Een e-auto opladen: zo werkt het

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Een verbrandingsmotor werkt anders dan een elektrische. Die laatste heeft aan één versnelling genoeg om vanuit stilstand naar zijn topsnelheid te accelereren. Een e-auto heeft acceleratiecijfers waarvoor een sportauto zich niet moet schamen. Wie daar geen genoeg van krijgt, kan met een druk op de knop de Sport-modus activeren, die de motor nog een extra boost geeft. Leuk, maar dan loopt het stroomverbruik wel echt hoog op.
Snellader
Een lege batterij opladen gaat op meerdere manieren en in verschillende snelheden. Hoe snel, kunt u eenvoudig berekenen door de batterijcapaciteit van de wagen te delen door het laadvermogen van het laadstation. Het eenvoudigste is de laadkabel in een doodgewoon stopcontact te steken, al moet u dan gigantisch veel geduld hebben. Het zou bijna 48 uur (95kWh/2 watt) duren om een compleet lege batterij weer vol elektronen te pompen.
Zo’n werkwijze is allesbehalve praktisch. Een zogenaamde wallbox, een laadpaal voor thuis, is eigenlijk een noodzakelijke investering voor elke bezitter van een elektrische wagen. Zo’n wallbox trekt de laadsnelheid meestal op naar 11 kilowatt, meestal gaat dan van leeg naar vol in ongeveer negen uur. Perfect om de wagen ’s nachts volledig op te laden.
Voorzie voor zo’n wallbox een extra budget van 750 tot 1.200 euro, plus de installatiekosten. Zeker voor oudere huizen, waar de volledige elektrische installatie soms stevig geüpgraded moet worden, kunnen die oplopen. Zonder in een snelcursus elektriciteit te vervallen: niet alle auto’s laden aan dezelfde wallbox even snel op. Ook de capaciteit van de omvormer - die de wisselstroom van uw installatie omzet in gelijkstroom voor de batterij - en de vraag of uw auto driefasig kan laden, spelen een rol. Een wallbox werkt met driefasige spanning, een standaard stopcontact is eenfasig. Dat vraagt dus wat studiewerk.
Wilt u nog sneller tanken, dan moet u een snellader zoeken, bijvoorbeeld aan tankstations aan grote autosnelwegen. Het gaat dan om stroompalen van 50 kilowatt en meer. Sommige, zoals de laders van het Ionity-netwerk, gaan al tot 350 kilowatt, al zijn die nog een rariteit in België. Nog geen enkele elektrische auto haalt dat vermogen al. De E-tron gaat tot 150 kilowatt, de absolute kampioen van het moment - de Porsche Taycan - laadt tegen maximaal 270 kilowatt. Een Mercedes-Benz ECQ haalt 112 kilowatt, de Jaguar i-Pace 104 kilowatt.
Stroom afrekenen
Weet ook dat elektriciteit afrekenen aan een openbare laadpaal anders in elkaar zit dan tanken in een tankstation. Er bestaan heel wat verschillende laadnetwerken (Allego, Newmotion, Ionity, Tesla,…), maar traditioneel betalen is er meestal niet bij. U moet eerst een soort abonnement afsluiten voor het netwerk, waarna u toegang krijgt tot de laadpalen via een pasje of een smartphoneapp die gekoppeld is aan uw kredietkaart. Gelukkig bestaan ook pasjes die voor verschillende netwerken werken, zodat u niet voor elke aanbieder een apart kaartje moet aanvragen. Maar dan nog zult u, zeker in het buitenland, waarschijnlijk een laadpaal tegenkomen waar uw pasje niet werkt. Tip: bij IKEA en heel wat vestigingen van Lidl kunt u gratis stroom inslaan, zonder gedoe met pasjes.
Bij IKEA en heel wat vestigingen van Lidl kunt u gratis stroom inslaan, zonder gedoe met Het belangrijkste verschil met tanken lijkt ons dat uw auto opladen een andere mentaliteit vereist. In plaats van te wachten tot de batterij bijna leeg is, moet de e-chauffeur de discipline hebben om bij elke gelegenheid zijn auto even aan de stroompaal te hangen, bij voorkeur thuis of op het werk. Op die manier is de batterij bijna altijd voldoende vol voor een zorgeloze rit en hoeft u nooit meer langs een tankstation, wat best aangenaam is.

Fiscaliteit

Hoe u ook tankt, elektrisch rijden is een stuk goedkoper dan rijden op diesel of benzine. Niet alleen qua brandstof, ook qua fiscaliteit. De Vlaamse premie van 2.000 tot 4.000 euro voor particulieren verdwijnt dan wel, u geniet een fiscaal voordeel op de autobelastingen (zie pagina 43). In Wallonië en Brussel gelden dan weer minimumtarieven voor een e-auto. Professionele gebruikers mogen ze dit jaar ook nog voor 120 procent fiscaal aftrekken, al daalt dat in 2020 naar 100 procent.
Ook het onderhoud van een elektrische wagen is in de regel een stuk voordeliger dan bij zijn broertjes op benzine of diesel. Elektrische auto’s bevatten geen olie, geen filters en geen versnellingsbak en ook de motor is eenvoudiger opgebouwd. Dat maakt het onderhoud flink goedkoper en sneller. Over de verwachte inkomstenderving die dat meebrengt, hebben heel wat garagisten al slapeloze nachten.
Aanschafprijs
Dat alles moet u natuurlijk afzetten tegenover een gegeven dat niet te ontkennen valt: de aanschafprijs van een elektrische auto ligt voorlopig nog hoger dan die van een vergelijkbare wagen op traditionele brandstof.
Er zijn nog voordelen waar moeilijk een prijs op kan geplakt worden, zoals het fluisterstille interieur, het rijplezier van elektrisch rijden en de wetenschap dat u geen CO2, fijnstof of andere chemische rommel de lucht in jaagt. Of al die zaken en de voordelige gebruikskosten de hogere prijs rechtvaardigen, moet iedereen natuurlijk voor zichzelf uitmaken.

(Herwerkt, uit: De Tijd)
 

Johnny Five

Steunend lid
Vip Lid
:LOL::LOL:

doet me wel denken aan die politie achtervolging , waar opeens na 390 kilometer de Accu leeg was
en men de achtervolging moest staken
 
  • Haha
Waarderingen: Tuts

J.W.

Steunend lid
Vip Lid

Fiscaliteit
Hoe u ook tankt, elektrisch rijden is een stuk goedkoper dan rijden op diesel of benzine. Niet alleen qua brandstof, ook qua fiscaliteit.
De Vlaamse premie van 2.000 tot 4.000 euro voor particulieren verdwijnt dan wel, u geniet een fiscaal voordeel op de autobelastingen (zie pagina 43). In Wallonië en Brussel gelden dan weer minimumtarieven voor een e-auto. Professionele gebruikers mogen ze dit jaar ook nog voor 120 procent fiscaal aftrekken, al daalt dat in 2020 naar 100 procent.
Ook het onderhoud van een elektrische wagen is in de regel een stuk voordeliger dan bij zijn broertjes op benzine of diesel. Elektrische auto’s bevatten geen olie, geen filters en geen versnellingsbak en ook de motor is eenvoudiger opgebouwd. Dat maakt het onderhoud flink goedkoper en sneller. Over de verwachte inkomstenderving die dat meebrengt, hebben heel wat garagisten al slapeloze nachten.
Snelladers van Allego
De kosten voor het opladen van je auto bij een snellader zijn hoger dan het opladen van je auto bij een normale lader. Snelladers zijn, vergeleken met reguliere laadpunten, veel duurder in aanschaf en onderhoud en daarom zijn de kosten voor snelladen ook hoger dan die van regulier laden.

Standaardtarieven snel laden (DC en AC beschikbaar vermogen >22 kW)
Allego Snellaadnetwerk* - Totaal: € 0,69 / kWh

Om de accu van deze wagen te vullen bij deze snellader ben je al direct 4 uur bezig en betaal je +/- € 63
Toch niet zoooo goedkoop. En dat om ergens tussen de 300 en 360 km af te leggen... en dan moet je echt rustig rijden

fiscaliteit: als u in Vlaanderen woont zit u goed, als u in het Brusselse of Waalse gewest woont bent u toch een € 5000 armer aan biv.
 

wivy

Steunend lid
Vip Lid
Heeft men hierover al nagedacht?

Als al onze auto's elektrisch rijden ...

Drie uur in de file...., lege batterijen...., hoe gaat dat?

Om nog maar te zwijgen over het feit dat er vrijwel geen verwarming is in een elektrisch voertuig.
En als je de hele nacht op de weg zit, geen batterij, geen verwarming !!!

Je roept de medische hulpdiensten om vrouwen en kinderen op te halen!
Ze kunnen niet eens komen om je te helpen, want alles is geblokkeerd !!!!

En wanneer de opstopping is vrijgemaakt , kan niemand meer rijden!
Hoe laad je de duizenden auto's op in deze opstopping?

Hetzelfde probleem wanneer u in de zomer op vakantie gaat met honderden kilometers file.
Hierdoor raken auto's zonder elektriciteit en heeft men zeker files.

(Maar hierover praat niemand en zeker de groenen niet!)

hartelijke dank aan de originele poster van dit bericht
 

Skippy

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik zou het alternatief wel eens van iemand willen horen.
De fossile brandstof zal eens uitgeput zijn en dan hebben we dit wat er miljoenen jaren over gedaan heeft te ontstaan in ruim een eeuw verbruikt. En dan denk ik aan onze nakomelingen ondanks ik zlf geen kinderen heb.

Ik ben een en al voor voor de goede ideeen hier op het forum.

Ik vind het te goedkoop om dingen belachelijk te maken of af te kraken zonder met iets beters te komen.

Natuurlijk zie ik ook de problemen , zo ook de milieu problemen van elektrisch rijden. Ik weet het alternatief niet. En zou ik dit wel weten was ik allang een bedrijf gestart om dit te verwezenlijken. Hier ligt de toekomst en een gat in de markt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan