Redactioneel De Inspiration4-missie van SpaceX van vorige week

De Inspiration4-missie van SpaceX, die we vorige week konden volgen is deze keer een echt nuttige ruimtereis, in tegenstelling met de z.g. ruimte-tripjes van Besos en Branson die we een paar weken geleden konden zien.

De vier burgers die meevlogen wisten zes maand geleden nog van niets en hadden geen astronauten aspiraties. En het aanbod van SpaceX was niet voor het soort joyride van 15 minuten naar de rand van de ruimte dat we onlangs zagen van Blue Origin en Virgin Galactic.

We hebben het over een verblijf van drie dagen in een baan om de aarde, het soort dingen waar NASA-astronauten hun hele carrière op voorbereiden. Toch vlogen ze ongeveer elke 90 minuten rond onze planeet.

Het idee om mensen uit de onbekendheid te halen en ze in een baan om de aarde te sturen, was sciencefiction tot Elon Musk er zich mee bemoeide.

Verpleegster en kanker-overlever Hayley Arceneaux en IT-ingenieur Chris Sembroski, hadden beiden een jaar geleden geen enkele reden om te verwachten dat ze ooit naar de ruimte zouden gaan. Ze werden vergezeld door miljardair-ondernemer Jared Isaacman en geoloog Sian Proctor, die allebei ervaring hebben als piloten maar wel geen ruimtevaart-ervaring.

Dit is de bemanning van de Inspiration4-missie die zaterdag terug in zee spatte. Er was geen professionele astronaut aan boord, slechts vier ruimtebeginnelingen die boven de aarde cruiseten, onderzoek deden en geschiedenis schreven.

De missie is ook een inzamelingsactie voor het St. Jude's Children's Hospital, waar Arceneaux als 10-jarig kind patiënt was - en nu als medisch professional werkt.

Dit werd allemaal gefinancierd door Isaacman en mogelijk gemaakt dankzij SpaceX en zijn autonome Crew Dragon-ruimtevaartuig, het eerste nieuwe bemande ruimteschip (buiten China) sinds de Spaceshuttle decennia geleden zijn debuut maakte.

Ruimtefanaten vinden deze missie een grote realisatie. Het kan veel andere mensen vergeven worden dat ze zich afvragen waarom het ertoe doet dat weer een andere rijke persoon een reis naar de ruimte heeft gefinancierd en een paar anderen heeft uitgenodigd om mee te rijden…

Het is belangrijk om te onthouden dat alle nieuwe transportmethoden doorgaans hetzelfde proces hebben doorlopen: treinen en vliegtuigen begonnen toen elite-ervaringen ons leven radicaal veranderden. Dit suggereert dat de Inspiration4-bemanning slechts de eerste van vele gewone mensen zou kunnen zijn die naar een baan om de aarde of verder gaan.

Elon Musk heeft gesuggereerd dat zijn volgende generatie Starship's uiteindelijk zou kunnen worden gebruikt voor supersnelle intercontinentale vluchten via een half-cirkelvormige baan, met een veel kleinere ecologische voetafdruk dan de huidige commerciële grote vliegtuigen. Inspiration4 is hiervoor een belangrijke mijlpaal. Ook Mars komt hierdoor een beetje dichterbij.

Ook bracht de oorspronkelijke ruimtewedloop van de jaren 1950 tot 1970 niet alleen mensen op de maan, het bracht tal van innovaties voort die we met zijn allen nu gebruiken, zoals de GPS op je telefoon en in je auto en het op satellieten gebaseerde internet zijn rechtstreeks het gevolg van de vroegere Mercury- en Apollo-programma's.

We zullen ongetwijfeld in een nabije toekomst dingen zien komen die te danken zullen zijn aan SpaceX en NASA.
 
Heel interresant, als gewone burger vraag je wel eens af, hoe zal de wereld over 50 jaar eruit zien?
als je terug kijk wat wij allemaal hebben zien veranderen en hoe snel achteraf bekeken het is gegaan.
bedankt voor dit mooie verhaal.
abcad88
 
Terug
Bovenaan Onderaan