App om foto rechthoekig te houden ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Scannen met HP, maar mijne Moto 3G('15) met 13 Mpxl geeft betere foto's. Probleem is dat je steeds moet kantelen om een rechthoek te trekken. Je kan telkens wat zwellen met 'n tekenprogram of de kloon-stempel. Bij tekst wordt 't beetje een verfrommelde gazet.
Oftewel zoom ik teveel in maar ik zou graag de tekst willen hebben. Lensvorming noemt dat dacht ik.
Ik heb al eens naar een copy-center geweest en dat kostte mij 5€ om een A3 voor en achter te scannen en op stick te zetten.
Andere ideeën zijn ook welkom.
 
Wat wil je dan wel scannen in het formaat A3? Is dit een foto of een tekst? Zal met een gewone scanner van HP (A4) niet gaan denk ik.
Als je dit wil doen met een fotoapparaat, dan moet je er goed op toezien dat de hoeken juist zijn. Belichting moet overal hetzelfde zijn om een goed resultaat te verkrijgen. Kortom, een A3 fotograferen is heel moeilijk als je goede resultaten wilt bereiken. Heb je toch een A3 scanner, dan moet je zien dat de resolutie zo hoog mogelijk ingesteld staat als het om foto's gaat.
Als het enkel om de tekst gaat, zou ik zeggen typ die dan over al een copy niet lukt.
 
Ik zou wel willen antwoorden, maar na 5 keer de vraag gelezen te hebben snap ik ze nog steeds niet. -m-
 
cve;n231476 zei:
Ik zou wel willen antwoorden, maar na 5 keer de vraag gelezen te hebben snap ik ze nog steeds niet. -m-

Vermoed dat hij een document wil scannen, maar dat de kwaliteit tegenvalt. Dus probeert hij met een fototoestel een copy te nemen van het document wat uiteraard tegenvalt.
Moest het zo makkelijk zijn om een copy te nemen met een fototoestel, dan waren de scanners al lang naar de vuilnisbelt geband. Dit kan alleen als je heel goed materiaal en belichting hebt.
 
Mik;n231477 zei:
Vermoed dat hij een document wil scannen, maar dat de kwaliteit tegenvalt. Dus probeert hij met een fototoestel een copy te nemen van het document wat uiteraard tegenvalt.
Moest het zo makkelijk zijn om een copy te nemen met een fototoestel, dan waren de scanners al lang naar de vuilnisbelt geband. Dit kan alleen als je heel goed materiaal en belichting hebt.

Inderdaad niet simpel om via een fototoestel een copy van iets te maken en al zeker niet met een cameraatje van een toch wel budget smartphone. ( pas op he, want het is eigenlijk een goed toestel, met een goede camera voor zijn prijs, maar je kan het niet vergelijken met een S6 van Samsung die toenertijd het vlaggenschip was)
 
Ik blijf op volgen. Is interessant om een onbekend terrein eens te bewandelen
 
hobbyman;n231501 zei:
Scanbot lijkt me iets, is free https://www.youtube.com/watch?v=ccPCiROA-gY . Resultaat is natuurlijk af te wachten maar wel in .pdf (foto denkelijk).
In 't weekend eens wat klussen met die extra dag.

Het is altijd kleunen met dergelijke zaken. Scanners zijn niet voor niets op de wereld gekomen. Copy's nemen met een fotoapparaat hangen altijd van dezelfde zaken af als je resultaat wil boeken.
Belichting en scherpte moet perfect zijn. Diafragma is ook van belang.
Hetgeen je voorsteld is een witte doos. Reden van die kleur is om de belichting gelijkmatiger te proberen maken. Afstand hierbij is niet verstelbaar. Zelf zou ik aluminiumfolie gebruiken bovenaan om licht beter te reflecteren.
Het scherpstellen is een probleem. Mogelijks moet je met die opstelling inzoomen. Inzoomen met een smartphone is meestal digitaal. Dus verlies je de pixels. Dit gaat gepaard met blokvorming. Mogelijks valt dit nog mee.
Denk dat je veel werk zal steken in een opstelling die weinig soelaas brengt. Maar als je dit wil zeker zijn moet je het natuurlijk proberen. Ben zelf benieuwd naar het resultaat.
Heb indertijd van alles geprobeerd om foto's en dia's te kopiëren met heel matig resultaat. Ik hou nog altijd mijn dia's bij om de copy's te hermaken als er iets heel goeds uit komt. Hetgeen ik nu er van heb is matig tegenover de resultaten die een dia op het scherm geeft.
Het enige die héél goed was, was een soort microscoop waar je de dia inlegde. Dit was van Sony. Enig nadeel, extreem duur. Ik zie nog altijd her en der of er 2de hands dergelijk apparaat te koop aangeboden wordt.
 
Het idee staat op poten oftewel de poten zijn gelast . Eerst wat gemeten samen met de camera.
Mijn bodem is de grootte wat de camera ziet + wat cm extra. De lengte is ook naargelang de camera de lp in zicht heeft en tekst leesbaar is.
Doch het bovenste vlak waar de smartphone op ligt heb ik regelbaar gemaakt, op de kop en zijkant . 't Minste dat je smartphone kantelt is het kader niet meer evenwijdig(en stil houden).
Belichting wordt een laken met een ledstrip achter, laag geplaatst tegen reflecties naar boven.
Allemaal moet dat nog lukken en die app ook een beetje.
 
Niet lachen hé met mijn lightbox. 3 Maal heb ik dat al sterker en stabieler moeten maken, 't wiebelde te hard.
De meesten gebruiken een kartonnen doos maar dat is via een statief en horizontaal foto's trekken.
Scanbot gebruik ik al 'n beetje om te leren. Hij staat op automatisch rechthoeken bepalen en maakt dan zelf de foto's. Achteraf kun je die omtrek/kader zelf terug wat groter zetten.
Opslaan gaat naar je Drive als .pdf. Knipprogram erop en dit is zo'n foto.
 

Bijlagen

  • photo18135.jpg
    photo18135.jpg
    56.7 KB · Weergaven: 160
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan