Windows 11 door start problemen !

• Onderwerp starter Onderwerp starter Qtex
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
ik heb hier de Windows 11 pro op een desktop pc staan die eigenlijk niet aanmerking kwam voor de Windows 11..
nu bemerk ik dat sinds de KB5015882 aanwezig is dat mijn systeem vanaf een koude opstart meer tijd nodig heeft..
een woordje uitleg :
ik druk dus de opstarttoets in en het scherm betreffende het moederbord verschijnt (hier kan ik dan desgewenst aangeven via de DELL toets om naar het bios te gaan ) .
in veronderstelling dat ik gewoon de Windows wenst te starten druk ik dus nergens op en normaler wijze verdwijnt het beeld om plaats te maken voor een zwart scherm met het bekende Windows 11 logo ..
nu in dit geval hier verschijnt het Windows 11 logo pas na een 2 minuten ( soms duurt het nog langer ) en start het systeem vervolgens verder door naar de Windows 11
**mijn vraag nu zijn er anderen met niet ondersteunenden systemen die ook de Windows 11 draaien die hier ook last van hebben ..

**de ene keer dat ik naar het bios ging stond er vermeld dat TPM niet gevonden kon worden .. zorgt deze KB5015882 ervoor dat er een controlle uitgevoerd word !

Ik zat ook aan hardwarefouten te denken, omdat het probleem zich voordoet voordat Windows 11 gaat opstarten.
Misschien laat CrystalDiskInfo zien welke harde schijf het aan het begeven is.
En het zou ook nog een slechte aansluiting kunnen zijn; dus van alle harde schijven de kabels even lostrekken en weer aanduwen.

het ligt niet aan de aansluitingen het ligt effectief aan 1 van de hdd's heb ze om de beurt telkens bij aangesloten en bij de 3de was het raak , het systeem wilde wederom niet doorstarten ...
nu nog de externe hdd's om de beurt aansluiten om deze uit te sluiten .

ik zag er eigenlijk tegen aan omwille dat ik een slechte rug heb en de desktop toch wel meerdere keren onder de bureau diende te halen om dit alles na te gaan .

ik heb me de Seagate Barracuda ST2000DM008 interne harde schijf 3.5'' 2TB SATA III besteld ter vervanging van de stukkende hdd...
kostprijs 54,95€ valt nog mee denk ik ..

Ik zat ook aan hardwarefouten te denken, omdat het probleem zich voordoet voordat Windows 11 gaat opstarten.
Misschien laat CrystalDiskInfo zien welke harde schijf het aan het begeven is.
effe hier op terug komen .. verleden week zag ik 2 vermeldingen staan in het geel betreffende c5 & c6
dacht nog effe tijd te hebben ..
*zojuist nog eens CrystalDisk opgestart en nu zie ik wederom dat er 2 schijven in aanmerking komen ter vervanging .. ook deze geven C5 & C6 aan .
de schijven die hier in aanmerking komen zijn ruim 15 jaar oud !

de schijven die hier in aanmerking komen zijn ruim 15 jaar oud !
Dan zijn het waarschijnlijk harde schijven met een wat kleinere opslagcapaciteit. Misschien kun je die 2 harde schijven vervangen door 1 harde schijf met een grotere opslagcapaciteit. En die nieuwe harde schijf kun je dan eventueel in 2 partities verdelen, als dat jou beter uitkomt.

verleden week zag ik 2 vermeldingen staan in het geel betreffende c5 & c6
C5 = current pending sector count
C6 = uncorrectable sector count.
C5 en C6 geven de instabiele sectoren aan die niet goed gelezen kunnen worden. Soms worden ze geremapped. Dan wordt met enige moeite de inhoud van die sectoren toch nog gelezen en wordt de inhoud verplaatst naar reserve-sectoren. C5 geeft dan weer 0 (nul) aan, maar ID 05 (= reallocated sectors count) neemt dan met hetzelfde aantal toe.
In alle gevallen zijn gele stippen voor 05, C5 en C6 een teken dat de harde schijf aan zijn einde raakt.
Helaas weet je van tevoren niet hoe lang je schijf nog meegaat na zo'n waarschuwing. Soms blijft ID 05 (= de reallocated sectors count) jarenlang op hetzelfde aantal staan. Maar het kan ook gebeuren dat dat aantal opeens razendsnel toeneemt, en dan is het geen kwestie van weken meer, maar van dagen en soms zelfs van uren, voordat de harde schijf dienst weigert.

de nieuwe is aangekomen .het spijtige is hier nu dat ik al de bestanden op deze oude niet meer kan benaderen ook al gebruik ik een "all in HDD Docking station " om de oude te benaderen ... hij komt NIET online in de verkenner ..ook niet in schijfbeheer !

zo staat deze hier in de verkenner in het licht grijs.. is dus niet meer te benaderen.

Ashampoo_Snap_dinsdag 26 juli 2022_12h51m28s_001_.jpg

wat ik ervan geleerd heb is om niet meer te wachten om de gegevens veilig te stellen ..dit ga ik dus nu doen betreffende de andere 2 schijven.

al es terug gestoken in je pc? heeft misschien iets te maken met beheer rechten ... ?

of benaderen met een linux-systeem, heb onlangs op een ventoy-stick, een linuxmint-20.3 cinnamon gezet met persistenci ( taal-, keyboard instellingen oa. ) blijven bewaard!

hierbij kan ik je wel helpen ... , of recovery soft?

lees dit es na.

Laatst bewerkt:
doe géén moeite meer this te laat , heb er de bijl in gezet ...m.a.w. de HDD is in twéé
had deze ook al terug geplaatst aangezien er nog sata's aanwezig waren doch wederom duurde het zeker 15 minuten vooraleer de Windows 11 te gebruiken was maar helaas deze schijf werd niet meer gezien !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan