Opgelost nog even over windows old......

Status
Niet open voor verdere reacties.

atlantis

Steunend lid
Vip Lid
Het windows old topic is afgesloten, maar ik had er nog een vraag over.

Mijn pc heeft dus een SSD van 128 Gb, waarvan er nog 20 GB over is. Daar staat enkel win10 op en mijn programma's. Ik veronderstel dat dit binnenkort misschien nijpend wordt bij updates. De map win old staat er nog op (datum vermeld is 01 nov) en is 27GB groot. Als ik die map nu kopiëer naar mijn HD en daarna verwijder van mijn SSD, is die dan nog bruikbaar voor een eventuele terugdraai?
 
Halllo Atlantis,

dat heb ik zelf ook al eens gedaan, en je kan die map gerust tijdelijk op een andere schijf bewaren.
Wel terugzetten in dezelfde directory C: mocht je het bestand terug nodig hebben.

Groetjes,

Nicole
 
Laatst bewerkt:
je kan deze verplaatsen maar denk er aan dat deze terug op de C dient gezet te worden indien je besluit terug te gaan naar de vorige versie ..
maar waarom zou je dit nu doen , draait het systeem niet goed ...
*persoonlijk verwijder ik de Windows.old telkens na 1 week ..automatisch zal de Windows.old ook worden verwijderd na ik denk 30 dagen ( eerder was dit na 10 dagen ) deze termijn hebben ze verlengt op vraag van de insiders.
 
hallo Qtex,

Windows.old wordt normaal na 10 dagen automatisch verwijderd. Bij mij was dat niet het geval. De volledige map stond er maanden later nog steeds. Eenmaal verwijderd komt ze niet meer terug (bij mij toch niet). Mogelijk verwar je Windows.old met de map Old.
De map Windows.old wordt enkel aangemaakt als je van Windows 7 of Windows 8.1 Upgrade naar Windows 10, en bevat alle essenciële onderdelen om een rollback uit te voeren (binnen een gestelde tijd).

Groetjes,

Nicole
 
Laatst bewerkt:
elke keer je van een Windows 10 over ga naar een nieuwere versie verkrijg je de Windows.old
bv je ga van versie 1903 over naar de 20H2 verkrijg je een Windows.old
 
Windows zelf is bij mij nooit groter dan 50 Gig (afbeelding zonder schijf-opruiming van systeem).
1606477169545.png

Daarvoor moet U wel mappen zoals Afbeeldingen (C:\users\pictures door Windows laten verplaatsen)
C:\Gebruikers\ wordt dan bijna leeg.
 
elke keer je van een Windows 10 over ga naar een nieuwere versie verkrijg je de Windows.old
bv je ga van versie 1903 over naar de 20H2 verkrijg je een Windows.old
Inderdaad. Excuses dat ik het verkeerd doorhad :oops:.
Ik had de datum van Windows.old niet bekeken, en dacht dat dit nog steeds hetzelfde bestand was van bij de Upgrade.

Nogmaals mijn verontschuldigingen.

Groetjes,

Nicole
 
Hallo Wisperbird,

Windows zelf is bij mij nooit groter dan 50 Gig (afbeelding zonder schijf-opruiming van systeem).
Bekijk bijlage 248794
Daarvoor moet U wel mappen zoals Afbeeldingen (C:\users\pictures door Windows laten verplaatsen)
C:\Gebruikers\ wordt dan bijna leeg.

Dit is toch grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid programma's die je installeert en hun grootte, hoeveel documenten, foto's en dergelijke meer je opslaat in je persoonlijke mappen enzovoort...

Groetjes,

Nicole
 
@cry-girl
Hallo Nicole,

Zou je heel veel grote programma's gebruiken, dan kan dat effect hebben.
Heb echter nog niet mee gemaakt dat er echt meer dan 50 Gig nodig was.
Heb nu even schijfopruiming aan gezet en gaat er weer 9.7 Gig vanaf.

Hoeveel documenten, foto's en dergelijke jij plaatst heeft geen effect. Staan bij mij op D:\
Want zoals ik al zei, deze gaan niet meer naar C:\Gebruikers\UwNaam

Sinds 202H gooit Windows zelfs al je bestanden op OneDrive, als je per ongeluk op [Ja] klikt.

Zie hier de map Downloads: 25 Gig
1606482286691.png
 
Laatst bewerkt:
mijn versie is nu 2004.

Zoals ik al aangaf is mijn C schijf een ssd met maar 128 GB, en nu is er enkel nog 20Gb vrij. Ofwel verwijder ik dus de map win old, ofwel plaats ik een nieuwe ssd. Ik veronderstel dat als ik een image maak met bijv Easeus todo backup ik deze dan op de nieuwe ssd plaats en de pc terug werkt?
 
als jij een image maakt via de Easeus todo backup om deze vervolgens op een "nieuwe grotere " ssd te plaatsen dan dien je rekening mee te houden dat er op deze "nieuwe "ssd een niettoegewezenruimte zal aangemaakt worden die je nadien aan de C dient toe te wijzen of je maakt een tweede partitie aan ...
ook dien je dan op te starten vanaf de easeus todo backup opstart usb of cd aangezien de nieuwe ssd géén besturingssysteem bevat .
 
Hallo atlantis,

kijk eens wat de grootte is van eigen mappen zoals foto's. Foto's worden dankzij de smartphone met de massa gemaakt en gedeeld, ook via mail.
Een USB-stick van 256 GB kost tegenwoordig niets meer, en zou een veilige plaats zijn voor die foto's (ingeval van een crash van je PC of een virus).
Er zijn zoveel mogelijkheden. Zelf bewaar ik geen foto's op deze laptop, maar stal ze op een externe SDD. Daarnaast heb ik nog een desktop, met 4 HDD's en een SSD. Op een van die HDD's sla ik enkel de foto's nogmaals op. En dan ben ik nog niet gerust. Er bestaan virussen die elke bit op je aangesloten opslagmediums kunnen wissen, ook je bestanden in de cloud. Voorzichtigheid is de beste beveiliging.
Als je niet veel (grote) programma's geïnstalleerd hebt op je C:\Programfiles (x86)\ en je toch nog zo veel gebruik hebt, dan moet je dringend gaan zoeken naar de oorzaak.

Ik heb geen cristallen bol, en kan dus niet in jou PC kijken.

Groetjes,

Nicole
 
Hallo atlantis,

kijk eens wat de grootte is van eigen mappen zoals foto's. Foto's worden dankzij de smartphone met de massa gemaakt en gedeeld, ook via mail.
Een USB-stick van 256 GB kost tegenwoordig niets meer, en zou een veilige plaats zijn voor die foto's (ingeval van een crash van je PC of een virus).
Er zijn zoveel mogelijkheden. Zelf bewaar ik geen foto's op deze laptop, maar stal ze op een externe SDD. Daarnaast heb ik nog een desktop, met 4 HDD's en een SSD. Op een van die HDD's sla ik enkel de foto's nogmaals op. En dan ben ik nog niet gerust. Er bestaan virussen die elke bit op je aangesloten opslagmediums kunnen wissen, ook je bestanden in de cloud. Voorzichtigheid is de beste beveiliging.
Als je niet veel (grote) programma's geïnstalleerd hebt op je C:\Programfiles (x86)\ en je toch nog zo veel gebruik hebt, dan moet je dringend gaan zoeken naar de oorzaak.

Ik heb geen cristallen bol, en kan dus niet in jou PC kijken.

Groetjes,

Nicole
Dee SSD bevat alleen maar mijn windows en programma's, de res (documenten, foto's , video's enz) staan op de 2 harde schijf. Wel heb ik nog 2 backups op 2 externe harde schijven, én mijn foto's staan nog eens apart op een andere HD :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan