Windows 10 Is mijn harddisk actief?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben gezegend met een desktop van Medion. Heb ik geen klagen van maar ze hebben bespaard op het ledje dat normaal oplicht als de harddisk actief is. Heel vervelend als je een bewerking aan 't doen bent die wat tijd nodig heeft want je weet niet wanneer het gedaan is. Iemand een idee wat ik daar aan kan doen?
 
Er word op de raarste dingen bespaard, een LEDje kost geen fluit en toch wordt daarop bespaard. Geen mens die dat snapt. Of je dat achteraf zelf kan installeren weet ik helaas niet.
 
geef in het zoekvenster resmon in en start deze vervolgens op ..klik op de tap schijf en indien je schijf met een schrijf of lees bewerking bezig is dan zie je ook dat vermeld .

Ashampoo_Snap_vrijdag 1 maart 2019_12h20m36s_001_.png
 
inderdaad dient resmon open te staan ..vroeger onder xp was er iets dat zich in de taakbalk nestelde en door een groen/rood lichtje zag je dan of er een schrijf/lees bewerking bezig was op de schijf maar dat stukje software werkt dus niet meer op de Windows 10
 
Als je een beetje handig bent, maak je zelf een HDD ledje in de systeemkast.
Voor zover ik weet bestaan er geen moederborden meer zonder aansluiting voor zo'n led.

Eerst aan een ledje zien te komen, die kan uit elke oude systeemkast gehaald worden. Even de maat opnemen en een klein rond gaatje boren vlak bij de power led. Het zou mooi zijn als het led hier nu strak in past en ander een heel klein beetje lijm gebruiken. Draadjes vastzetten aan de powerled en het stekkertje op het moederbord plaatsen. Let op, een led heeft een plus en een min. Sluit je het verkeerd aan, is er niets aan de hand behalve dat hij niet wil branden.

Anders bij Ali express, daar kost het niets: https://nl.aliexpress.com/item/57cm-...809506714.html

Ik zal wat voorbeelden er bij doen hoe het er van binnen op het moederbord er uit kan zien. Maar dit verschilt per moederbord.

Capture.PNG


front panel pin outs.jpg
 

Bijlagen

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    172.4 KB · Weergaven: 201
Er bestaan ook houdertjes om led in te bouwen. Kost 2 maal niets. In bijna alle apparaten zit een ledje. Dus volgende maal slopen en ledje uithalen. Ik heb er hier zeker meer als 100 liggen in diverse kleuren en maten. Kan er best een paar missen hoor gratis. Alleen moet dit bij U geraken hé.
 
ik kan niet geloven dat er geen ledje aanwezig is betreffende de hdd ...een dik jaartje geleden heb ik hier dezelfde vraag gekregen van een familie lid welke dus ook een Medion had aangekocht via de Aldi en na inspectie was er wel degelijk een ledje aan het knipperen maar dit viel haast niet op aangezien het gaatje dat het licht van het ledje verborg was niet groter dan het kopje van een naald er ging zelfs nog geen naald in dit gaatje !
*door een dikkere naald warm te maken kon ik het te kleine gaatje iets ruimer maken zodat het blauw ledje wel kon gezien worden .
**daar het familie lid geen boortje had van 1mm gebruikte ik dus een dikkere naald anders had ik dit te kleine gaatje ruim1 mm groot gemaakt ..
dus mijn advies luid om eerst eens goed te kijken ..
 
Skippy dat was wat ik zocht. Een van de dagen men kast eens open doen dan wet ik ook of Qtex gelijk heeft betreffende de aanwezigheid van het ledje. Een boortje heb ik wel.
Allen bedankt voor de reacties. Je hoort nog van mij.
 
Als je in je taakbalk je Harddisk wil kunnen controleren kan je dit via dit kleine programmaatje doen. Je moet wel enekele zaken aanvinken.
- C ( is normaal je harde schijf)
- show in tray aanvinken
- start with os ook aanvinken
Dan zie je onderaan in je taakbalk een vierkantje met onderaan een rood rechtoekje en bovevaan een groen rechthoekje, groen is lezen, rood is schrijven. Zie je het niet staan in je taakbalk dan moet je naar je instellingen gaan. persoonlijke instellingen, taakbalk gaan en daar in taakbalk is het een beetje zoeken omdat je op een zin moet klikken. net onder de titel systeemvak heb je een zin die "selecteren welke pictogrammen op de taakbalk worden weergegeven ", daar klik je op en daar selecteer je dan driveGLEAM. En start je systeem herop om het te activeren.
Hier kan je driveGLEAM afhalen, helemaal bovenaan "installer" aanklikken.
http://www.dirtcellar.net/software/d...drivegleam.php
 
dat was het inderdaad Cve wat ik eerder bedoelde in bericht #5 vroeger onder xp kwam deze rechtstreeks rechts in de taakbalk te staan …
dit tooltje word al sinds 2011niet meer bijgewerkt men kan deze vermoedelijk wel nog gebruiken onder de Windows10 maar deze komt dus gewoon links in de taakbalk te staan en niet rechts ..
je kan denk ik wel aangeven om dit tooltje ook te laten starten met het systeem ..
 
Qtex;n239303 zei:
dat was het inderdaad Cve wat ik eerder bedoelde in bericht #5 vroeger onder xp kwam deze rechtstreeks rechts in de taakbalk te staan …
dit tooltje word al sinds 2011niet meer bijgewerkt men kan deze vermoedelijk wel nog gebruiken onder de Windows10 maar deze komt dus gewoon links in de taakbalk te staan en niet rechts ..
je kan denk ik wel aangeven om dit tooltje ook te laten starten met het systeem ..

Beste Q, hij komt gewoon rechts te staan hoor. Zie maar, je moet het natuurlijk aangeven dat hij moet mee opstarten met OS. Dat heb ik ook meegedeeld.
harde schijf.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan