Windows 10 Defender vs. Restore points

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
In mijn configuratie van Windows Defender heb ik een beperkt aantal bestanden en één map staan (met beperkt aantal bestanden) als uitsluiting. Ik wil niet dat Defender die scant want dat geeft een vals alarm en ik weet het ondertussen ... Dat werkt prima : Defender laat mijn bestandjes ongemoeid en ik kan ze ook blijven openen, runnen etc...

Maar hoe krijg ik Defender zo ver om dat ook te accepteren in mijn Restore Points ??? Het stoort me niet zo zeer dat hij de bestandjes daar zou verwijderen, blokkeren - ze zijn (hopelijk voorlopig) toch niet aktief. Maar ik krijg wel om de haverklap meldingen daaromtrent ! En ik ben wel verplicht om te gaan kijken of het inderdaad weer 'zo eentje' is - zoniet mis ik misschien echte bedreigingen die tot in mijn Restore Points zouden geraken. En dat is natuurlijk héél ongezond.

De meldingen verwijzen telkens naar "file: \Device\HarddiskVolumeShadowCopy8\Program Files\..." maar het nummer van die ShadowCopy wijzigt natuurlijk bij elk snapshot dat wordt genomen. Ik mag dus zoveel toestaan als ik wil, de volgende keer is het weer in een andere ShadowCopy prijs ...

Kan ik hier ooit vanaf geraken ?
 
Ik heb geen methode gevonden om de Volume Shadow copy te excluden in defender. Maar je kan het een andere aanpak geven; die folder excluden uit de Volume Shadow Copy.

Hier een interesant topic daarover:


Microsoft Bron:

Let er wel op dat je de bestaande VSS copies niet kan aanpassen. Desnoods die verwijderen en een nieuwe maken.
 
@DDragon80 Zal het even proberen, maar doorlezen van de topics die je opgaf geeft meteen ook aan dat de oorspronkelijke vraagsteller heeft geantwoord dat het absoluut niet werkte ... Ik zie géén goedgekeurd antwoord in de thread... we zullen zien : alvast bedankt
 
het is niet mogelijk om het accepteren van herstelpunten toe te voegen aan de uitsluitingen van de Defender of je dient het proces Volume Shadow Copie zelf uit te sluiten .
 
het is niet mogelijk om het accepteren van herstelpunten toe te voegen aan de uitsluitingen van de Defender of je dient het proces Volume Shadow Copie zelf uit te sluiten .
Ik wil niet de bestanden van de herstelpunten uitsluiten van Defender, ik wil een map/bestanden uitsluiten van de herstelpunten ... dat is iets heel anders. Ik zal de oplossing die DDragon80 voorstelt eens proberen...
 
Weet het spijtig genoeg nu al ... de gesuggereerde oplossing doet het niet ! De bestanden uit die ene map blijven opgenomen worden in het Restore Point (getriggered door een upgrade van een software MultiCommander) en daarna gesignaleerd worden als verdacht ...

Ik sta dus nog geen stap verder en blijf gepest worden met die meldingen en de nood om actie (goedkeuren) te ondernemen op die folder uit mijn Shadow Copy ... Grrrr...
 
Ok, ben nog even je probleem aan het bekijken, en we hebben iets crusiaals over het hoofd gezien.
Je vermelde in je eerste post volgende path: "file: \Device\HarddiskVolumeShadowCopy8\Program Files\..." Maar dat is niet echt een reëel path. De echte locatie van die restore points staan namelijk onder de systeemfolder "System Volume Information".
Probeer die systeem folder eens te excluden in Windows Defender.
 
Ok, ben nog even je probleem aan het bekijken, en we hebben iets crusiaals over het hoofd gezien.
Je vermelde in je eerste post volgende path: "file: \Device\HarddiskVolumeShadowCopy8\Program Files\..." Maar dat is niet echt een reëel path. De echte locatie van die restore points staan namelijk onder de systeemfolder "System Volume Information".
Probeer die systeem folder eens te excluden in Windows Defender.
Lijkt me inderdaad pak zinniger dan de oplossing die Microsoft zelf aangaf. Uitgevoerd - opnieuw effe afwachten.
Alvast bedankt en ... beste wensen !
 
@DDragon80 Met veel spijt moet ik signaleren dat het volledig uitsluiten uit Defender van "C:\System Volume Information", er niet toe leidt dat die folder en onderliggende niet meer worden gescand... Want ik krijg zonet opnieuw een melding over "file: \Device\HarddiskVolumeShadowCopy20Program Files\..." Die versie 20 is blijkbaar nieuw aangemaakt nadat ik de uitsluiting had ingezet en wordt vrolijk toch (!) gescand... Grrrrr...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan