Windows 11 Hoe krijg ik Defender terug actief ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik had Malwarebytes free geinstalleerd en daardoor werden een aantal funkties van Windows Defender overgenomen en zag ik in de Instellingen items van Malwarebytes naast die van Defender : proper !

Maar nu is mijn gratis verlopen en daardoor verdween alles van Malwarebytes. Ik ben niet van plan die betalende versie te kopen en hield het dus op de gratis lees beperkte versie. Maar ... vanaf dan krijg ik meldingen dat mijn Virus en Malwarebescherming niet aktief is !
En als ik naar de settings kijk bemerk ik in Windows Security dat die inderdaad af staat én zelfs niet bereikbaar meer is voor mij...

1688464020861.png


en erop klikken geeft :

1688464051586.png


Ik ben een thuisgebruiker en werk met een lokaal account ... dus IT-beheerder ???

Dan maar de ganse malwarebytes er terug afgegooid maar ... tot mijn ontzetting : géén verschil - dat blijft zo staan !
Iemand enig idee waar MB dat in registry of settings heeft verknoeid ?
 
@wivy Dit waren suggesties die volgens mij dicht in de buurt kwamen, maar ... onvoldoende.
Alles minitieus uitgevoerd uit die tutorial ... geen enkel verschil.

Heb nu maar alles teruggezet zoals het was ...
 
Die inplace repair kan ik nog eens proberen, al de rest heeft niets opgeleverd.
Maar ik vrees dat repair ook niets zal vinden omdat er eigenlijk volgens mij niet kapot is - er is enkel een setting aktief die defender vergrendeld in de interface ... kan enkel die Malwarebytes zijn.

Zal een herinstallatie worden vrees ik ... zal me leren nooit nog iets te "testen" op een live omgeving :mad:
 
Wat er van Defender niet werkt is de user interface (zie screenshot 1 in vraag) waardoor de settings (en vb. exclusions en geaccepteerde threats et...) niet meer kunnen beheerd worden.
Ook kan er niet meer gescand worden en heb ik dus géén interactief gebruik meer.
Of Defender in de achtergrond nog werkt of niet heb ik het raden naar ... Alles lijkt normaal, ik kan er alleen niet meer in.
En ik kan dus ook niet zien of een malafide website of malware zichzelf in de exclusions neerzet !!!

Vind ik toch niet kosher.
 
Ziet eruit als een policy. En policies kan je via de gpedit aanpassen. Hieronder de locatie en settings. Kijk eens na of er daar wat uitstaat.



En als je daar niets ziet of terugvindt, run dan eventueel volgende opdracht en bekijk het rapport eens waar er aanpassingen gemaakt zijn.

Code:
gpresult /H c:\temp\report.html

tip: klik wel rechts vanboven 'show all'
 
Laatst bewerkt:
@PhilipV ben je zeker dat je de free versie had gebruikt want vind het uiterst raar dat de gratis versie van Malwarebijtes de Windows Defender verving aangezien de gratis versie van Malwarebijtes géén realtime beveiliging mee heeft kan deze nooit de Defender verdringen ...
een mogelijke oplossing om de Malwarebijtes te verwijderen van je systeem is om eerst de Malwarebijtes service via taakbeheer te stoppen en daarna deze te verwijderen al dan niet via het mb-support-1.9.1.977.exe tool waarnaar L.P. je verwijst ..
 
bijna alle voorstellen hier kwamen ook al voor in de vorige suggesties en websites...
Maar geen enkele brengt tot nu toe soelaas : alles staat zoals het verondersteld wordt te zijn ingesteld.

Raar fenomeen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan