Windows 11 door start problemen !

• Onderwerp starter Onderwerp starter Qtex
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
ik heb hier de Windows 11 pro op een desktop pc staan die eigenlijk niet aanmerking kwam voor de Windows 11..
nu bemerk ik dat sinds de KB5015882 aanwezig is dat mijn systeem vanaf een koude opstart meer tijd nodig heeft..
een woordje uitleg :
ik druk dus de opstarttoets in en het scherm betreffende het moederbord verschijnt (hier kan ik dan desgewenst aangeven via de DELL toets om naar het bios te gaan ) .
in veronderstelling dat ik gewoon de Windows wenst te starten druk ik dus nergens op en normaler wijze verdwijnt het beeld om plaats te maken voor een zwart scherm met het bekende Windows 11 logo ..
nu in dit geval hier verschijnt het Windows 11 logo pas na een 2 minuten ( soms duurt het nog langer ) en start het systeem vervolgens verder door naar de Windows 11
**mijn vraag nu zijn er anderen met niet ondersteunenden systemen die ook de Windows 11 draaien die hier ook last van hebben ..

**de ene keer dat ik naar het bios ging stond er vermeld dat TPM niet gevonden kon worden .. zorgt deze KB5015882 ervoor dat er een controlle uitgevoerd word !

Dat zal niet veel verschil maken want :

"Zoals vermeld, kunt u Windows 11 Build 22000.829 overslaan en alle bugfixes ontvangen in de volgende beveiligingsupdate. Volgens Microsoft's update-cadansschema zal Windows 11 de volgende grote cumulatieve update ontvangen op 9 augustus. De update van 9 augustus zal zowel beveiligings- als niet-beveiligingsoplossingen bevatten."

dat had ik dus ook al begrepen , dat men deze update kon overslaan maar dat de bugfixes bij de eerstvolgende cumulatieve update mee komen .
*heb reeds meerdere keren het systeem opnieuw opgestart en telkens ik naar het bios ga dan staat er dat de TPM niet gevonden kan worden en deze controle vertraagd het doorstarten aanzienlijk ..
*denk dat het de bedoeling is van MS de niet ondersteunende systemen stil aan te boycotten zodat deze gebruikers een nieuw systeem aankopen !

KB5015882 is inderdaad een optionele update, zoals wivy al schreef. Volgens PhilipV maakt het niet veel verschil, omdat alle bugfixes die in KB5015882 zitten ook in de eerstvolgende Patch Tuesday (9 augustus) zullen zitten. Het verschil is echter dat de updates tegen die tijd beter gecontroleerd zullen zijn en waar nodig verbeterd. En dat laatste is juist het punt.
In het artikel waarnaar wivy linkte staat: "Het is vermeldenswaard dat het een goed idee is om optionele cumulatieve updates over te slaan. Deze updates zijn niet bedoeld voor stabiele machines of bedrijfssystemen. Je moet de optionele patch alleen downloaden als je de functies en bugfixes nu nodig hebt, en je niet kunt wachten tot de volgende Patch Tuesday-cyclus."

In principe moet je preview updates dus nooit downloaden wanneer je prijs stelt op een stabiel systeem. Preview updates zijn test-updates. Als je die gaat installeren dan ben je proefkonijn voor Microsoft.
Bij Qtex duurt het opstarten nu aanzienlijk langer na installatie van KB5015882. Of dat werkelijk het gevolg is van KB5015882 durf ik niet te zeggen. Sommige anderen hebben ernstiger problemen gekregen na het installeren van deze preview update: bij hun werkt de knop Start niet meer. Ook het indrukken van de Windows-toets op het toetsenbord heeft bij hun geen enkel effect.

Zoals gewoonlijk laat ik deze preview update aan mij voorbijgaan. Ik wacht nog even Patch Tuesday van 9 augustus af. Misschien ga ik hetzelfde meemaken als Qtex, want bij mij draait Windows 11 Home momenteel nog prima op een 10 jaar oude desktop, die volgens Microsoft ook veel te oud is voor Windows 11...

Helemaal eens met @porrelaar. Ik was niet gaan kijken en had dus niet gemerkt dat het een PREVIEW update was. Die zijn inderdaad altijd te mijden.
Ook al kan het nu en dan toch nog mislopen want sommige PREVIEWS zijn - wars van alle logica - niet optioneel maar staan in de gewone update-stream ! En dan is het natuurlijk ook altijd link.

deze werd hier niet als een optionele update aangeboden ..

Ashampoo_Snap_maandag 25 juli 2022_11h51m43s_001_.jpg

via het oude configuratiescherm programma's en onderdelen kon de genoemde update daar aangeklikt worden om deze te verwijderen ..
na het configureren en het herstarten zie ik deze daar niet meer vermeld staan doch in de geschiedenis lijst via de update word deze alsnog daar vermeld !

Ashampoo_Snap_maandag 25 juli 2022_12h19m10s_001_.jpg

Na verwijderen van een update zal hij in de geschiedenislijst blijven staan. Dat is normaal.

Nu werd ik ook nieuwsgierig. Ik heb mijn Windows 11 pc opgestart. Dat is mijn test-pc en ik gebruik hem niet zo vaak.
Ik klikte op Start > Instellingen > Windows update.
Je hoeft dan verder nergens op te klikken, want zodra Windows Update geopend is zal er automatisch worden gezocht naar updates. En dit is wat ik te zien kreeg:

62de7010a86e9-2022-07-25_12_17_05-Instellingen.png

Je ziet dat bij mij update KB5015882 onderaan apart vermeld wordt. Er staat een X achter. Dat betekent dat je deze update weg kunt klikken (dat heb ik ook gedaan), omdat het een optionele update is. Hij wordt dus ook niet automatisch geïnstalleerd. Als ik die update toch zou willen hebben dan zou ik zelf moeten klikken op de knop Downloaden en installeren die onder die update staat. Die knop Downloaden en installeren is alleen geldig voor KBKB5015882.

Achter essentiële updates die je echt nodig hebt, zal nooit een X staan om die update uit te sluiten.
================================================
@Qtex En als je nu je pc opnieuw opstart, duurt het opstarten dan nog steeds zo lang?

ja het opstarten duurt hier nog steeds lang .. als ik zeg 10 minuutjes dan zit ik er niet ver naast ..
het opstarten via een usb stick krijg ik niet voor elkaar ...denk dat er iets grondigs mis is gelopen alhoewel ik de Malwarebytes Premium 4.5.11 gebruikt.
*eenmaal het systeem is opgestart met de Windows 11 is deze wel normaal te gebruiken en verloopt alles vlot ..

Hoe vaak moet je eigenlijk Windows Update openen? Eén keer in de 24 maanden is in principe genoeg. Zo weinig? Ja, want als er essentiële updates zijn, dan zullen die zonder jouw tussenkomst automatisch gedownload worden. (Misschien een of twee dagen later dan wanneer je zelf opdracht geeft tot zoeken naar updates, maar dat is geen ramp.) Je hoeft dus niet Windows Update zelf te openen; het zoeken naar updates gebeurt dagelijks op de achtergrond. En als je op zo'n dag dat er essentiële updates zijn, je computer uit wil zetten, dan zul je een oranje stip zien bij de Aan/uit-knop. En als je dan op die Aan/uit-knop klikt, dan zul je het volgende zien:

62de79cdcd733-2022-07-25_12_41_16-Instellingen.png

Je kunt dan kiezen voor Bijwerken en afsluiten of voor Bijwerken en opnieuw opstarten.
Nieuw in Windows 11 (ten opzichte van Windows 10) is dat er ook een schatting bij staat van de tijdsduur voor het Bijwerken en afsluiten.
Klopt die schatting? Tja, bij sommigen wel, bij anderen niet. Het zal mogelijk een gemiddelde zijn. Ik heb zojuist de stopwatch ingedrukt, toen ik klikte op Bijwerken en opnieuw opstarten. Na precies 2 minuten was het bijwerken voltooid, de pc opnieuw opgestart, was ik ingelogd op mijn gebruikersaccount én had ik het hoofdwachtwoord van mijn wachtwoordmanager ingetypt. Dat is dus 4 minuten sneller dan geschat door Microsoft.

Waarom hoef je Windows Update maar een keer in de 24 maanden te openen? Omdat iedere versie van Windows 11 Home en Pro 24 maanden lang wordt ondersteund (bij Windows 10 Home en Pro is die termijn 18 maanden). Daarna moet je over naar een nieuwere versie van Windows. Nieuwere versies van Windows worden aangeboden als optionele update.
Wat is de andere reden om Windows Update zelf te openen? Wanneer je merkt dat je al langer dan een maand geen updates voor Windows hebt gekregen. Maar in dat geval is er wat mis met Windows Update.
=============================================
P.S. Terwijl ik aan het schrijven was, reageerde Qtex. Vervelend dat het opstarten bij jou zo lang blijft duren. Ik had ernaar gezocht, maar ik las nergens dat gebruikers een veel langere opstarttijd kregen na installatie van KB5015882. En die update lijkt ook niet de oorzaak te zijn van jouw probleem, want jouw probleem is niet verbeterd na verwijdering van KB5015882.
Ik hoop dat je achter de oorzaak komt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan