antivirus apps op Android blijken niet nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan

Oprichter
Forumleiding
Admin
Het is zeker niet verkeerd om een antivirus app te installeren op een smartphone. Als het goed is zorgt dit voor een stukje extra veiligheid. Het is wel belangrijk om te weten welke apps nu écht helpen en niet zomaar iets beloven.

Wat dat betreft is de uitkomst van een onderzoek van AV-Comparatives zeer interessant te noemen. De organisatie nam 250 antivirus apps onder de loep die te vinden zijn in de Google Playstore. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 80 van de 250 apps daadwerkelijk je smartphone beschermen. Meer dan 30 procent van de apps worden door de onderzoekers bestempeld als kwaadaardig.
Wat de apps wel doen is verschillend. Sommige apps laten bijvoorbeeld gewoon visuele zaken zien en zijn helemaal geen echte virusscanner. Wie honderd procent zeker wil zijn van een goede antivirus app doet er goed aan om een app van een bekend bedrijf te downloaden. Uit de tests komen de apps van AVG, Kaspersky, McAfee en Symantec wel positief uit de bus. bron:
https://www.apparata.nl/nieuws/vele-antivirus-apps-op-android-blijken-waardeloos-30456
 
  • Leuk
Waarderingen: Mik
Dat klopt helemaal, ik heb sinds kort toch de stap genomen om een AV op mijn Smartphone te zetten. Ik heb lang gezegd dat het niet nodig is om een AV op een Android toestel te zetten en daar blijf ik bij als je toestel regelmatig beveiligingsupdates blijft krijgen, wat in mijn geval dus al meer dan een jaar niet meer gebeurt is. Vandaar dat ik dus een extra maatregel erbij heb genomen en ik heb er der Kaspersky free opgezet. Nu ben ik terug wat meer beschermd als ervoor. Maar natuurlijk zou het handig zijn als wij eind gebruikers gewoon via de site van google de beveiligingsupdates konden downloaden en installeren, of gewoon via OTA binnen krijgen via ons account bv. Dat zou handig zijn. Maar daar zijn we nog lang niet. Dus heb ik mijn toestel met Kaspersky Free AV voorzien van dat extra stukje beveiliging. Op een Nokia bv. zou ik dus geen extra AV aanbevelen, die zijn up to date en play protect doet zijn werk echt wel goed. Recente Samsung en Motorola G lijn toestellen zijn ook erg up to date, er zullen nog wel merken en toestellen zijn, maar dit zijn de beste eigenlijk tegenwoordig op de markt op gebied van beveiliging. Die hebben dit niet totaal niet nodig. Huawei en Xiaomi bieden ook nog wel een goed update beleid en onder Huawei valt ook Honor en onder Xiaomi valt ook Redmi, dit zijn dus zustermerken. Die vallen ook onder goede beveiliging te noemen. Asus, Wiko en zo zijn daar heel slecht in. Vernee gelijk ik heb doet dus helemaal niet aan beveiliging. Dat zijn super goede toestellen, maar verwacht geen update beleid.
 
Ja, maar van deze 80 apps zijn er toch wel enkele die de 100% halen. Ik denk dat jij eens verder moet lezen. Ik heb Kaspersky en die scoort 99,9% en er zijn er die zelfs de volle 100% halen. ik ga voor die 0,1% nu niet veranderen van app. Maar voor je zo snel concludeert dat ze slechts 30% van de malware detecteren moet je eerst wat verder lezen dan wat je op het eerste zicht leest. Dat is voor vele apps waar, maar er zijn er wel die de volle 100% halen, niet veel, maar er zijn er.
100%.png
 
Van die 80 zijn er een veertigtal die voldoen. Maar dat is wel slechts 1 op 6 van het totale aantal apps.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan