één publieke gezondheidsapp per land. Dit moet ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen in een bepaald land dezelfde app gebruiken.

Beide bedrijven hebben ook app-concepten en voorbeeldcode vrijgegeven, zodat appontwikkelaars weten hoe de apps er ongeveer uit komen te zien op de iPhone en Android-smartphones. Apple en Google zullen ook landen blijven ondersteunen die hebben gekozen voor een regionale of staatsoplossing.

-Sample-Public-Health-Authority-App-Onboarding-iOS.png


Half mei van start
Met de oplossing van Apple en Google krijg je een anonieme waarschuwing als je in contact bent geweest met een persoon die besmet is met het coronavirus. De eerste fase gaat half mei van start. De publieke apps moeten dan gebruik maken van de API. In de toekomst zal de technologie dieper in de besturingssystemen zijn geïntegreerd, zodat het minder afhankelijk is van specifieke apps.

blic-Health-Authority-App-Positive-Result-iOSkopie.png


De bedrijven leggen verder uit, waarom ze een dergelijke tool hebben gebruikt. Overheden probeerden hun eigen apps te maken, maar stapten vervolgens naar Apple en Google toe voor hulp. Met de API kunnen overheden zelf aan de slag gaan met het bouwen van hun eigen app. Met de design-concepten krijgen ze alvast een indruk hoe ze dat moeten aanpakken.

-Public-Health-Authority-App-Positive-Result-iOS-2.png


Voorbeeldcode
De voorbeeldcode voor een app helpt overheden nog verder. De code laat de best mogelijke oplossingen zien, bijvoorbeeld voor de teksten die op schermen kunnen verschijnen. Zo wordt er een voorbeeld gegeven van het welkomstscherm en de schermen om te rapporteren dat je positief bent. Om misbruik te voorkomen moet daarvoor een unieke test-ID worden gebruikt.

04-COVID-19-Exposure-Notifications-Settings-iOS.png


Apple en Google geven ook een suggestie hoe het waarschuwingsscherm eruit zou moeten zien en hoe gebruikers de notificaties moeten beheren. Sinds de iOS 13.5 beta zit er een schakelaar in de Instellingen-app waarmee je de notificaties kunt aan en uit zetten. Het systeem is overigens opt-in. Je moet toestemming geven om eraan mee te doen. Verder gelden nog wat meer eisen: de apps moeten worden gebouwd door publieke gezondheidsorganisaties, moeten de gebruiker om toestemming vragen en mogen slechts een minimale hoeveelheid data verzamelen. De locatie van een gebruiker mag niet worden vastgelegd.

Bron: iCulture.nl
 
Het grote probleem dat de kop op steekt is dat testen hebben uitgewezen dat Bluetooth absoluut niet betrouwbaar kan ingezet worden voor afstandsbepaling. Het goede bereik is zo'n 10 m. en doet de indruk ontstaan dat BT in staat zou zijn grondig te meten. Echter onderzoek heeft uitgewezen dat dit absoluut niet zo is ... De resultaten van testen gaven alle mogelijke afstanden te zien tussen 1 m. en 10 m. én waren afhankelijk/verschillend van het de diverse merken van smartphones ... 80 % van de teruggekoppelde afstanden bleken fout, wat dus gewoon wil zeggen dat er statistisch geen stro op te trekken viel.

Ge kunt u al voorstellen wat dat aan 'valse' positieven zou geven als we massaal daarop zouden beginnen vertrouwen ... Je app zegt dat je mogelijk bij iemand in de buurt ben geweest met Corona, hop ... 2 weken in quarantaine ... en voor hetzelfde geld was je in werkelijkheid 5 m. van die persoon verwijderd. En al degene die dan in jouw buurt zijn geweest, hop ... ook naar het ziekenhuis voor een test en in quarantaine. Binnen de 2 weken rijdt dat ganse circus zich muurvast.
 
wel PhilpipV ik hoop dat jij nu voor 100% gelijk heb en dat men zal inzien dat men hier géén vertrouwen aan mag schenken aangezien deze afstandsbepaling nooit op de meter juist is ...
 
Tegenwoordig proberen ze alles op te lossen met 'Apps'. Beetje zielig om te zien eigenlijk. En zoals PhilipV al omschrijft, is de meting niet betrouwbaar. Theoretisch allemaal mooi. Maar als de praktijk niet werkt zoals het hoort, moet men het naar de prullemand verwijzen. Ipv met veel show naar buiten te komen. Want daar draait het ook veel om in de wereld. The show must go on. Met de nadruk op 'show'.
 
Ik zie dit ook als een flop.
Veel fabrikanten gebruiken verschillende bluetooth chips en dan wordt het lastig om betrouwbare metingen te verrichten door de verschillende calibraties.
Ik zou ook helemaal gek worden van mijn iPhone als hij telkens op hol slaat met beepjes en ik zie niemand in mijn buurt hoesten of andere verkoudheidsverschijnselen hebben. Maar het systeem zegt dat er een besmet iemand in mijn buurt aanwezig is.

Hier wat meer informatie: https://www.apple.com/covid19/contacttracing/

En ik ben niet paranoia maar ook geen wetenschapper.
Is het echt een gevaar om enkele seconden ( als hij langs loopt ) dicht in de buurt van een persoon die positive getest is te zijn vraag ik me af?
Als deze rustig ademend langs mij loopt zou ik mij niet echt druk kunnen maken. Als hij al hoesten en niezend langs mij zou willen lopen ga ik een paar meter opzij. Ik hoef daar niet echt een alarm voor op mijn smartphone te hebben. Ik gebruik gewoon liever zelf mijn gezond verstand.

En dan hebben we dit allemaal voor elkaar met metingen, software en waarschuwingen. Grijp ik een deurklink beet waar 2,5 uur geleden een Corona patiënt over geniest heeft, gaat mijn iPhone niet piepen en is mijn kans groot besmet te raken.

Wat een kul allemaal met Apple en Google en de nieuwe tool of app..

1 ding weet ik zeker, ik zal het nooit en te nimmer installeren.
 
Wat een kul allemaal met Apple en Google en de nieuwe tool of app..

1 ding weet ik zeker, ik zal het nooit en te nimmer installeren.


dat is het juist je hoeft dit dan ook NIET te installeren men gaat dit aanleveren via een systeem update en vervolgens kan men deze niet uitschakelen of verwijderen ...
het enige wat men vervolgens kan doen is de smartphone thuis laten en terug de oude gsm gebruiken .
 
@Qtex Niet in België !!! Het is zelfs nog zéér twijfelachtig of de app in ons land ooit wordt uitgerold en verplicht gebruik komt zelfs niet ter sprake ...
 
@Skippy Het is technisch nog wankelder dan je al vermoed. Of het nu verschillende chips zijn of niet : Bluetooth kan gewoon géén afstanden meten. Het enige dat BT kan meten is de signaalsterkte van een andere BT in de omgeving. Maar uiteraard kan die signaalsterkte enorm verschillen afhankelijk of je je smartphone in de hand hebt, in je jas hebt zitten of in een aktentas. En dan is de rest nog giswerk : die app probeert dan op basis van de gemeten sterkte in te schatten wat de afstand zou kunnen zijn, er van uitgaand dat een signaal bijna 0 wil zeggen dat je de 10 meter afstand in openlucht benadert ... Natte vingerwerk dus en boerenbedrog.

Wat je ook fout inschat : het is niet zo dat het systeem je zegt of je in de buurt bent van iemand besmet - de verwittiging komt van zodra iemand die in je buurt is geweest een positieve test heeft afgelegd en - op aandringen van de overheid - in zijn smartphone aangeeft : ik ben besmet. Dan en dan pas zal het systeem gaan kijken wie binnen een nog te bepalen periode in je buurt is geweest en dan pas verwittigingen naar die smartphones sturen ... Dat zal dus zeker uren (!) maar eventueel dagen later pas zijn.

België twijfelt enorm om hierin mee te gaan, waarschijnlijk ook omdat ze weet hebben van die technische beperkingen, alhoewel : technische kennis heeft nog maar weinig beslissingen één of andere richting gestuurd in dit over-politieke landje. Waar ze meer schrik van hebben is dat de aanvaarding gewoon te laag zou blijven om ook maar énig nut te hebben. Indien minder dan 60 % installeert én ten allen tijde met smartphone op zak loopt is de output zero ! Spijtig van de vele miljoentjes dan hé ...
En ze realiseren zich ook wel denk ik dat de vele vals positieve tot een overbevraging van testen én een blokkering van de samenleving kan leiden. En dan staan we nog verder weg dan zonder een app.

Maar de druk van de straat zal beslissen vrees ik : ofwel gaan we dan naar een situatie van paniek en paranoia doorheen de ganse samenleving ofwel gaan we naar een totaal schouderophalen bij de zoveelste positieve melding waar je achteraf niets van merkt dat iedereen het na verloop van tijd gewoon negeert. In onze Vlaamse mentaliteit is de kans groot dan we eerst die paniek hebben en dan evolueren naar het tweede ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan