Windows 10 Installeren van Google Cloud

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eddymo

Steunend lid
Vip Lid
Heb ik goed begrepen dat men gratis een groot aantal bestanden kan opslaanbij Google Cloud ???? Ik zou bvb mij muziekalbum dat al meer dan 1 TB groot is willen veilig wegzetten in de Cloud. Nu staan die gegevens opgeslagen op een harde schijf van 4 TB, maar ik lees in jullie ber
 
Daar zijn andere oplossingen ook voor beschikbaar, want 4 TB in de cloud dat zal je een behoorlijke cent kosten... En niet eenmalig maar abonnementskosten... De gratis cloud van Google is overigens 15 Gb groot.

Je kan al heel wat bereiken door je 4 TB niet op één schijf te zetten maar op een NAS, met meerdere schijven die in RAID of MIRROR worden geschakeld. Als er één de geest geeft krijg je allerlei alarmen die afgaan, het zal je niet ontgaan. Overigens draaien die allemaal periodiek schijfcontrole en sturen je een rapport daarvan in je mailbox. Hoef je dus zelfs niet naar te gaan kijken.

Afhankelijk van het model kan je dan die kapotte schijf eruit halen zonder je NAS offline te halen, bij goedkope modellen moet je wel even power eraf halen. Dan stop je er een nieuwe ongeformatteerde schijf in (identiek aan de schijf of schijven die nog aanwezig zijn is best) en je zal merken dat een REBUILD wordt uitgevoerd. Ondertussen blijven je bestanden bereikbaar maar de prestatie zal tijdelijk lager liggen. Na enkele uren (een dag ?) krijg je melding dat de rebuild is gebeurd en het systeem draait weer als een zonnetje.

Los daarvan kan je natuurlijk ook nog altijd backups maken, idealiter van een NAS naar een identieke 2de NAS (dat heb ik hier draaien). Die backup kan je volledig inplannen, géén omkijken naar.

Zie je dat niet zitten : koop dan minstens een tweede 4TB schijf en installeer een geautomatiseerde backup of schaduwcopie. Daar is software voor beschikbaar. 4TB is natuurlijk wel véél en neemt zijn tijd over je netwerk of op 2 USB poorten van je PC...
 
Inderdaad 4TB in the cloud is financieel voor de hobbyist niet haalbaar.
Ik ga er dus vanuit dat de keuze van Google Cloud gebaseerd is op veiligheid.
Een NAS is een goed alternatief, maar realiseer je dat als je huis in de fik gaat je dan alles ook kwijt bent.
Thuis een backup van een PC die in hetzelfde huis staat is schijnveiligheid.
 
Heb ik goed begrepen dat men gratis een groot aantal bestanden kan opslaanbij Google Cloud ???? Ik zou bvb mij muziekalbum dat al meer dan 1 TB groot is willen veilig wegzetten in de Cloud. Nu staan die gegevens opgeslagen op een harde schijf van 4 TB, maar ik lees in jullie ber
Goed lezen : TS heeft momenteel meer dan 1TB opgeslagen "in jaren". Dat wil nog niet zeggen dat er 4 TB nodig is. Het zal ook jaren duren vooraleer 4TB muziek bereikt wordt.

Wat NAS techniek betreft is het al met menige 'gewone' gebruiker misgelopen. Dan krijgen ze de NAS niet meer in orde. Men blijft wel gebonden aan een specifiek merk hardware en software. Bij catastrofale situatie is de opslag van de nog 'goede' schijven ook onleesbaar encrypted.
Dan moet men een degelijke support krijgen, wat zeldzaam wordt. De bedoeling van een NAS is goed maar ik ben niet overtuigd dat veilig stellen hiermee garandeerd is.

Wat TS doet met zoveel muziek doet in onze de zaak niet. Maar mag er niet in gesnoeid worden ?
 
Is het niet goedkoper een tweede 4 Terra aan te schaffen, die via FreeFileSync te vullen.
Ergens veilig te bewaren en eens per maand weer via FreeFileSync bij te werken.
Vereist natuurlijk wel discipline.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan