E-mail 8 jaar oude mails

J.W.

Steunend lid
Vip Lid
Op 30 dec 2025 klikte ik op een niet gebruikt emailadres (pop3) in Outlook 2016.

Er zijn die dag 380 mails ontvangen.
De verzenddatums zijn vanaf 30/6/2017 tot en met 24/7/2017

Waarvandaan kunnen die mails nog komen?

Ja maar die doen niet automatisch ook gebruikersnamen en wachtwoorden invullen
Wel als je hetzelfde user account en wachtwoord hanteert. lees: 'master-account'.
Ik ben ook bij Telenet en ik heb het master-account.
Dat wil zeggen dat alle e-mailaccounts die daaronder/daarnaast zijn aangemaakt door dat master-account gevonden worden.
Alle mailaccounts van het gezin zitten onder dat master-account.

Beiden hebben voor en nadelen. Maar je vergelijking is verre van volledig.

Bij Onedrive staan je bestanden verspreid over verschillende datacenters
Een externe schijf ligt op 1 locatie
Maar als je die .pst-bestanden wegens volumegebrek, gedeeltelijk wilt leegmaken (op uw pc) moet je 1 maand wachten vooraleer uw prullenbak in OneDrive geleegd wordt.

Wel als je hetzelfde user account en wachtwoord hanteert. lees: 'master-account'.
Ik ben ook bij Telenet en ik heb het master-account.
Ja bij Telenet dan, en misschien ook andere Belgische provider. Dit is geen normale gang van zaken maar dat komt dus door de werkwijze van de provider dan.
Normaliter en ook bij hosters of Nederlandse providers, gaat dat verhaal niet op. Je moet dan zelf altijd het e-mail adres en wachtwoord opgeven en dan wordt voor jou de imap en smtp gegevens automatisch gevonden. Dus dat dan even ter duidelijkheid.
Ik ben geen Belg dus geen idee of dat bij Proximus ook op die manier werkt. Ik heb eens in Belgie moeten werken en moest toen ook bij een provider op de web interface inloggen om in het modem een port forward te kunnen doen dus tja... sommigen doen het wat apart.

Wel een beetje logisch, niet?
Ja maar dat kwam er niet zo duidelijk uit naar voren voor meelezende leken.
Mij leek dat ook logisch, vandaar dat ik het even specifiek aankaartte. Met name ook omdat je verwees naar de TS en die had juist aangegeven dat het account niet meer bestond in zijn Outlook onder de accounts en alleen nog maar in een lijst te zien was. En door ergens op te klikken opeens weer actief was. En zoiets is dus al bijzonder vaag.

euhm, niet echt nee... Je hoofd account kan meerdere email aliassen hebben etc. Maar de mailboxen van de andere gebruikers hebben apparte login gegevens. Zou enorm onlogisch zijn als het hoofdaccount zomaar alles van de andere gebruikers/mailboxen kan binnentrekken.

Je kan wel via dat account de gegevens (incl wachtwoord) aanpassen van de andere gebruikers/mailboxen.

Ik heb eens in Belgie moeten werken en moest toen ook bij een provider op de web interface inloggen om in het modem een port forward te kunnen doen dus tja... sommigen doen het wat apart.
Telenet = instellingen via een echte webpagina, gehost op de server van Telenet. De modem zelf legt enkel verbinding. Groot nadeel voor de gebruikers want niets staat lokaal, en Telenet bepaalt welke instellingen ze aanbieden en welke niet. Voordeel enkel voor Telenet bij het ev. wisselen van modem.

Proximus = webpagina, maar lokaal gehost met typisch het adres van de gateway. Alles lokaal maar wel standaard vrij beperkt qua mogelijkheden.

privacy = zero !
Hoezo? Dat is bij elke hoster en ISP zo dat je met het hoofd account de wachtwoorden van mail adressen die onder dat account kunnen vallen kunt aanpassen.
Maar die wachtwoorden zijn encrypted opgeslagen dus ik begrijp niet helemaal hoezo privacy 0 zou zijn? Dat is een normale werkmethode.

Edit: Enige privacy issue is dat e-mails niet encrypted worden opgeslagen. Bij Exchange weet ik het niet maar waar ze gewoon met Exim werken is dat standaard niet het geval, dus bij hosters bijv. met name. Vermoedelijk ook bij de nodige ISP's.

Privacy van je huisgenoten is dus ... zero !
En dan weten je kinderen of huisgenoten ook dat je het wachtwoord gewijzigd heb, krijg je gelijk op je lazer.

Dus ja ik vind het geen argument en een beetje ver gezocht.
Jij als vader betaald de huur van jouw huis. Jouw kinderen wonen in jouw huis. Bij veel huizen kun je ook met een schroeven draaier het slot van de WC deur en/of badkamer deur openen en dan naar binnen wandelen. Of op de slaapkamer.
Net zo goed zero privacy.
Dat is het nadeel van thuis wonen of het nadeel van 1 account gebruik maken. Is altijd zo geweest, dus niks nieuws.

Als huisgenoten of kids meer privacy willen moeten ze een extern account nemen, gmail, hotmail of soortgelijken of eigen mail domein. En dan nog is privacy niet gegarandeerd.

Terug
Bovenaan