Hardware Externe HD voor opslag/backup

Status
Niet open voor verdere reacties.

theplayer

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb een aantal grotere en kleinere externe HD's (door de jaren heen van 300 Gb t/m 4 Tb) die vol zitten met data. Ik heb ze met CrystalDiskInfo onderzocht en ze zijn allemaal goed. Het valt me op dat de prijzen van 4 Tb weinig verschillen met die van 8 of zelfs 11 Tb. Ik zou daarom al die losse kleinere HD's willen onderbrengen in een grote HD van 8 Tb of groter. Maar is dat verstandig? Zijn die grote HD's net zo betrouwbaar als de kleinere?
 
Een nieuwe schijf is meestal betrouwbaarder dan een oude schijf.
Een schijf van 300Gb heeft er meestal al wat bedrijfs of draaiuren opzitten en kan soms best nog wel een poosje in orde blijven. Echt vertrouwen zou ik niet meer op zo’n oudje.

Als het echt om belangrijke data gaat dat nooit verloren mag gaan zou ik het op een schijf zetten die zelden of nooit aangesloten is. Zoals een externe harddisk of netwerkschijf. Alleen als je de data nodig hebt of als er data bijgezet moet worden sluit je hem aan.
Dan blijf je wel altijd het risico houden van een ongeluk zoals brand of een natuurramp. Dus zou je de data elders onder moeten brengen om zeker te zijn dat het nooit verloren gaat.
Blijft dan nog over in de cloud, maar als u het heeft over terrabytes dan is dat geen goede / goedkope optie en zal u diep in de buidel moeten tasten.
 
Of je koopt een NAS aan met 2 schijven. Die zijn nog redelijk betaalbaar. Steek daar een paar enterprise level disken in, en je bent (meestal) gerust voor jaren. Natuurlijk is de totaalkost dan wel wat hoger. 2 dezelfde disken + NAS apparaat...

Mijn ervaring met die dingen (NAS) is, laat die gewoon dag en nacht opstaan en het komt de levensduur ten goede. Ik denk niet dat je daar de levensduur van gaat verlengen wanneer je die elke dag aan/uit zet, integendeel.
Ik ben er ook niet echt van overtuigd dat het voor spinning disks algeheel een goede methode is om die sporadisch eens in te steken, persoonlijk denk ik niet dat het de levensduur vergroot, tenzij je die maar éénmaal per week/maand nodig hebt ofzo. Als die continue actief is (zoals bij een NAS), dan blijft die zen temperatuur ook stabiel. Wat volgens mij het meeste impact heeft op zen levensduur.
 
Volledig eens met DDragon80 - Als je een NAS koopt met pluggable schijven in RAID opstelling (vb. Synology 2-bays modellen of meer) is de kans dat je ooit door een crash data verliest erg klein geworden. Er zijn natuurlijk nog andere redenen om een backup te maken maar dat is een ander onderwerp.

Ik heb deze 2 toestellen (o.a. ) draaien :

* https://www.coolblue.be/nl/product/387645/synology-ds214play.html (maar niet meer leverbaar, wel de jongere evolutie ervan) : https://www.coolblue.be/nl/product/801940/synology-ds218.html
* https://www.coolblue.be/nl/product/683051/synology-ds216.html (ook niet meer leverbaar, maar wel) : AANRADER : https://www.coolblue.be/nl/product/866316/synology-ds220.html

Schijven moet je wel apart aanschaffen en erop letten dat je (zie DDragon80) Enterprise level of NAS level schijven koopt zoals de IronWolf reeks van Seagate of nog beter de Red Plus serie van Western Digital.
 
Dank aan iedereen voor alle bijdragen. Ik heb al die schijven al vele jaren en ze zijn dus nog allemaal goed. Een NAS aanschaffen gaat me nog wat te ver. In eerste instantie ging het me meer over het risico, de bedrijfszekerheid en de betrouwbaarheid van zo'n grote HD van 8 of meer Tb. Als daar alles op staat en er gebeurt iets mee dan ben je ook echt alles kwijt.
 
Ik heb al heel lang voor mezelf besloten max 2TB te gebruiken voor opslag en copy. Als er iets gebeurd met een grote schijf, ben je alles kwijt. De schade kan je beperken tot de grootte van Uw schijf. Maar als het data is dat je absoluut wil houden, dan zorg je best dat je er ook nog een copy van hebt.
Heb ooit een 3TB externe schijf van Aldi aangeschaft. Die staat leeg in de kast. Misschien zet ik er nog data op. Maar voor mij persoonlijk data die ik wil behouden..... 500GB is meer als genoeg. Kostprijs dergelijke schijf, te verwaarlozen.
 
Je kan ook een netwerkschijf zelf maken met freenas (stuk goedkoper)

Een voorbeeld om zelf een nas te bouwen is deze:
Dit moet ik eens goed gaan lezen...

Voor het overige: een backup gaan maken van je backup vereist van elke HD weer eenzelfde tweede lege HD. En die nieuwe lege kan ook problemen of de geest geven dus misschien daar voor de zekerheid ook een derde HD voor aanschaffen....om die van de backup van de backup te backuppen.....:p:)
Ik begrijp het allemaal wel, maar je wordt dan wel paranoïde.
 
Je hebt ook RAID configuraties. En dan bedoel ik in dit geval Raid1
Als je echt paranoia aan het worden bent kun je eens kijken of uw moederbord dat ondersteund en dan een schaduw kopie of spiegeling draaien met 2 schijven. Ook wel mirror genoemd vanuit het Engels.
Gaat er eentje kapot is er de andere nog.
 
Nou, ik wil juist voorkomen dat iedereen paranoia wordt...;)

Raid is me totaal onbekend. Hoe kom ik erachter of dat mijn moederbord dat heeft. In Computerbeheer staat niets over een moederbord vermeld.
 
Lees dit hoe je RAID instelt en wat het precies is:
Zeker heel duidelijk voor een ingewijde en dagelijkse ermee werkende computergoeroe. Maar zover acht ik me nog niet. Ik zal eens met Azerty gaan bellen in Almelo die mijn computer heeft samengesteld en gebouwd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan