Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees Medema

Steunend lid
Vip Lid
Beste mensen,

Stelt u zich voor: ik heb een PC W10 en draai regelmatig een backup (op een externe schijf) met Veeam Agent (geweldig backup programma trouwens, voor zover ik weet). Gelukkig heb ik de backup nooit hoeven te gebruiken, maar ik neem aan dat dat prima verzorgd is. Ik beschik niet over een installatieschijf van W10, want ik heb W10 verkregen via Windows zelf.
Ik had echter onlangs een slapeloze nacht over: wat moet ik doen als mijn systeem inderdaad crashed en ik krijg het niet meer opgestart?! Ik neem aan dat de procedure ongeveer als volget in zijn werk gaat:
Ik stop een opstartschijf in mijn PC (vraag 1)
Ik zorg dat het systeem vanaf die opstartschijf opstart (vraag 2)
Nadat het systeem weer hersteld is, ga ik met Veeam agent de gebackupte bestanden weer aan het systeem koppelen (vraag 3)
Als ik daarna het systeem weer gewoon opstart, zou het weer naar behoren moeten functioneren (vraag 4)

Vraag 1. ik heb dus geen opstartschijf. Wat moet ik doen om die schijf wél te hebben?
Vraag 2. Ik neem aan dat het systeem, constaterende dat het niet kan opstarten, automatisch terugvalt op de CD/DVD die ik als opstartschijf heb gemonteerd.
Vraag 3. Ik zal aan Veeam moeten vragen / checken hoe de recovery in zijn werk gaat? En die vervolgens uitvoeren..
Vraag 4. Ervan uitgaande dat de schijf waarop het draait niet kapot is: is dit een juiste veronderstelling? Ik neem aan dat ik anders een nieuwe schijf moet aanschaffen en (laten)
monteren? Vervolgens stap 3 alsnog uitvoeren.

Jullie merken wel dat ik een dergelijke situatie nog nooit aan de hand heb gehad, dus dat ik wellicht een beetje klungelachtig uit de hoek kom. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen de nacht weer rustig door te komen -m-

Cees
 
IK BEN ZO TEVREDEBN MET AOmei backupper dat ik nooit een ander programma heb geprobeerd, maar in essentie doen ze allemaal hetzelfde.

Ja, waar een mens gelukkig en tevreden mee is, dan blijf je daar het beste bij.
Betreft Back-up en dergelijke, ik zweer al een tijdje bij Macrium reflect. Ik neem wel altijd een clone van mijn schijf.
Betreft die 2de partitie, persoonlijk ben ik meer aan een aparte D schijf. Dus geen partitie op een andere schijf. Reden hiervoor, als er iets misgaat met een schijf met diverse partities, dat je dan meestal alles kwijt bent. Dit is niet zo met een volledig aparte schijf. Voor de prijs moet je het niet laten. Zie wat je nu het hebt van D: schijf en ik vermoed dat je niet veel groter dan 1TB zult nodig hebben.
 
Wat later dan gehoopt, ben ik dan nu zover. Ik heb een AOmei system image gemaakt. Deze is trouwens aanzienlijk kleiner dan ik had verwacht. Nog geen 90 Gb (ipv de 190 die ik verwacht had, en exl. de persoonlijke gegevens bestanden van zo´n 440 Gb (D:). Ik ga nu eens op zoek naar de mogelijkheid om incrementele / differentiele backups te draaien van de persoonlijke gegevens. Heb nl het plan om 1x per maand een nieuwe system image te maken en die wekelijks te voorzien van 2x een incrementele of differentiele backup. Tenzij je mij iets anders aanraad...
Ben ik op de goede weg?
 
dat hangt af van wat voor type Bios je hebt. met legacy bedoelen ze de tradionele BIOS, zoals die in oude apparaten zat. UEFI is een nieuwer type BIOS die voorkomt in meer moderne apparaten. aan de hand van type en modelnr. is wellicht op Internet te vinden welk type je hebt. je kunt het natuurlijk ook in de Bios zelf zien. Zie: Wat is UEFI? - Computerworld
 
Ik krijg het dus niet voor elkaar. Hij blijft hangen in het proces van het maken van een bootable disk. De counter loopt op tot 70% en blijft vervolgens hangen. Heb het enige keren geprobeerd via legacy en UEFI maar beiden met hetzelfde resultaat. Geen geluk met het maken van backupsysteem voor mijn computer. Bedankt voor je hulp, maar ....
 
@Cees M indien je wilt dan bezorg ik u de ampe.iso welke je dan kunt gebruiken om je een opstart herstel cd aan te maken voor het terug zetten van de eerder aangemaakte backup van de Aomei backupper..
*je krijgt een mail via WeTransfer ...deze bevat een download link voor het ophalen van de ampe.iso
het bestand is 293MB groot en past dus op een cd .
 
Dat zou geweldig zijn, maar hoe moet ik die dan behandelen?
Zou je er aub een korte bedieningbeschrijving bij kunnen doen, of ben ik nu erg onbescheiden en teveel aan het vragen? Ik heb nl geen idee wat een ampe.iso is en doet :vraagteken:
 
jij wouw toch een opstart cd of usb stick aanmaken via het programma Aomei backupper dacht ik of heb jij een ander programma van Aomei ....!
daar je in bericht #21 aangaf dat het je blijkbaar niet lukt om deze opstart cd /usb stick aan te maken heb ik u dus de ampe.iso bezorgt .
deze werd zo genoemd door Aomei zelf en is dus in feite bedoeld om op te starten vanaf deze cd of usb stick om zodoende de backup aangemaakt door je Aomei backupper te benaderen om zodoende je systeem te herstellen door het terug plaatsen van een backup bestand ...
 
Denk dat ik even moet gaan slapen, want dreigt me dus boven mijn pet te gaan. Wat ik veronderstel is, dat ik dat bestand op een cd moet branden en die CD vervolgens als input gebruik voor AOMEI om de gegevens voor de opstart CD op te branden? Dan moet het dus sowieso een RW-CD zijn, als het het inderdaad waar is wat ik eruit kraam....
 
jij dient gewoon de ampe.iso te branden als een beeld bestand op een cd ... zodoende dat je een opstart cd krijgt welke je dient te gebruiken om op te starten in het geval je je systeem wilt herstellen door een backup terug te plaatsen .
 
Geweldig! Ga het morgen direct doen. Dan kan ik dus het probleem "Opstart CD" van me af schuiven en me weer op de "het gewone werk" gaan storten. Dankjewel weer voor je steun en toeverlaat!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan