Hardware Externe HD voor opslag/backup

Status
Niet open voor verdere reacties.

theplayer

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb een aantal grotere en kleinere externe HD's (door de jaren heen van 300 Gb t/m 4 Tb) die vol zitten met data. Ik heb ze met CrystalDiskInfo onderzocht en ze zijn allemaal goed. Het valt me op dat de prijzen van 4 Tb weinig verschillen met die van 8 of zelfs 11 Tb. Ik zou daarom al die losse kleinere HD's willen onderbrengen in een grote HD van 8 Tb of groter. Maar is dat verstandig? Zijn die grote HD's net zo betrouwbaar als de kleinere?
 
De FreeNAS van hogerop is prima !
Bij de keuze echter één ding goed in gedachten houden : als je je bestanden permanent online beschikbaar wil houden is dat absoluut géén goedkopere oplossing. Je moet hiervoor immers een bij voorkeur oude PC inschakelen maar ... die moet dan permanent aanstaan. En dat kan op termijn de rekening zodanig doen oplopen dat je beter een NAS had gekocht... want die schijven gaan in 'power down' als je ze niet aanspreekt en de NAS zelf verbruikt nagenoeg niets. Dat ligt bij een PC wel even anders ...

Goed rekenen dus ...
 
Dank je (y) ! Gevonden!
Het is een ASUSTeK COMPUTER INC. TUF Z390-PLUS GAMING (WI-FI) (LGA1151) moederbord
Nou kijk eens hier: E15523_TUF_Z390-PLUS_GAMING_UM_v3_web.pdf (asus.com) Chapter1 / pagina 1-14
MB ondersteund dit

asus.jpg
 
Ik open het pdf-document en zie in de inhoudsopgave al meteen RAID staaan, in hoofdstuk 4

4.1 RAID configurations
The motherboard comes with the Intel® Rapid Storage Technology that supports RAID 0, RAID 1, RAID 5 and RAID 10 configuration

Duidelijk dus dat Raid mogelijk is. Maar ik heb daar geen enkele ervaring mee. En dan ook allemaal nog in vaktaal Engels.
 
Linkje in mijn bericht #12 maar eens lezen wat de verschillende RAID configuraties zijn. In uw geval zou RAID1 dus de beste zijn.
Eind pagina op volgende pagina klikken RAID1 wordt geloof ik op pagina 3 behandeld.
 
Pas zoiets toe op data schijven. Neem bij voorkeur dus niet dezelfde disk als waar Windows op geïnstalleerd staat. Dat kan wel, maar in dat geval raad ik wel een hardware raid aan ipv software based "RAID" systemen die ik in dit topic zie. Niet dat een software based raid slecht is, maar die zijn afhankelijk van je OS (windows 10).


FreeNAS, ook niet ideaal voor een beginner trouwens. En zeker niet goedkoop zoals ik hier lees. Die gebruikt native ZFS, en daar heb je een stevig systeem voor nodig om dat vlot te draaien! Zoals Philip al meedeelde.
 
Heb zelf een SSD met daarop Win 10 en 2 gelijke HD die in raid 1 staan. hier zet ik dus mijn data op.
Dus mijn systeem en programma´s staan op aparte schijf.
Dit is hetgeen ik bedoelde voor de topic starter.
 
Heb zelf een SSD met daarop Win 10 en 2 gelijke HD die in raid 1 staan. hier zet ik dus mijn data op.
Dus mijn systeem en programma´s staan op aparte schijf.
Dit is hetgeen ik bedoelde voor de topic starter.
Ik weet nog niet hoe het allemaal moet, maar ik heb dit in mijn computer zitten (met dank aan Skippy voor Speccy):
1863GB Seagate ST2000NE0025-2FL101 (SATA ) (D:\schijf, 2 Tb! Hier staan mijn data op.
465GB Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB (Unknown (SSD)) (C:\schijf! Hier staat Win 10 op)
 
Voor een RAID 0 heb je naast je OS - schijf (of SSD) minimaal 2 IDENTIEKE schijven nodig voor je data.
Die 2 schijven worden dan gekoppeld tot 1 volume.
Je zult dus - als je dit wil - toch 1 extra schijf moeten hebben van absoluut identiek dezelfde makelij als de Seagate die je al hebt.
Die moet er dan in gezet worden (en hoe dat is ook specifiek vermoed ik) - alle data moet extern gebackupped worden.
Dan de RAID instellen over die 2 schijven heen, best nadat ze beide geformatteerd zijn
Dan je data terug naar het zo gemaakte volume copiëren.

Voor alle andere vormen van RAID (met nog meer mogelijkheden) heb je nog meer schijven nodig, allemaal identiek aan elkaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan