Windows 10 Hoe in bios raken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Verleden week heb ik na een defecte HDD een SSD gestoken in de desktop van mijn dochter. Daarop kwam de vraag bij mij op hoe ik in de bios kan raken als het USB toetsenbord nog niet gedetecteerd is.
Dan kan je niet via DEL of andere toets in de bios raken of zelfs een ander opstartmeium gebruiken.
Vroeger waren er overal PS2 aansluitingen. Maar die gaan er uit. Ik zag nu al dat bij haar desktop er enkel een PS2 voor toetsenbord voorzien is. Maar als er géén PS2 is en de USB's zijn nog niet erkent, hoe start je dan de bios op?
 
Moet je dan alle USB poorten proberen? Ik twijfel, op een bepaald moment schakel ik het automatisch opstart bij druk op toetsenbord uit. Toen bemerkte ik dat de USB poorten achteraan niet meer werkten. Gelukkig zat er op een kaartlezer een USB en kon ik deze gebruiken om het euvel te herstellen. Dat bracht me op de vraag. Had die kaartlezer er niet gezeten, dan was er mogelijks een probleem. Daar ik een toetsenbord nog liggen heb met PS2 en er een PS2 aansluiting voorzien was, kon ik toch verder. Maar wat als er geen PS2 en kaartlezer aanwezig is? Niet iedereen kan op het moederbord een USB verbinding tot stand brengen.
 
Laatst bewerkt:
Reset of clear het BIOS eens d.m.v. de microswitch of even het batterijtje er uit halen.
Misschien legacy USB support uitgezet in het BIOS en dan kom je er niet in met een USB keyboard.
 
Het ligt er helemaal aan van welke fabrikant het moederboard is.
Niet elke toetscombinatie is hetzelfde om in het bios te komen.

HP of Dell gebruiken namelijk andere combinaties
Del, F8 of F12 zijn veel voorkomend
Ook de F2 toets vasthouden kan helpen. HP lukt het met op veel modellen via de F10 toets en Lenovo met af en toe de F1 toets te benaderen.

Bij een UEfi bios
Als dit niet lukt staat BIOS legacy support niet ingeschakeld of ondersteunt de computer deze modus niet. Je kan dan op de volgende manier te werk gaan. Start Windows 8 of Windows 10 gewoon op. Eenmaal opgestart drukt dan op de SHIFT toets en houd deze ingedrukt terwijl u Windows herstart. Laat de SHIFT toets in geen geval los tijdens het herstarten.

Misschien nog een optie, computer afsluiten. Opnieuw opstarten zodra winlogo, uitknop ingedrukt houden tot lampjes uit, nogmaals,tot Windows een menu toont.
 
Laatst bewerkt:
Het ligt er helemaal aan van welke fabrikant het moederboard is.
Niet elke toetscombinatie is hetzelfde om in het bios te komen.

HP of Dell gebruiken namelijk andere combinaties
Del, F8 of F12 zijn veel voorkomend
Ook de F2 toets vasthouden kan helpen. HP lukt het met op veel modellen via de F10 toets en Lenovo met af en toe de F1 toets te benaderen.

Bij een UEfi bios
Als dit niet lukt staat BIOS legacy support niet ingeschakeld of ondersteunt de computer deze modus niet. Je kan dan op de volgende manier te werk gaan. Start Windows 8 of Windows 10 gewoon op. Eenmaal opgestart drukt dan op de SHIFT toets en houd deze ingedrukt terwijl u Windows herstart. Laat de SHIFT toets in geen geval los tijdens het herstarten.

Misschien nog een optie, computer afsluiten. Opnieuw opstarten zodra winlogo, uitknop ingedrukt houden tot lampjes uit, nogmaals,tot Windows een menu toont.

De vraag is wel "Wat als er geen toetsenbord gezien wordt". Ik weet welke toetsen je allemaal kan gebruiken. Maar het viel me op bij de nieuwe installatie. Als de USB niet werkt, dan WAT?
Heb het ook nog nooit tegen gekomen dat er geen enkele mogelijkheid was om op te starten. LP kan gelijk hebben met de bewering dat er sinds 1999 altijd een USB werkende is. Maar dat is de eerste maal dat ik hier van hoor.
 
Werkt via de kaartlezer wel dus alle tips over bios reset en key's zijn overbodig, geen USB 2.0 via mobo gebruikt is het enige wat ik kan bedenken.

Maar als er geen kaartlezer is, dan heb je enkel op het MB een dubbele rij contacten staan. Denk niet dat er veel mensen zijn die een dubbele rij contacten kan omzetten in een USB.
Er bestaan verbindingen die het maken maar wie heeft die in huis??? De USB's op de achterkant staan naar buiten toe op het MB.
 
indien je je voorzorgen neemt dan kun je in de Windows 10 instellen om naar het bios te gaan en dit dan zonder gebruik te moeten maken van een toetsenbord ..
Naar het BIOS opstarten vanuit Windows 10
Klik op de startknop en kies Instellingen.
Ga naar Bijwerken en beveiliging en klik in het linkerpaneel op Systeemherstel.
Klik onder Geavanceerde optstartopties op Nu opnieuw opstarten. ...vervolgens wordt je computer opnieuw opgestart en krijg je het opstartmenu van Windows 10 te zien.
Ga in dit menu naar Problemen oplossen / Geavanceerde opties / Instellingen voor UEFI-firmware.
Klik op Opnieuw opstarten om je computer opnieuw op te starten en direct naar het BIOS te gaan.
**men gaat er hier wel vanuit dat het bestuuringssysteem op te starten is..

dit beantwoord je vraag nog steeds niet veronderstel ik ..
want je vraag betreft eigenlijk hoe op te starten naar het bios indien het toetsenbord niet reageert om zo in het bios het opstart medium in te stellen om er van te kunnen opstarten om een verse installatie te kunnen doen ?
 
Dit beantwoord je vraag nog steeds niet veronderstel ik ..
want je vraag betreft eigenlijk hoe op te starten naar het bios indien het toetsenbord niet reageert om zo in het bios het opstart medium in te stellen om er van te kunnen opstarten om een verse installatie te kunnen doen ?

Klopt, maar het is een mooi stukje informatie.
 
wat jij wilt werd al meerdere malen gevraagd op het net maar een duidelijk antwoord werd er tot op heden niet vermeld .. of gegeven , tenzij je een bios reset doe waar door je het systeem in feite dwingt naar het bios te gaan schijnt het onmogelijk te zijn om zonder een toets aanslag het bios in te komen !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan