Status
Niet open voor verdere reacties.
Hi,
Ik heb een oude pentium4 PC waarop Windows XP Home edition was geinstalleerd,die perfect draaide.
Om te experimenteren heb ik geprobeerd Linux Ubuntu te installeren en heb enkele disk erasers gebruikt zoals Dban 2.3.0
en Active&Killdisk for liniux,maar ben gestopt met Ubuntu.

Als ik daarna Windows XP terug trachtte te installeren vanaf de boot disk veel problemen gehad (ik heb 2 HDD C en D primaire partitie) en eerst herkende de pc ze niet,maar stonden wel in Bios (als ge F1 of Del drukt bij opstarten,dus ze waren nog goed),uiteindelijk heb ik ze allebei terug kunnen partitioneren, maar kan ze enkel als ntfs (SNEL) formatteren,hij start dus vlot op ,maar als gewoon als ntfs probeer lukt niet (ook niet vanuit herstelconsole)
Weet iemand raad?
Alvast bedankt
 
Deze late reactie wegens tijdgebrek: De oorspronkelijke configuratie was:primary master (op ide 1 controller moederbord): HDD (grote)C: (met problemen formatteren),Primary slave:HDD (kleine,maar OK D:)
op Ide 2: secondary master CDRW en secondary slave DVDROM.
In poging om xp te installeren op D:configuratie veranderd:eek:p IDE 1 primary master HDDC: (grote) ,primary slave dvdRom en op IDE 2 secondary master (HDD (kleine) en secondary slave (cdRom)
Maar bij installleren windows XP wil hij alleen op C: installeren op, D gaat niet.
is dat omdat het alleen op IDE 1 gaat ?
het zou kunnen dat de c schijf wat beschadigd is,maar stuk is ze niet, want in Bios worden de 4 apparaten herkend,èn ge kunt de Grote schijf duidelijk horen draaien.
Weet iemand raad?
mvg,
 
Laatst bewerkt:
ontkoppel de schijf waar je dus de xp niet wenst op te installeren ...!
tevens vraag ik me hierbij af waarom überhaupt je nog xp wenst te gebruiken ! *wetende dat dit dus niet meer ondersteund word .!
 
format

ontkoppel de schijf waar je dus de xp niet wenst op te installeren ...!
tevens vraag ik me hierbij af waarom überhaupt je nog xp wenst te gebruiken ! *wetende dat dit dus niet meer ondersteund word .!

ik zou op de d:schijf (kleiner)e xp willen installeren ) en op de grote schijf C: Linux mint Xfce 32 bit maar op die schijf lukt het gewoonweg niet, ook niet met gparted live
 
Linux Mint heeft veel minder schijfruimte nodig dan Windows XP. Ik raad het ook niet aan om nog windows XP te gaan installeren omdat het door Microsoft niet meer ondersteund word .
Je moet ook nog de nodige servicepacks installeren, updates installeren wat heel wat tijd gaat kosten . Linux Mint installeren en de nodige updates installeren gaat je ten hoogste een half uurtje werk vragen . Wel moet je computer bij het installeren bekabeld verbonden zijn met internet . Je zal dan een stabiel linux systeem hebben .
Als je die ene schijf niet meer kan bewerken met Gparted is ze naar de vaantjes . Het betekent niet omdat ze door Gparted nog gezien word en je ze nog hoort en voelt draaien dat ze daarom niet beschadigt kan zijn en onbruikbaar is.
 
Dat is wat ik allang dacht,zie start topic.,maar als het bios ze herkent,is er dan geen beetje hoop meer, ik heb trouwens windows xp, Linux ubuntu,linux mint(gaf fouten aan bij het updaten,installeren mislukt),dus ik denk dat de c schijf naar de vaantjes is.
 
Als de eerste clusters van de bootsector beschadigt zijn word ze door het BIOS nog herkend en weergegeven , ook in GParted. Als je de computer opstart met het GParted schijfje , duurt het een poosje vooraleer de schijven gedecteerd worden . Als de schijven nog fysiek volledig in orde zijn, worden ze onmiddelijk getoond . Als je merkt dat GParted er een tijdje moet overdoen om de schijven weer te geven mag je er zeker van zijn dat er iets aan hapert.
 
Heb de HDD eruit gehaald(was inderdaad stuk (na controle met Gparted en HDat2)
Andere schijf (kleinere) genomen als primary master en met succes Linux Mint Xfce erop
geinstalleerd.Denk dat topic afgesloten kan worden.
 
U kunt XP op 13 Gig partitie zetten, maar vergeef mij mijn ongeloof, kan me niet voorstellen dat U zo'n schijf heeft.
En als U hem al heeft komt hij nooit boven ATA 60 uit, vrees ik.
Als ik 13 en 111 bij elkaar op tel kom ik op 124 gig, wat akelig veel lijkt op een 150 Gig harde schijf met hidden 20 Gig herstel partitie.
Weet U heel zeker dat het niet twee partities zijn op een schijf.
Als U geboot heeft van Gparted, weet U het ondertussen.
 
U kunt XP op 13 Gig partitie zetten, maar vergeef mij mijn ongeloof, kan me niet voorstellen dat U zo'n schijf heeft.
En als U hem al heeft komt hij nooit boven ATA 60 uit, vrees ik.
Als ik 13 en 111 bij elkaar op tel kom ik op 124 gig, wat akelig veel lijkt op een 150 Gig harde schijf met hidden 20 Gig herstel partitie.
Weet U heel zeker dat het niet twee partities zijn op een schijf.
Als U geboot heeft van Gparted, weet U het ondertussen.

Beste,

Ik heb het nog eens nagezien met Gparted
In bootmenu staat:

in geel: /dev/sda5
12,43 GiB
in wit deel :
partitie bestandssysteem Koppelpunt grootte gebruikt vrij vlaggen

/dev/sda1 ext2 243 MiB 51,51 MiB 191,49 MB boot
/dev/sda2 extended 12,43 GiB ---- ---- -----
//dev/sda5 lvm2pv mintvg 12,43 GiB 12,38 GiB 44,00MiB lvm

de schijf is een ATA MAXTOR 91360D8
Ik vrees wel dat ik niiet veel plaats zal hebben voor bijkomende programmas en gegevens,kan dat ?Als OS staat er alleen Linux mint dus op
sorry voor de indeling van het overzicht,want het veranderd als ik reageer
mvg,
 
Is een harde schijf van een 13,3 GB . De schijfindeling ziet er wel een heel zooitje uit . Zelf zou ik gans die harde schijf met Gparted herbewerken. Alle partities verwijderen. Eén nieuwe primaire partitie maken en formateren in NTFS formaat.
Linux Mint opnieuw installeren, en bij het installeren zal die automatisch in EXT4 formaat geformateerd worden.
Je zal één grote partitie hebben toegewezen aan Linux mint en een zeer kleine Swap-partitie. Swap partitie is hetzelfde als wisselbestand in Windows .
De indeling van je harde schijf lijkt nu wat zoals je hier te zien krijgt.
linux - Gparted cannot resize extended or LVM partition - Super User
 
Wie is Wie

Wie is Wie

Even voor de zekerheid.
/dev/sda2 is een extended partitie ?? en precies even groot als /dev/sda5

Wie is wie?
In Linux is sda = Schijf 1 in Windows.
Dus schijf 2 = sdb
sda1 is partitie 1 en dan is sda5 dus partitie 5 op schijf 1
Heb even twee foto's gemaakt van Gparted van een PC waar ik even tijdelijk een extra (sdb) schijf in heb gezet.
Je ziet dus dat de nummering partities zijn. Geen schijven !!
De eerste is 250 Gig groot, de tweede 80 Gig.

Nu terug naar Uw probleem.
13 Gig is groot genoeg voor XP, maakt u zich geen zorgen.
Het enige dat U moet doen is "Mijn Documenten" verplaatsen naar een andere schijf.
Ik had zelfs op 10 Gig nog ruimte over.
Zie: https://i100.photobucket.com/albums/m34/Wisperbird/MijnSchijf.jpg

Let op:
  1. Heb vaker mee gemaakt dat WinXP het vertikt om goed te werken op een schijf die aan de secundaire Ata hangt.
  2. Als Gparted niet vanzelf start dan is er wat fout gegaan;
    • bij het downloaden
    • bij het branden
    • of de aansluiting van de CD drive
Gparted heeft geen last van gammele schijven of compleet lege schijven
er start een live versie van Linux op die zelfstandig werkt.
 

Bijlagen

  • BILD0080.jpg
    BILD0080.jpg
    66.2 KB · Weergaven: 172
  • BILD0081.jpg
    BILD0081.jpg
    70.3 KB · Weergaven: 146
//dev/sda5 lvm2pv mintvg 12,43 GiB 12,38 GiB 44,00MiB lvm





Extended is een uitgebreide partitie die meerdere volume(s) kan bevatten. In dit geval een logisch volume waarvan rocky52 bij het installeren van Linux Mint heeft gekozen voor zijn persoonlijke map te versleutelen (rood gemarkeerd) . Windows kan men niet installeren op een logisch volume, Linux wel .
 
@Ranger & Wisperbird

De Linux Mint 17.2 Rafaele Xfce werkte wel,maar was inderdaad slecht geinstalleerd
heb met Gparted alles gewist en opnieuw geinstalleerd.,maar als ik terug kijk met gparted
heb ik partitie /dev/sda1 ext 4 grootte 11,42 GiB gebruikt 4,50 GiB vrij 6,92 GiB boot
maar ook weer /dev /sda2 extended grootte 1,25 GiB gebruikt ----- vrij ----
met als subonderdeel /dev/sda5 Linux-swap grootte 1,25 GiB gebruikt Ob vrij 1,25 GiB
dit is volgens mij nog niet in orde denk ik.
ik heb bij de installatie deze keer lvm niet geselecteerd en geen map encryptie
Graag jullie mening,
mvg,
 
Ik wil van die extended(logische) partitie af,en zoals Ranger voorstelde 1 grote partitie toegewezen aan Linux hebben,maar weet niet
hoe ik dat moet doen ,ik had met Gparted alles gewist en als ntfs geformatt ,en Linux rafaele geinstalleeerd,maar dat haalde niets uit.
heb ook alles gedeleted en rafaele geinstall met wis ganse schijf als eerste optie aangevinkt en lvm uit,is toch logisch volume beheer? ,maar haalt ook niets uit.
graag jullie advies,

Bij voorbaat dank
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan