Windows 10 Duurtijd van een computer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Besten,

Mijn PC dateert van 23 november 2010. Hij (of is het een Zij ??? ) is geinstaleerd met Windows 10.

Maar vanaf verleden jaar 2021 heb ik talrijke moeilijkheden :
* PC opstarten duur langer en langer.
* Programma's die haperen bij het werken.
* Programma's die ik niet meer gebruik, verwijder ik met hun "verwijdersysteem" en dan grote opkuis met programma "REVO Uninstaller Pro"
* Soms slaat mijn scherm uit = geheel zwart en dan plots terug "wakker" te worden.
* Ik heb reeds vele malen alles "gekuist" = kabels vernieuwd + klavier en muis vernieuwd - enz....
* Mozilla Firefox en Thunderbird duren lang voor opstarten.
* Bij het aantippen van een onderwerp, duurt het nu reeds meer dan 3 minuten eer het onderwerp geopend wordt - zie mijn andere melden hiervan -

Er is sedert het 1ste gebruik nog NIETS veranderd aan de technische inhoud :

Windows 10 laat ik automatisch updaten.
PC  Info.jpg

Mozilla FF en TH worden regelmatig - automatisch - geupdate.
Mijn meest gebruikte programma's laat ik ook regelmatig updaten.

Ik heb vele jaren met programma's gewerkt voor Foto bewerking en Video bewerking, maar dat heb ik stopgezet sedert 3 jaren door moeilijkheden met mijn ogen.

De werkingsdelen van mijn PC zijn :
* Antec Sonata III
* Gigabyte GA-P55-USB3
* Intel Dual CoreiS 680 s1156 4 MB Boxed
* KVR-1333D3N9K2 4G DDR3 4GB 1333Mhz Kit


Dus is mijn vraag :
* kan het zijn dat het HART van mijn PC op is ?
* kan ikzelf er iets aan doen ?
* of wordt het toch een nieuwe ?


Graag jullie mening en of tips.

Flamingo 🤓 :devilish:
 
een ssd ipv een hdd ... een geheugen uitbreiding levert weinig/niks op. heb onlangs een Asus van 2011 op gefrist: ssd ipv hdd. opstarten verliep hééééél veel sneller! een geheugen latje zorgde voor een beter werking met bepaalde apps.
 
Zonder verdere foutcodes is het zomaar wat roepen en ik mis een lijst van opstarten.
Indien het eerst met die 4GB het wel vlot verliep, 8GB is voor een 64bit machine wel het minimum, is er toch iets anders aan de hand, een "HART" van een PC kan wel verouderen maar qua snelheid doet dat niets.

Kijk eens met de volgende tools.
Komen daar foutcodes uit?
Dient wel de minidump logging aan te staan.

Staat de automatische driver update van Windows wel uit en zijn de drivers van de chipbakkers zelf geïnstalleerd?

We zijn niet helderziend en glazen bollen zijn erg zeldzaam, geef ons informatie a.u.b., gebruik Speccy.
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy...ile-to-the-web
Zo dus doen en geen andere manier.
 
Besten,

Mijn PC dateert van 23 november 2010. Hij (of is het een Zij ??? ) is geinstaleerd met Windows 10.

Maar vanaf verleden jaar 2021 heb ik talrijke moeilijkheden :
Ctrl-Alt-Delete - tabblad processen:
Welk percentage staat er bij geheugen?
Tabblad opstarten: welke massa programma's starten (onnodig) mee op?
 
Met mijn vorige pc van 2011 (Intel Core i5-2320 /4GB ram) had ik ongeveer hetzelfde probleem.
Open Taakbeheer / Processen en open een programma waarbij de problemen zich voordoen.
Kijk dan direct op Taakbeheer, dan zie je waarin het hoge verbruik zit.
Om te sorteren: klik op de kolom %Processor / %Geheugen / %Schijf.
Het zou me niet verwonderen dat %Schijf zeer hoog gaat (zelfs 100%).
Dit laatste was zo bij mijn pc.
Ik heb de HDD vervangen door een SSD, en ik stond versteld hoe snel dat oude bakje was geworden.
Dus ik denk dat @wivy #2 wel een gelijk zou kunnen hebben. had ik ongeveer hetzelfde probleem.
Open Taakbeheer / Processen.
 
Allemaal goeie tips die ik zelf ook doe als ik een trage pc binnenkrijg om na te zien.
Als er slechts een beperkt budget is zijn SSD en extra geheugen vaak voldoende om een oud bakje terug bruikbraar te maken.
Bij heel erg twijfelen geef ik soms de optie om het een paar weken uit te testen en dan houden of terug inleveren.
Meestal wel tevreden met het resultaat en houden het.

In vm TS's pc, we weten wat er in zit, wat idd al oud is en kan verbeteren maar het is ook slechts dual core.
Zie echter ook geen grafische kaart vermeld? Zal ook wel een verbetering geven.
Denk je hier ook eens moet afwegen waarvoor hij meestal gebruikt wordt en wat de verwachtingen zijn?
Is er slechts een klein budget dan mss de genoemde dingen upgraden en/of tweaken.

Als je de pc zelf bouwt en je gaat vervangen, een SSD bv kan je altijd meenemen/behouden mocht je later toch upgraden.
Het geheugen echter is DDR3, dat ga je niet meer kunnen gebruiken mocht je moederbord en cpu achteraf toch vernieuwen.
Maar DDR3 4GB, en zelfs 8GB, vind je al voor 12-20€, een16GB setje kan al voor 40-50€, kan dan later nog steeds een goeie reserve PC zijn ;-) .
Een videokaart hoeft geen nieuwe te zijn.

Maar... de nieuwste AMD en Intel geïntegreerde graphics (grafische chip in de cpu) presteren grafisch ook niet slecht.
Geen wonderen van verwachten maar als je niet the hoge resoluties of detail wil zelfs geschikt om te gamen tot videokaarten terug betaalbaar worden.

Is er budget voor een nieuwe, of eventueel kast, voeding e.d. behouden en de rest opwaarderen is dat vlgs mij op langere termijn toch de beste oplossing.
HDD naar SSD, nieuw moederbord, cpu en geheugen

Je huidige CPU is vergeleken met de nieuwegeneraties toch veel langzamer en software versies of upgrades belasten het systeem eerder meer dan minder.
Worden niet geoptimaliseerd voor oude CPUs, wordt meestal enkel erger.

Begin ik nu ook te merken op mijn oude (13j.....) i7-920, 24GB geheugen, overklokt op 3.800 MHz. DIe werkt nog heel vlot maar ivgl met de huidige generatie merk je toch een verschil. (Gebruik wel eens wat "zwaardere software", voor standaard werk nog steeds meer dan voldoende snel) (Opvolger staat klaar)
 
De ts geeft verder nergens antwoord op en heb hier een systeem uit 2010 en eentje pas aangeschaft (met een M.2 NVMe), je merkt vrijwel niets van snelheids verschillen, zeker in opstarten niet, die uit 2010 (wel met SSD) start zelfs sneller op.
 
Ben je een gamer en wil je spellen uit deze tijd spelen heb je een videokaart nodig met directx 10/11 ondersteuning nodig
Dan heb je een andere videokaart nodig die dit ondersteund. Een systeem uit 2010 had dat lange na niet

Ben je geen gamer maar videobewerker dan heb je al gauw een nvidea kaart 2000 /3000 serie nodig (of nog beter)
 
Voor videobewerking is zelfs een 1060 of ouder meestal voldoende, enkel de encoders/decoders zijn daarvoor nodig.
En 1080, of 2060 vs 2080 of 3060 vs 3080 of zelfs 3090 gaat in video de- en encoding echt niet zoveel verschil maken die dat prijsverschil rechtvaardigt.
3D Gamen en 3D design, daar zit het snelheidsverschil.

Maar denk niet het topic hierover gaat?
 
@lange pier Een nieuwe computer is niet altijd sneller dan een oude.
Zeker niet bij laptops, vaak integendeel met de huidige prijzen...
Wat er in zit is belangrijk.
Denk fabrikanten hun prijzen meer door budget/verkooprijzen can voor prestaties samestellen.

Dankzij de laatste sprongen die AMD doet is Intel nu wel verplicht terug wat tandjes bij te steken en zie je nu bij de laatste generaties
eindelijk weer wat meer optimalisatie en snelheidswinst ipv een klein beetje meer en weer alles moeten vernieuwen.
Hopelijk gaan ze nu ook, net als AMD niet voor elke nieuwe cpu versie een andere socket/chipset/mobo verlangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan