Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn vraag is, hoe kan ik een dos popup menu verwijderen.
Zolang dit menu niet verwijderd is kan ik niets doen. Hierin zit een opstartmenu, om een keuze te maken om op te kunnen starten van een van de twee HD's.
Standaard start de pc op van HD 1, en er is een mogelijkheid door "pres F1 or F11 for W2000"
Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen.
 
Windows Vista is nog eenvoudig te verwijderen van een dual boot Windows 2000 en Windows Vista
Maar dan sta je met alleen Windows 2000 ook nergens meer.

THPC: Dual-Boot Windows Vista and Windows 2000 (2K) on your Windows 2K computer

TS wilt OS niet verwijderen. Enkel opstartmenu keuze 'aanpassen'. Je kan via msconfig of het boot.ini bestand de boot aanpassen zodat je geen keuze moet maken maar onmiddellijk naar een doorstart gaat van het ingestelde OS (Vista).
 
TS opent zijn topic als volgt.
Zolang dit menu niet verwijderd is kan ik niets doen. Hierin zit een opstartmenu, om een keuze te maken om op te kunnen starten van een van de twee HD's.
Standaard start de pc op van HD 1, en er is een mogelijkheid door "pres F1 or F11 for W2000"
Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen.

Volgens mij is er hier geen sprake van een dualboot w2000/windows vista : zie wat ik vetgedrukt heb.

Zolang dit menu niet verwijderd is kan ik niets doen. Hierin zit een opstartmenu, om een keuze te maken om op te kunnen starten van een van de twee HD's.
Standaard start de pc op van HD 1, en er is een mogelijkheid door "pres F1 or F11 for W2000"
Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen.

Mijn bericht zal misschien dubieus klinken.
Het is altijd mogelijk als er sprake is van 2 SATA schijven op iedere schijf een OS te installeren , zonder hiervoor een Dualboot te installeren.
In zo een geval moet in het BIOS de zoekvolgorde van de SATA controllers ingesteld worden.
Op HD1 staat W2000
Op HD2 staat Windows Vista
Om de computer te laten booten met W2000 stel ik SATA1 in als eerste in de zoekvolgorde.
Om de computer te laten booten met Vista stel ik SATA2 in als eerste in de zoekvolgorde.
 
TS opent zijn topic als volgt.


Volgens mij is er hier geen sprake van een dualboot w2000/windows vista : zie wat ik vetgedrukt heb.

Zolang dit menu niet verwijderd is kan ik niets doen. Hierin zit een opstartmenu, om een keuze te maken om op te kunnen starten van een van de twee HD's.
Standaard start de pc op van HD 1, en er is een mogelijkheid door "pres F1 or F11 for W2000"
Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen.

Mijn bericht zal misschien dubieus klinken.
Het is altijd mogelijk als er sprake is van 2 SATA schijven op iedere schijf een OS te installeren , zonder hiervoor een Dualboot te installeren.
In zo een geval moet in het BIOS de zoekvolgorde van de SATA controllers ingesteld worden.
Op HD1 staat W2000
Op HD2 staat Windows Vista
Om de computer te laten booten met W2000 stel ik SATA1 in als eerste in de zoekvolgorde.
Om de computer te laten booten met Vista stel ik SATA2 in als eerste in de zoekvolgorde.

In de BIOS staat toch altijd een bepaalde volgorde. BIOS weet niet op welke disk een OS staat. Boot naargelang zen isntelling voorgeschreven. PC boot bv van Disk 1, met aangepast boot.ini omwille van dubbele installatie (W2K en Vista). Denkd dat we niet verder moeten zoeken. Tenzij andere argumenten?
 
In de bios zit wel het popup menu! !

Verklaar? Zoals voorgaand vermeld, een BIOS boot enkel van een disk zoals voorgeschreven in de instellingen. Een BIOS gaat nooit een OS zelf voorstellen of "herkennen". Wat je ziet is een programma wat boot vana je HD. DOS like environment. Keuze uit 2 Microsoft producten. Dit is geen BIOS menu...
 
ook ik had eens op 2 verschillende hd's elk een besturingssysteem ...
d.w.z. op de ene stond de win7 ultimate x64 en op de andere de win8 pro x64 er werd wel degelijk een keuze menu aangemaakt ..
ik kon telkens bij het opstarten van de pc selecteren welke versie er diente op te starten ...
 
Ik denk dat mijn euro gevallen is en snap wat de TS bedoelt. Ik kan nu niet onmiddelijk op de juiste naam komen om in het BIOS uit te schakelen.
Als men de computer aanzet verschijnt een zwart scherm.
Er verschijnt dan een lijstje van welke hardware apparaten er gedecteerd worden , en pas dan gaat het OS opstarten.
In het BIOS kan men dit op Disabled zetten, zodat het lijstje met de gedecteerde apparaten niet meer verschijnt bij het aanzetten van de computer.

Euro gevallen: Power on self test
http://nl.wikipedia.org/wiki/Power-on_self-test

http://avondonderwijs.webstad.be/docu/BIOS_nederlands.pdf
 
Laatst bewerkt:

Je geeft aan van welk device (apparaat) je wilt booten. Je BIOS heeft verder geen interferentie met de inhoud van dat bootable device. Is het bootable - OK, is het niet bootable - ook OK. Je BIOS gaat niet moeillijk doen wat je wel of niet instelt. Maar daar stopt het. Tot op heden weet een BIOS niets over de inhoud van een bootable device. En dat hoeft ook niet. De user beheert, BIOS voert uit. Menu ivm bootable devices gaat niet verder dan een keuze uit de apparaten, niet een bepaald OS...
 
ok fijn dat het je gelukt is , hierbij sluit ik dit topic dan maar af , vermits je er de toestemming voor geeft ...;)
wil je soms de W2000 verwijderen om er een andere Windows op te zetten maak je best effe een ander topic aan !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan