Windows 10 Laptop herinstellen vanuit "Systeemherstel"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Besten,

Door alle moeilijkheden met mijn laptop - zie alle andere topics hierover - heb ik besloten van mijn laptop volledig te herinstalleren. Ik heb daarvoor de volgende gedaan :
  • Instellingen - Systeemherstel = ik zag verschijnen dat dit terug naar de fabrieksinstellingen is : met moet invullen hetgeen gevraagd wordt op de blauwe schermen :
    • Land = België​
    • Toetsenbordindeling = Belgische punt​
    • 2e Toetsenbord aanduiden = neen​
    • Aanmelden bij Microsoft = gebruikersnaam ****** en daar stopt het *****​
    • De gebruikersnaam die men vraagt is = als voorbeeld toont men : "iemand@example./com"​
    • Dus vul ik daar mijn e-mailadres in.​
  • Er staat een melding :
    • "Meldt U aan met uw gebruikersnaam en wachtwoord die U gebruikt voor Office 365 (en dat heb ik niet) of andere zakelijke services van Microsoft = ????? "​
  • Wanneer ik mijn "gebruikersnaam" invul dan verschijnt de volgende melding in het rood :
    • De gebruikersnaam is mogelijk onjuist.​
    • Controleer of U deze juist heb getypt.​
    • Of stel Windows in met een lokaal account = ????? wat betekent dit ????​
Graag een tip wat ik verkeerd doe / invul.

Flamingo 😖
 
Een als je doet: Geen account ? Maak er een

1c5b53da-1439-4093-98a6-95366a825ac6.png
 
Wel even wijzen op de enorme verschillen tussen een MS account om aan te loggen én een lokaal account.
Als je vb. een NAS hebt met shares is een MS account om je PC aan te loggen niet meteen handig want dan heb je een PC die werkt met die MS account, maar moet je alle shares gaan benaderen met 'andere gebruiker' nl. je lokaal account...

En dat komt dus om het hoekje kijken van zodra je ook maar ergens iets veilig shared op je eigen netwerk. Doe je dat niet dan is er geen probleem uiteraard.
 
Besten,

TUTS : Zie mijn opgave :
  • Ik kom niets tegen om Internet aan of uit te zetten.
  • Zelfs geen icoontje om mijn WiFi uit te zetten.
Mastermagic :
  • Ik werk niet met Outlook en heb dus geen account.
  • Ik heb wel een "gmail adres+w8woord" - heb het geprobeerd, maar ook dit wordt geweigerd.
Skippy :
  • Ik bezit wel een "Microsoft Account met Wachtwoord".
  • Maar dat wil het niet aannemen : het moet een "Gebruikersnaam" zijn = " e-mail adres" - zie mijn opgave bovenaan.

Philip V :
  • Zoals het op heden staat "zou" alles openen met het "Microsoft account".
  • En zoals U meld, dat wil ik niet en heb ik nooit gehad voorheen.
**********
  • Zou het helpen indien ik op mijn "Thuis desktop PC" mijn "Microsoft account" zou verwijderen, zodat er niets meer op te roepen is ?
  • Dan zou die vraag van mijn "Microsoft account" toch niet meer mogen verschijnen ?

  • Nu heb ik "Systeemherstel" gebruikt.
  • Maar aangezien ik volledig "blanco" sta, kan ik geen andere optie in gang steken.

Hopende op nog enkele tips om te proberen, dank ik jullie reeds bij voorbaat.
Flamingo :cool:🤞
 
vergeet effe al het bovenstaande advies ...
vraag aan u is het systeem nog gewoon op te starten naar Windows ?
indien ja dan kun je een in-place upgrade doen en hiermee behoud je al je instellingen en ook al je programma's ook je persoonlijke bestanden worden behouden .. in het kort je geraakt niets kwijt enkel de Windows systeem bestanden worden vervangen ( vernieuwd )..
*m.a.w. de problemen die je eerder ondervond zullen verdwenen zijn .

hoe start je nu zo'n in-place upgrade ..

je maakt je een installatiemedium met behulp van het Media Creation Tool. (gebruik de laatste versie deze geeft je de 20H2)
je start niet op van dat installatiemedium!
Windows 10 word op de normale wijze opgestart.
via de Verkenner ga je naar het installatiemedium ..
je opent het installatiemedium en je klikt met de rechter muisknop op setup.exe > Als administrator uitvoeren.
je kiest ervoor om al je persoonlijke bestanden en programma's te behouden...
 
Beste Qtex,

Uw vraag : "vraag aan u is het systeem nog gewoon op te starten naar Windows ?"
Mijn antwoord : neen.

Ik heb met dit alles een zeer grove fout gemaakt : i.p.v. eerst rond te vragen op het forum, heb ik - na alle antwoorden op mijn moeilijkheden in mijn vragen op het forum - direct gekozen voor "Systeemherstel" zonder te weten wat dit juist allemaal zou te weeg brengen.

Wanneer ik op mijn PC aanstipte om "Systeemherstel" te laten uitvoeren, verkreeg ik diverse schermen met diverse info, maar die allen zo snel verdwenen dat ik die niet kon lezen.
En plots was het scherm zwart.
En nergens kon ik het volgende nog zien :
***** behoud je al je instellingen en ook al je programma's ook je persoonlijke bestanden worden behouden .. in het kort je geraakt niets kwijt enkel de Windows systeem bestanden worden vervangen *****

En dan verkreeg ik die "blauwe vraagschermen" die ik dus heb ingevuld - zie mijn volledige uitleg in het begin van deze topic.

Maar wat ik niet begrijp dat is het volgende :
Ik heb een Google account en heb een Microsoft Account.
Maar hier start dat "Systeemherstel" enkel op via "Microsoft account" en niet op de normale wijze bij een herinstallatie van Windows 10.
Ik heb dit reeds vele malen zien gebeuren door een kennis van mij op mijn "Thuis Desktop PC".
En die achtereenvolgende schermen zie ik niet verschijnen.
Het is allemaal "Microsoft account" dat de klok slaat.

Daarom mijn vraag : wanneer ik dat "Microsoft account" zou annuleren op mijn "Thuis Desktop PC" dan zou die toch niet meer bestaan en niet meer kunnen verschijnen op mijn laptop en zou MISSCHIEN de heropening van mijn laptop openen op de normale wijze.

Flamingo :geek: 👿
 
wat versta jij onder annuleren !
wil je deze pc los koppelen van je Microsoft account en vervolgens een verse Windows op zetten dan dien je een licentie in te geven want deze zal dan niet meer digitaal geactiveerd worden omdat deze dus los gekoppeld werd .
versta je onder annuleren dat je verder wilt gaan via het Lokaal account dan blijft deze pc wel gekoppeld aan je Microsoft account en word deze dus wel digitaal geactiveerd bij een verse installatie ..

ik heb hier ook een google account maar deze heeft dus niets te maken met het Microsoft account ..
welliswaar kan het google account (lees email adres ) gekoppeld worden aan het Microsoft account als een alternatief email adres ..ter beveiliging ook een telefoon nummer kan hier voor gebruikt worden ..
ter info : https://support.microsoft.com/nl-nl...-account-9df3f37f-3659-cbb1-75ba-6cb41c1bff45
 
de vraag wat versta jij onder Systeemherstel ?
indien jij Systeemherstel opstart via een opstart medium of via start>instellingen >bijwerken en beveiliging >systeemherstel ..>dan verkrijg je 3 opties ..
optie 1 deze pc opnieuw instellen
optie 2 terug gaan naar een eerdere versie ( indien de Windows.old nog aanwezig is )
optie 3 geavanceerde opties .. *
*meerdere opties zijn hier mogelijk zo ook systeemherstelpunten terug plaatsen indien deze er zijn !
ook is hier de mogelijkheid om een opstartherstel te doen of een opdrachtprompt te starten ..

klik je verder beneden op opnieuw beginnen met een schone installatie van Windows dan zal deze indien je een merk pc heb de Windows opnieuw installeren zonder de bloatware van dat betreffend merk .

***versta jij onder Systeemherstel het terug plaatsen van een systeemherstelpunt dan diende je via het oude configuratiescherm te gaan en deze via het herstel icon te benaderen .
 
Tuurlijk is het allemaal: Microsoft account dat de klok slaat, Microsoft verplicht iedereen om een Microsoft-account te nemen.
Daarom mijn vraag : wanneer ik dat "Microsoft account" zou annuleren op mijn "Thuis Desktop PC" dan zou die toch niet meer bestaan en niet meer kunnen verschijnen op mijn laptop en zou MISSCHIEN de heropening van mijn laptop openen op de normale wijze.
Neen, dat account zou dan misschien van je pc zijn, maar het bestaat nog wel degelijk. én... je pc gaat blijven vragen naar een account omdat een account verplicht is. Je kan dan alleen je g-mail gebruiken als hij reeds ingesteld was als gebruikersaccount mét "administators" rechten.


Maak gewoon een nieuwe outlook account aan dat je alleen gebruikt voor de laptop.
Dit is de gemakkelijkste manier voor hetgeen jij wil doen.

Als je vroeger de grote updates kreeg dan staat je activeringsnummer/licentienummer toch op de interne chip van je pc, dus geen probleem.
 
Waarschijnlijk logde U in met een lokaal account.
Een lokaal account is een account zonder gebruik te maken van een MS email account.
zo deden we het vroeger allemaal en dat kan nog steeds.

Gebruikte U geen wachtwoord dan kunt U proberen het ook zonder wachtwoord te doen, maar lukt vaak niet.
De naam die U moet op geven is ook terug te vinden in C:\Gebruikers.
Boot met installatie medium en kies repareren/opdrachtpromt
Die naam zag U ook altijd bij het opstarten.
U kunt het aanmaken van een Microsoft account altijd overslaan.
@Magistermagic MS wil ons doen geloven dat het niet zonder kan, maar dat is onzin.
Heeft U de PC niet zelf geïnstalleerd dan is Uw naam vaak gebruiker of administrator.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan