Internet Algemeen Internet op 1e verdieping

Status
Niet open voor verdere reacties.

theplayer

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb op de eerste verdieping van mijn huis een wat oudere maar prima werkende computer staan met WIN10. In die kamer heb ik echter geen internetaansluiting. Een kabel trekken vanuit de meterkast beneden en dan op de trap naar boven leggen lijkt me geen oplossing :)
Het zal dus draadloos (WIFI?) moeten, door diverse muren... Wat kan ik hiervoor het beste aanschaffen? Wat heb ik dan nodig?
 
neem hier een kijkje:

PowerLine: internet via het stopkontakt, voorwaarde de net fase van de meterkast=net fase van de des betreffende kamer, de snelheid ervan wordt bepaald door je budget. dit is dus GEEN wifi!!!
@theplayer Devolo heeft ook WLAN (wireless LAN) producten, die dus niet die beperkingen van Powerline hebben maar een volwaardig WiFi-network verzekeren.

Moet je op hun site die Wivy je hierboven gaf even onder de menuknop producten kijken en dan behoorlijk naar beneden scrollen. Vind je daar vb. de Devolo GigaGate module, basisstation en expansion kits !

Heb ik persoonlijk hier thuis staan en is een wonderbaarlijke kit ! Ik heb hier gewoon géén bedraad netwerk omdat de bouwheer van dit huis er een zootje van heeft gemaakt en ik gewoon NIET aan mijn modem kan geraken met kabels. Dit beest klaart de klus voor 3 verdiepingen, een 6-tal PC's, printers etc...
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Ik zie nu wel dat mijn vraag om een draadloze internetverbinding wel iets meer inhoudt dan ik dacht. Ik kan nu al niet meer kiezen dus zie graag de beste optie voor mij...
Ik heb geen draadvezel.
 
@theplayer Devolo heeft ook WLAN (wireless LAN) producten, die dus niet die beperkingen van Powerline hebben maar een volwaardig WiFi-network verzekeren.

Moet je op hun site die Wivy je hierboven gaf even onder de menuknop producten kijken en dan behoorlijk naar beneden scrollen. Vind je daar vb. de Devolo GigaGate module, basisstation en expansion kits !

Heb ik persoonlijk hier thuis staan en is een wonderbaarlijke kit ! Ik heb hier gewoon géén bedraad netwerk omdat de bouwheer van dit huis er een zootje van heeft gemaakt en ik gewoon NIET aan mijn modem kan geraken met kabels. Dit beest klaart de klus voor 3 verdiepingen, een 6-tal PC's, printers etc...
dit is inderdaad het van het en zoals ik al eerder vermelde: de snelheid ervan wordt bepaald door je budget
en wat zijn de toekomst plannen, nieuwe pc, streamen ....
 
dit is inderdaad het van het en zoals ik al eerder vermelde: de snelheid ervan wordt bepaald door je budget
en wat zijn de toekomst plannen, nieuwe pc, streamen ....
Wij werken overal in huis met powerlan van Telenet. De nieuwste, die gaan zelfs om online te gamen. Ik zie het probleem niet over snelheid daarvan hoor. Heel erg simpel, bakje in aan de modem, bakje boven aan de pc en klaar is kees. Oh ja, je zal die waarschijnlijk nog moeten aan je systeem koppelen dan, alle dat was hier althans zo, maar alles is Telenet, ook die powerlans. Sommigen zenden ook Wifi uit.
 
En om het allemaal nog ingewikkelder te maken heb je ook nog Mesh
Ik kan geen plekje in mijn huis bedenken waar ik geen snel wifi heb. Natuurlijk zal het bedraad wel sneller kunnen, maar ik doe en kan alles wat ik wil en moet doen met mijn ASUS ZenWifi systeem. Was wel prijzig, maar ik ben er zéér tevreden over.
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
En om het allemaal nog ingewikkelder te maken heb je ook nog Mesh
Ik kan geen plekje in mijn huis bedenken waar ik geen snel wifi heb. Natuurlijk zal het bedraad wel sneller kunnen, maar ik doe en kan alles wat ik wil en moet doen met mijn ASUS ZenWifi systeem. Was wel prijzig, maar ik ben er zéér tevreden over.
Ja het schijnt een pracht systeem te zijn die Asus ZenWifi. Volgens de technieker van Telenet die hier alles heeft komen installeren, moeten die powerlans van Telenet eigenlijk niet onderdoen. Ik heb voor de starterset 2 powerlans 1 met wifi en 1 zonder wifi 100€ betaald. Heb er dan nog een set ook 1 met en 1 zonder wifi voor 1€ en heb er dan nog een set van 2 zonder wifi tweedehands voor 30€ gekocht, wat nu niet meer kan, omdat alles geregistreerd word. Ik heb dus 6 powerlans in huis waarvan je er 5 effectief kan gebruiken, omdat de eerste aan de modem dient te hangen. Ik heb er 2 met Wifi, er steekt er eentje beneden met wifi en eentje boven met wifi en ik heb mijn modem ook nog die wifi signaal uitzend. Ik heb overal in huis een sterk tot heel sterk wifi signaal en op 5 plaatsen bekabeld internet. Dit voor de prijs van 131€. Ik vind dit eigenlijk nog wel goed meevallen. Oh ja ik heb die 131€ niet in 1 keer betaald. Ik heb mijn systeem uitgebreid in 3 keer. Ben begonnen met de starter set van 100€, enkele maanden later heb ik dan die 2 tweedehands powerlans zonder wifi bij gekocht. Deze zomer heb ik dan voor 1€ nog een starter set bij gekocht. Nu is er eigenlijk overal in huis voldoende internet aanwezig, juist mijn laptop werkt op de wifi, al de andere laptops en pc werken via bekabeld internet. Terwijl er overal sterk wifi signaal aanwezig is. De snelheid via de kabel is toch nog iets sterker als via wifi. Maar als ik bekabeld zou willen werken, dienen we nog 1 powerlan bij te hebben. De X box heeft ook een powerlan, vandaar dat mijn laptop er geen kan hebben. Er hebben dus 3 laptops, 1 desktop en de X box een powerlan en aan de modem hangt er 1, dat maakt een totaal van 6 stuks.
 
Je dient niet voor elk apparaat een extra powerline te installeren. Je kan er ook een switch achterhangen waar je weer meerdere bekabelde apparaten op kan aansluiten. Is efficienter. Wat snelheid betreft (powerline vs wifi), zijn deze wel aan elkaar gewaagd. Hier ook weer, je krijgt waarvoor je betaald.
 
Heb je een huis met betonnen vloeren ga dan voor Powerlan : 2 stuks - 1 aan de router met kabel in stopkontakt, 1 in stopkontakt op eerste verdieping. Als je op de 1ste verdieping bekabeld kan en wil werken is standaard powerlan stekkers voldoende.

Wil je op de verdieping met laptop vb. draadloos werken moet je daar een powerlan stekker hebben die ook Wifi uitzendt. Zo kan je overigens ook meerdere apparaten op die verdieping verbinden.

Heb je een oud huis met houten vloeren : ga dan maar voor een Wifi-Extender. Zet die op de 1ste verdieping en verbindt draadloos met je router beneden. Daarvoor moet je wel een iet of wat doenbaar signaal nog hebben op die eerste verdieping. Die extender zal dat versterken.

Eenvoudiger kan het echt niet uitgelegd en het zijn ook de eenvoudigste oplossingen. In de vorige posts zag je nog verder gaande en performantere systemen maar ik vrees dat je niet de kennis hebt om die aan de praat te krijgen en te houden.
 
Héél erg moeilijk om in te schatten hoe bij u de situatie is en wat u daarvoor nodig heeft.
Welke snelheden wilt u bereiken ?
Is er misschien goede of deels goede wifi ontvangst op de eerste verdieping, maar wel genoeg voor het te bereiken doel?

Heeft u misschien een laptop of smartphone of familie of een vriend met een laptop om eens te testen of er zo wie zo een wifi verbinding te maken valt op de eerste verdieping.
Zo ja, dan zou je eens kunnen meten welke snelheid er gehaald wordt en de verbinding acceptabel is.
In dat geval zou een USB Wifi adapter of als er plaats is in de oude pc, een wifi insteekkaartje voldoende kunnen zijn voor een acceptabele wifi verbinding met de router die beneden staat.

Is er helemaal geen of zéér slechte wifi ontvangst op de eerste etage dan komt een powerline of een wifi versterker in beeld.
Ook weer afhankelijk van de situatie. Want powerline over twee verschillende fase geeft vaak ook problemen.

Ik zou er dus eerst proberen achter te komen wat er op dit moment mogelijk is en daarna de oplossing zoeken.
 
Ik zal het even beter uitleggen. Ik heb een vrijstaande woning met betonnen vloeren. Beneden heb ik een studeerkamer waarin ik tot 2019 een bedrade intenetaansluiting gebruikte voor mijn voor mijn computer. Die loopt vanuit vanuit de meterkast door een loze elelctriciteitsleiding onder de vloer van de hal naar mijn studeerkamer. Mijn nieuwe TUF Gaming met ASUS moederbord heeft die aansluiting niet nodig want die draait prima op WIFI.
In de hal gaat de trap omhoog. Dan de 2e deur naar rechts en dan kom je in een slaapkamer. Dan daar recht tegenover weer de deur door en dan kom je in een grote kamer van 7x7 m. Dat is de ruimte boven de dubbele garage. De tweede computer staat daar aan het einde en dat dus tegen de buitenmuur.

Hier een foto met een tekening

1606569094689.png
1606569493726.png

voorzijde
Nu moet het toch duidelijk zijn wat ik nodig heb...
 
Voor ziggo (NL) hebben ze een standaard modem , maar werkt voor een optimale wifi verbinding niet altijd goed.
Wat je kan doen is een extra router aanschaffen en aansluiten op de ziggo modem, wel eerst de ziggo modem in bridges modus laten zetten door ziggo zelf.

 
Het is misschien even werk, maar mijn advies is om de nieuwe TUF Gaming met ASUS moederbord eens een keer in de studio op de 1e etage zetten en kijken hoe de wifi verbinding daar is.
Is deze goed, daarna voor een usb wifi stick of als er plaats is en de juiste connector in de oude pc, een wifi insteekkaart. Dit is de goedkoopste oplossing.

Heb je geen of slechte verbinding komen alle andere oplossingen die in dit topic aangeboden worden aan bod.

TP-Link heeft een goed kaartje met verlengkabels aan de antenne zodat je deze op een betere plaats kunt zetten dan achter op de pc.
Maar je moet dan wel een vrij PCIE slotje hebben op het moederbord.

51oxt%2Bt8uFL._AC_SL1000_.jpg


Wat Powerline betreft, als ik de situatie beoordeel is de kans groot dat deze studio op de eerste etage een andere groep en waarschijnlijk dus een andere fase is. Maar dan zal je de tekeningen van de elektrische installatie er bij moeten pakken en dat heeft niet iedereen.
Kans is dan groot dat Powerline problemen geeft ondanks dat tegenwoordig het signaal door de 0 gaat.
Hier bij mij thuis had ik ook Powerline geprobeerd, maar dat werkt e niet goed en daarom voor Mesh gekozen. Hierdoor wel bijna 400 euro lichter.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan