Windows 10 Nieuwe ssd in hp laptop

hallo,
Ik heb een ssd schijf in mijn hp laptop geplaatst en probeer w10 terug te installeren via dvd.
Ik kan deze niet laten opstarten via de dvd lezer, ook niet via externe usb dvd speler.
Heb dit ook gewijzigd in de bios.
Hoe kan ik dit aanpakken?
Alle tips zijn welkom

Mich

lange pier

Steunend lid
Vip Lid
Type HP laptop?
Indien een UEFI syteem opstarten via de Boot Selector key.
En DVD?, in de tijd van de USB sticks?

Skippy

Beheerder
Forumleiding
Admin
Misschien een clone van de oude schijf naar de nieuwe SSD of ook wel een migratie genoemd. Dan heb je een systeem zoals het was.
Zoiets is mij eigenlijk nog nooit niet gelukt tenzij deze destroyed is natuurlijk want dan kom je niet veel verder.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
vermeld eens het model van deze HP Laptop werd je eerder al gevraagd ..
dit om na te gaan of het om een oude bios gaat of eerder om een UEFI systeem ..
*heb eerder het vermoeden dat je de F10 dient te gebruiken en dat de F9 je "bios" reset naar de standaard instelling ..
een boot menu van hp kan er zo uit zien ..als hier onder afgebeeld en dan dien jij met de pijltjes toetsen naar het op te starten medium te gaan om deze te selecteren ..
Ashampoo_Snap_dinsdag 22 oktober 2019_09h48m12s_001_.png

lange pier

Steunend lid
Vip Lid
Met F9 kom je in het bootmenu bij een HP en voor alle opties esc incl. uefi toepassingen maar als het een uefi systeem is en er zit geen uefi bootmedium in dan kun je daar ook niet voor kiezen.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
je dient nadat je de startknop heb ingedrukt de esc toets in te drukken en de F9 toets om in de boot opties te komen ..
en vervolgens kies je dan voor de optical drive indien je vanaf een dvd wilt opstarten .. je systeem is duidelijk een uefi systeem ..staat duidelijk vermeld in de handleiding ...blz 96

Ashampoo_Snap_dinsdag 22 oktober 2019_14h01m00s_002_.png

aardbei

Steunend lid
Vip Lid
Tip : Ga je een ssd installeren , zet dan de controller mode op AHCI i.p.v. Ide.
Dan start de SSD veel sneller op

lange pier

Steunend lid
Vip Lid
Tip : Ga je een ssd installeren , zet dan de controller mode op AHCI i.p.v. Ide.
Dan start de SSD veel sneller op
Ten eerste is het een overbodige reactie, in nieuwere notebooks en PC's staat de sata controller al op AHCI en ten tweede maakt het niets uit qua snelheid ide of ahci mode.

lange pier

Steunend lid
Vip Lid
Heb ik gedaan maar in boot manager krijg ik geen keuzes.
Werkt alleen als het bootmedium en erin zit en uefi bootable is.
Hoe was de DVD gemaakt?

En de boot schijf dient NTFS geformatteerd te worden maar dat doet de installatie W10 helemaal zelf, waar krijg je dan die keuze?

Werkt alleen als het bootmedium en erin zit en uefi bootable is.
Hoe was de DVD gemaakt?

En de boot schijf dient NTFS geformatteerd te worden maar dat doet de installatie W10 helemaal zelf, waar krijg je dan die keuze?
Ik heb dezelfde dvd gebruikt voor mijn lenovo en daar werkte dit perfect.
Anders moet ik die op usb stick zetten

Bovenaan Onderaan