Hardware laptop scherm valt uit op batterijvoeding

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geachte,

heb een probleempje met een laptop asus F555L. Zodra ik de netvoeding uitschakel komt het scherm zwart. Heb al een beetje rondgezocht en met instellingen gespeeld, bios naar laatste versie geupdate maar geen verbetering. nieuwe batterij (niet origineel) brengt ook niets. originele batterij defect. so far enkel Win 10 geinstalleerd. Niettegenstaande het zwarte scherm blijft de pc draaien voor zover ik kan nagaan.

Vermoedelijk een component probleem maar eigenlijk hoe dit te controleren. iemand reeds zelfde voorgehad?

Benny
 
Dat is een moeillijke, en mss ook weer niet. Bij de software/firmware moet je volgens mij dit probleem niet gaan zoeken.
Wat me wel al opgevallen is aan de laatste generatie particulieren laptops, is de bouwkwaliteit. Daar deze "vroeger" nog redelijk was, is die tegenwoordig schrijnend slecht.
De communicatie van het moederbord naar het scherm verloopt over een kabelboom in (meestal) het linkse scharnier. En laat het de scharnieren zijn welke meestal ook het zwakste punt is van die laptops. Hangt met haken en oren aan elkaar...
Mijn vermoeden is dat je daar het probleem moet zoeken.
Hier een theorie, al ik het maar een theorie natuurlijk. Dat de voeding van de batterij, en de voeding van de netvoeding via apparte kabeltjes naar het scherm lopen. Als diegen van de batterij beschadigd is (of gekneld in veel gevallen), dan zou dat zulk gedrag kunnen verklaren.
Nogmaals, dit is een wilde (berekende) gok.
 
Ander aandachtspunt is dat het scherm zijn input ontvangt van de videokaart uiteraard. Kijk eens goed (vb. in een volledig verduisterde kamer) of bij batterijvoeding het scherm volledig dood is en dus zelfs geen licht zwart schijnsel geeft of dat het eerder het ontbreken van beeld is.
In dat laatste geval zou het kunnen zijn dat de videokaart in geval van batterij te weinig stroom krijgt en het dus opgeeft.

Maar hoe dat op te lossen is m.i. enkel vast te stellen door een hersteller/repair shop.
 
Configuratiescherm (als pictogrammen weergeven) --> Energiebeheer --> 'De schema-instellingen wijzigen'. Op het vernster dat dan opent kun je de helderheid Op batterij en op Netstroom instellen.

Misschien helpt dit ....
zie ook
.
 
Laatst bewerkt:
geachten,

zelfs in donkere omgeving niets te zien, en zowat alle instellingen geprobeerd zonder resultaat. Heb mijn oude batterij een uitgemeten en er staat daar effectief nog 8.54 V op. of dat voltage voor de aansturing is weet ik niet. Die is waarschijnlijk niet defect....
 
Dit is zo op afstand een bijna als onbegonnen zaak. Je moet eigenlijk zo een ding onder handen kunnen nemen en dingen doen ermee. Zo vanop afstand is dit eigenlijk een onmogelijke zaak. Dat kan zo heel veel dingen zijn van een slechte calibratie tot een geknelde kabelboom, tot een videchip die niet genoeg stroom ontvangt op batterij. Het kan veel zijn, maar Hoe begin je daaraan zo vanop afstand? Hoe handig ben jij met die dingen?
 
@ cve,

zal hem nog eens openen en met een vergrootglas componenten en contacten bekijken. men weet maar nooit dat er iets gecorrodeerd is.

Maar je hebt gelijk : vanop afstand is dit bijna niet te doen.

mvg

Benny
 
Als je hem open maakt, probeer dan alles eens vanuit deze toestand.
Onlangs had ik nog een gelijkaardig probleem. 1 vijs indraaien (scharnierkant) maakte een verschil van beeld of geen beeld. Om een idee te geven...
 
Als je niets hebt gemorst op je laptop is corrosie bijna uitgesloten. Een mosfet die slecht werkt kan wel, maar dan heb je wel kennis nodig. Maar dat betwijfel ik, gezien hij het wel goed doet op stroom en niet op batterij.
 
zal eens polsen op een electronisch forum, intussen gehoord dat het aan de sturing van schermachtergrond zou liggen maar waarom er een verschil zou zijn tussen netvoeding en batterijvoeding gaat mijn petje te boven....
 
Als het hier een wat ouder type laptop betreft wat nog met een inverter werkt zou ik het op zich wel kunnen verklaren met een wat slecht geworden batterij. Deze inverter dient er voor om de tl balkjes te laten werken door de lagere spanning om te zetten naar een hogere gebruiksspanning.

Op het lichtnet ( 230volt ) zal het scherm wat helderheid betreft bij de standaard instellingen op 100% staan.
Werk je op de batterij dan zal de helderheid naar ongeveer 50% terug gaan.
Zakt de spanning door een slecht geworden batterij zal ook de spanning dalen bij de inverter en hierdoor zullen de tl balkjes niet meer oplichten wat resulteert in geen beeld.

Maar u zegt dat er een nieuwe batterij is geprobeerd en dan gaat mijn beredenering niet op. Er natuurlijk van uitgaand dat deze batterij goed is.

Wat er dan nog overblijft zou een defecte inverter kunnen zijn. Maar dat is een reparatie niet meer waard voor een oude laptop.
 
Je hebt een andere batterij bij U geprobeerd. Als U Uw batterij elders probeert weet je direct of het de batterij is of niet. Maar het lijkt er meer dan zeker op dat het niet de batterij is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan